Hejsa Amino'er! Her kommer der en lille historie, som fortæller hvordan jeg tjener 60 kroner på en side om dagen, uden at røre en finger - gode ekstra lommepenge for en 15-årig gut, som mig! For 6 måneder siden (12. juni 2011) uploadede jeg en video til YouTube, ved navn "Ud og se på dyr" (" target="_blank">). Det gik hurtig op for mig, at den ville trække en del views, da der allerede efter et par døgn var en del (kan ikke huske præcis hvor mange) der havde været inde og se videoen. Den gik hurtigt viral på Facebook, og den blev smidt rundt blandt børn og unge. For nylig rundede den 200.000 views, og counteren står i skrivende stund på 208.486. Det er jeg rigtig glad for. Nu går vi så videre til en anden del af historien... Den 12. maj 2011 - en måned før "Ud og se på dyr" - købte jeg domænet Fanten.dk. Det gjorde jeg fordi at jeg tidligere havde været yderst begejstret for siden Fanten.SE. Sidens indhold var simpelt - man kunne se på en elefant, der hoppede på en trampolin til noget sjovt techno-musik. Pludseligt lukkede siden ned - ingen ved hvorfor. Der tænkte jeg så lidt hurtigt, og købte domænet Fanten.dk. Fandt elefant-animationen på nettet, og smed den på siden. Jah, jeg ved godt det ikke er helt lovligt. Men den florerede i forvejen rundt på det store inder'net, så jeg så ingen grund til at være bekymret over det. Og jeg har ikke hørt fra politiet sidenhen ;-) Fanten.dk er OGSÅ blev populær på Facebook. Jeg har selvfølgelig været så smart at plante en "Synes godt om"-boks på siden, og den er blevet trykket på over 8000 gange. Det er blevet til en direkte kædereaktion, idet at hvis en FB-user klikker på knappen, lander linket på startsiden hos alle brugerens venner, brugerens venner klikker så også "Synes godt om" osv. osv. Siden har i dag mellem 600 og 1000 unikke besøgende dagligt - det svinger meget, og afhænger også en del af folkeskolernes helligdage/ferier/weekender. I forbindelse med mine videoer på YouTube (jeg har en del andre videoer, der har mellem 20.000 og 100.000 views hver), har jeg fået en del fans på Facebook (https://www.facebook.com/emilhyldeborg). Næsten 9000. Beklageligvis kan jeg ikke logge på min Facebook for tiden - den har været ude af drift i over en måned. Mit gæt er at en masse såkaldte "haters" har været inde på min profil og anmelde den, og at den på den måde er blevet deaktiveret. Rimelig irriterende, faktisk.. Men nevermind - via min blog, som kører Tumblr, kan jeg alligevel poste på FB-siden. På den måde kan jeg reklamere for Fanten.dk og mine andre projekter. På Fanten.dk har jeg prøvet lidt forskellige typer annoncer. Jeg har tidligere skrevet herinde, med tilbud om reklamebanners på siden. Det blev taget godt i mod, og i en periode på 3 måneders tid, lavede jeg 1000 kroner om måneden. Mine annoncører fandt dog hurtigt ud af at deres banners på siden, ikke gav særlig meget trafik til deres side, så de havde ikke lyst til at fortsætte annonceringen. Så prøvede jeg med affiliate. Primært netværket EuroAds. 4 store banners, øverst, nederst og i begge sider. Det gav et par kroner dagligt. Men min storebror (Tobias Hyldeborg) gav mig den idé at jeg kunne forsøge mig med tekstlinks. Det prøvede jeg så. Ét tekstlink over animationen, og ét tekstlink under animationen. DET gav pote! Siden "laver" nu ca. 60 kroner om dagen, uden at jeg rører en finger. Rigtig mange folk klikker "Synes godt om", og siden passer faktisk sig selv. Egentlig ved jeg ikke hvad meningen med det her indlæg er, udover at fortælle min historie. Man skal virkelig overveje om store reklamebanners er vejen frem, eller man skal prøve med små tekstlinks. Det virkede for mig ;-) De bedste hilsner fra |
Siden er jo super simpel, som du også selv siger - men hvor langt tid har det egentlig taget at få lavet hjemmesiden fra starten, og til det som det er i dag, og har der været omkostninger ved det?
De besøgende, kommer de fra Google, Amino, Facebook eller er det mest de samme som besøger hjemmesiden?