Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvide plader vs Gule plader.‎

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har lige startet et enkeltmandsfirma(grillbar), og skal have en ny bil til 100000kr på leasing. Bilen skal bruges både privat og i erhverv, Hun forventer et kørselsforhold på 25% privat, 75% erhverv. Skal hun købe som privat(hvid) eller som firma(gul)? Hvad kan det bedst at betale sig? Hun forventer at køre ca. 10000km årligt.

på forhånd tak for hjælpen

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 20:54

Når hun kun forventer at køre ca. 10.000km årligt, hvoraf 7.500 (ca) vil være i erhvervsregi, ville jeg klart anbefale, hun køber bilen privat og udbetaler kørselspenge til sig selv. 

Hun kan udbetale 3,67 kr. skattefrit til sin privatkonto per kørte kilometer i erhvervsregi. Hun kan dog ikke udbetale kørepenge til destinationer som hun kører til mere end 60 gange årligt.

De 3,67 kr. per kørt kilometer gælder op til 20.000km årligt. Når man overstiger 20.000km er taksten 2,00 kr.

Jeg håber ovenstående er svar på dit spørgsmål :-) Ellers er du velkommen til at spørge uddybende.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 22:40

Hej Simon

Tak for hurtigt svar. Men hvordan kan man se eller tjekke hvor mange gange man har kørt til samme destinationen? Er der anden man kan få udover 3,67kr. skattefrit? Jeg har regnet lidt på det, og kan det passe man kommer til at spare ca. halv del af brændstof på erhvervskørsel?

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 16:34
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:00

kkn1985:
Men hvordan kan man se eller tjekke hvor mange gange man har kørt til samme destinationen?

Der skal føres kørebog.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 21:40

Ok, men er det ikke bedst at have en gulpladebil så? Eller kommer det til at koste næsten det samme?

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Fra  AGIZO Skrevet kl. 12:14

kkn1985:
Ok, men er det ikke bedst at have en gulpladebil så? Eller kommer det til at koste næsten det samme?

Hvis du anskaffer dig en gulpladebil kan du få momsfradrag for udgifter til brændstof og reperationer. Det kan du ikke med en hvidpladebil. 

Så det er en spørgsmål om, om du har brug for bagsæder i bilen eller du kan nøjes med 2 sæder. Kan du det, vil en gulpladebil være at foretrække.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 13:37

Simon Greve:
Hun kan udbetale 3,67 kr. skattefrit til sin privatkonto per kørte kilometer i erhvervsregi. Hun kan dog ikke udbetale kørepenge til destinationer som hun kører til mere end 60 gange årligt.

Jeg kører ind til min klinik et par gange om ugen. min firmaadresse er hjemme på min private bopæl.

Jeg kører vel ind til klinikken ca 120 gange på et år. Må jeg så udbetale kørepenge for de første 60 gange (og kan jeg evt få befordringsfradrag for de resterende ture bagefter), eller hvad ville være den bedste måde at gøre det på. Jeg har en privat-eget gulpladebil.

Jeg har ca 130 km til klinikken.

På forhånd tak hvis jeg også får hjælp til dette spørgsmål.

Rasmus

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Fra  AGIZO Skrevet kl. 14:33

Rasmus Ramskov:
Jeg kører vel ind til klinikken ca 120 gange på et år. Må jeg så udbetale kørepenge for de første 60 gange (og kan jeg evt få befordringsfradrag for de resterende ture bagefter), eller hvad ville være den bedste måde at gøre det på. Jeg har en privat-eget gulpladebil.

Nej, når du kører til en destination over 60 gange per år, betragtes det som fast arbejdssted. Dermed kan du kun få befordringsfradrag, som du angiver på din selvangivelse.

Dog kan der være en undtagelse, hvis du på forhånd ikke ved, at du kommer til at køre turen mere end 60 gange om året, og dermed er berettiget til kørselsgodtgørelse. Men hvis man ved på forhånd - som i dit tilfælde - at du kommer til at køre turen mere end 60 gange, kan du ikke udbetale kørselsgodtgørelse for de første 60 og befordringsfradrag for de sidste 60 (eksempelvis).

Håber ovenstående var svar på dit spørgsmål. :-)

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 14:38

Simon Greve:

Dog kan der være en undtagelse, hvis du på forhånd ikke ved, at du kommer til at køre turen mere end 60 gange om året, og dermed er berettiget til kørselsgodtgørelse. Men hvis man ved på forhånd - som i dit tilfælde - at du kommer til at køre turen mere end 60 gange, kan du ikke udbetale kørselsgodtgørelse for de første 60 og befordringsfradrag for de sidste 60 (eksempelvis).

Håber ovenstående var svar på dit spørgsmål. :-)

Tjoh. jeg synes nok det er en sær regel. Det betyder jo reelt at jeg får væsentligt mindre i kørepenge hvis jeg kører til klinikken 61 gange om året end hvis jeg kører 60!

I realiteten er det mest realistiske nok at jeg kører ind EN gang om ugen og overnatter et pat nætter og kører hjem og holder lang weekend.

Derved kan jeg både få befordringsgodtgørelse for 50-60 dage samt diæter for overnatningerne.

Lyder det realistisk?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)