Som udgangspunkt har jeg ingen respekt for stjernetegnenes betydning for ens effektivitet - akkurat som jeg heller ingen respekt har for, om nogen er et såkaldt A- eller B-menneske. Det er efter min mening overbevisninger og vaner alt sammen. De kan så til gengæld være meget svære at ændre på.
Når det så er sagt, så skal man ikke undervurdere værdien af det, man selv tror på. Man bliver givet mere effektiv, hvis man er overbevist om, at ens stjernetegn tilsiger dette. På samme måde har jeg også et stærkt indtryk af, at B-mennesker luller sig in i en forestilling om, at de fundamentalt er skruet anderledes sammen end A-mennesker.
Jeg har selv tidligere været et indgroet "B-menneske" - men bestemte mig for at eksperimentere lidt med sagen - og i dag er jeg ingen af delene. Nogen gange har jeg lyst til at sove mere, andre gange har jeg lyst til at sove meget lidt. Jeg kan komme ned på ca. 5 timer i døgnet og over længere tid stadig være fuldt velfungerende.
Til gengæld har jeg i praksis konstateret, at der er mange faktorer, som er meget afgørende for ens søvnbehov. Først og fremmest den mentale belastning i løbet af dagen. Bruger man meget energi på at være stresset, spekulerende, bekymret eller aggressiv, så behøver man en hel del mere søvn. Har man harmoni og glæde i sine følelsesliv, så nedsætter dette søvnbehovet dramatisk. Dem der har prøvet at være nyforelskede, husker måske, hvor overraskende frisk man kan være efter en ellers heftig nat :-) Meditation er et glimrende værktøj, når effekten af nyforelskelsen fortager sig.
Det er også ret afgørende ikke at spise for meget til aften - skovler man i hovedet når arbejdsdagen er slut, så giver det også et langt større søvnbehov. Jeg spiser som regel en del til morgenmad, moderat til frokost og meget lidt til aften - og overholder jeg dette, sker det faktisk ind i mellem, at jeg vågner af mig selv, veludhvilet, før jeg har sovet 5 timer. I sociale sammenhænge kan det være lidt udfordrende at spise som en fugl til aften, men generelt kan jeg varmt anbefale at skrue ned for kulhydraterne og op for fedt og proteiner. Husk - man skal ikke spise til man er mæt, men indtil man er holdt op med at være sulten. Det er forbløffende, hvor lidt man ofte kan nøjes med. Er man efterfølgende sulten, er det jo let at supplere op. Derudover holder man vægten i ave, sparer penge og hjælper miljøet :-)
Dernæst er faste sengetider en stor fordel. Jeg går som regel i seng til midnat og op kl. 5. Motion skader bestemt heller ikke; jeg synes dog ikke det ændrer meget på søvnbehovet, men det er fremragende for ens velvære. Kombinationen fungerer perfekt for mig, og jeg er stort set aldrig syg - og når jeg endelig lægger mig ned, så er det som regel fordi jeg har sjusket med især meditationen eller kosten. Til gengæld bliver jeg meget hurtig rask igen - jeg har gennem de sidste 5 år vel haft ca. 2 sygedage om året i snit.
Måske virker alt dette meget bedre for mig, fordi jeg netop tror på det. Det kan ikke helt afvises - men en del af mine betragtninger er dog funderet i reel forskning. For mange er det lidt grænseoverskridende at eksperimentere med disse ting, men for mig har det været er interessant og meget givende oplevelse, som gør hver dag en hel del bedre. Processen fortsætter og jeg har mange flere ting der løbende skal udforskes.
Håber det giver lidt inspiration.
Venlige hilsener,
Jens