Hej Jeg vil være glad for et bud på dette spørgsmål fra jer, som arbejder i eller med kontakter i Kina - hvor smart er det at kunne kinesisk, hvis man gerne vil handle med Kina? Det kommer selvfølgelig an på mangle ting - klart nok - men kan man alligevel sige noget generelt om kinesere og sprog? Grunden til, at jeg spørger er, at min søn har kinesisk i skolen og nu har sproget på 3 år. Han når at få 5 år inden folkeskolen slutter og kan fortsætte med det i gymnasiet, hvis han vil. Men kinesisk er jo ikke det letteste sprog i verden, så vi overvejer, om vi skal opfordre ham til at udnytte de muligheder, der vil komme mht rejser o.a. til Kina. Det vil desuden kræve lidt økonomisk fokusering :-) Han har overhovedet ikke interesseret sig for sin fremtid endnu, så det er ike noget med at han går med en købmand i maven, som bare venter på at kunne springe ud. Så det er mere mig - moderen - der gerne vil tjekke realiteterne. Bortset fra. at det vel altid er godt at kunne sprog - kan man så sige noget? /Marianne |
Hej Marianne
Det kan siget kort, de vil helst have det på Engelsk, jeg har og handler med flere virksomheder i Kina, og har haft en Kinesier som bor her i landet til at hjælpe mig med at oversætte det hele til kenesisk, men alle de firmaer vi gjorde det med i Kina bedte om at få det på Engelsk, for tit skulle mailen/ordren flere steder hen i deres system, og så skal de have alt på skrift og ikke så meget i tale og telefon.