Hej alle sammen :) det er altid spændene at fra nogen der har forstand på feltet. Jeg ser frem til at få en snak med nogle af jer :) vh jesper |
weblance:Ledet "er sprunget over" i det omfang at solcelleberegneren kun forholder sig til dagpriser. Det er svært at profetere om kommende priser. Den oversigt du får, er baseret på prisen her og nu, og vælger du at købe et anlæg i dag, har det ingen betydning for hvordan regnskabet ser ud om 30 år, for netop dette anlæg. Hvis det var muligt at lave en algoritme på hvordan prisfald/stigning vil være på solceller i fremtiden, så ville jeg nok være millonær
Jeg tror du misforstår min pointe, for netop prisen på EL, renter etc. er jo også dagspriser, og disse er jo med i jeres beregning. Onde tunger ville jo sige det er fordi netop disse er til jeres fordel som situationen er nu.
weblance:Men én ting kan du hjælpe mig med: Hvis der skulle laves en beregner der tager billigere solcellepris med i beregningen, hvordan ville du foreslå den skulle beregne det, og ud fra hvad?
Såre simpelt. Læg en faktor ind som tager højde for at solcellerne bliver billigere og billigere.
Fra 2006 til 2011 er prisen faldet til UNDER halvdelen. Førende tyske eksperter forventer at prisen på solceller falder til ca. halvdelen igen, frem til år 2020.
Jimmy