Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor fornuftigt er det at kunne tale kinesisk?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil være glad for et bud på dette spørgsmål fra jer, som arbejder i eller med kontakter i Kina - hvor smart er det at kunne kinesisk, hvis man gerne vil handle med Kina? Det kommer selvfølgelig an på mangle ting - klart nok - men kan man alligevel sige noget generelt om kinesere og sprog?

Grunden til, at jeg spørger er, at min søn har kinesisk i skolen og nu har sproget på 3 år. Han når at få 5 år inden folkeskolen slutter og kan fortsætte med det i gymnasiet, hvis han vil. Men kinesisk er jo ikke det letteste sprog i verden, så vi overvejer, om vi skal opfordre ham til at udnytte de muligheder, der vil komme mht rejser o.a. til Kina. Det vil desuden kræve lidt økonomisk fokusering :-)

Han har overhovedet ikke interesseret sig for sin fremtid endnu, så det er ike noget med at han går med en købmand i maven, som bare venter på at kunne springe ud. Så det er mere mig - moderen - der gerne vil tjekke realiteterne. 

Bortset fra. at det vel altid er godt at kunne sprog - kan man så sige noget?

/Marianne

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 10:19

Hej Marianne Smile

Det kan siget kort, de vil helst have det på Engelsk, jeg har og handler med flere virksomheder i Kina, og har haft en Kinesier som bor her i landet til at hjælpe mig med at oversætte det hele til kenesisk, men alle de firmaer vi gjorde det med i Kina bedte om at få det på Engelsk, for tit skulle mailen/ordren flere steder hen i deres system, og så skal de have alt på skrift og ikke så meget i tale og telefon.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 11:00

Hej

Tak for dit svar. Ja, jeg kan godt følge tankegangen med, at det skriftlige skal være på engelsk. Ikke mindst når vi bevæger os i internationalt farvand. Jeg tænkte især på når man befinder sig i Kina - fysisk. Hvad så? 

Om ikke andet så er det vel høfligt :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har rejst mindst 30 gange i Kina, og vil ikke mene det er spor vigtigt af højlighed at kunne sproget. Det er helt med på forskellen og accepterer engelsk som det sprog vi kommunikerer på. Man kan lære simple ting som tak - goddag og farvel - men andet er ikke specielt vigtigt.

Det er vigtigt man respekterer omgangsformen - ex giver man papirer, inkl. visit kort med to hænder og modtager samtidigt papirer med to hænder. Intet kastes glidende hen ad bordet. Deres mad og te roses, men man er ikke forpligtet ud over evne til at putte alt i munden. De er  ikke alle begejstrede for at tale politik, følgerne kan være besværlige for dem

Jeg husker en ung kineser, da talen gik lidt på Tibet, og jeg spurgte, hvad opfattelsen var af Mao, og den unge sagde: I will put it like this - I suppose he got about 50% right

Endeligt skal du tænke på, at Kina er stort. I Hong Kong området taler de Kantonesisk, i store dele af resten Mandarin, og de forstår ikke hinanden heller umiddelbart. Derudover er det som så meget andet med dialekter, så selv inden for Mandarin skal en udlænding ikke vove sig ud i at tro alt forstås.

Held og lykke i Kina. Det er et spændende land, med flinke mennesker generelt, som desværre har en tendens til at være flinke og sige JA til alt, uanset de ikke har forstået det, så man skal sikre sig ganske meget at det ikke skulle ha været et  "Det forstår jeg ikke lige det du ønsker" i stedet for det "JA"

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)