Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

solceller, leverandør søges.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen :)

det er altid spændene at fra nogen der har forstand på feltet.

Jeg ser frem til at få en snak med nogle af jer :)

vh

jesper

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 08:02

weblance:
Ledet "er sprunget over" i det omfang at solcelleberegneren kun forholder sig til dagpriser. Det er svært at profetere om kommende priser. Den oversigt du får, er baseret på prisen her og nu, og vælger du at købe et anlæg i dag, har det ingen betydning for hvordan regnskabet ser ud om 30 år, for netop dette anlæg. Hvis det var muligt at lave en algoritme på hvordan prisfald/stigning vil være på solceller i fremtiden, så ville jeg nok være millonær 

Jeg tror du misforstår min pointe, for netop prisen på EL, renter etc. er jo også dagspriser, og disse er jo med i jeres beregning. Onde tunger ville jo sige det er fordi netop disse er til jeres fordel som situationen er nu.

weblance:
Men én ting kan du hjælpe mig med: Hvis der skulle laves en beregner der tager billigere solcellepris med i beregningen, hvordan ville du foreslå den skulle beregne det, og ud fra hvad?

Såre simpelt. Læg en faktor ind som tager højde for at solcellerne bliver billigere og billigere.

Fra 2006 til 2011 er prisen faldet til UNDER halvdelen. Førende tyske eksperter forventer at prisen på solceller falder til ca. halvdelen igen, frem til år 2020.

Jimmy

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 15:09

Hej Weblance,

Rigtig fed beregner du har fået lavet, men mangler der ikke også at tage blive taget højde for inflation i din beregner (Ikke at jeg ved hvordan det beregned) ?

Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:14

Der tages 2% i inflation med i beregningen. Der tages også højde for 33% i rentefradrag.

Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:34

Hej Jimmy....

Nu går du og drømmer om 50% i redugtion af solcelle priser... har du nogen anelse om hvad der skal til for at lave et panel... og hvilken teknik der står bag for at lave en WAFER...

50 % den Skrøne kænder jeg på ingen måde noget til... helder ikke fra tyskland... jeg er fastlæser af Photon og Solar som er førende tyske magasiner inden for sol-energi...

Kom med en hænvisning til en artikel som kommer nærmer ind på det og ellers hol dig til fakta...

Det er udtagelser som dise der ødelæger udviklinge i danmark inden for alternativ energi...

At prisen i DK er faldet med 50% i den senere tid skyldes at der har sidet nogle store virksom heder i DK som har holdt prisen kunstigt oppe, og hvor har jeg det fra... jo jeg har impoteret paneler far de samme steder som de store men 60% biliger en de blev solgt på marked for 3 år siden... nu er der så mange der er kommet i gang så nu er de store nødtil at følge med ned i pris... så det er ikke helt rigtigt det du mener... men næsten.

mvh k_j

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 22:55

k_jessen:
Kom med en hænvisning til en artikel som kommer nærmer ind på det og ellers hol dig til fakta...

fakta og fakta, det er mere en forventning! At du ikke har læst det i Photon eller Solar gør det jo ikke mindre forventningerne mindre.

Læs fx

http://www.lemu.dk/Files/Billeder/LeMu/Top_Menu/Kurser/kompetencemesse/Energioptimering/Solceller%20i%20Danmark%20Giv%20os%20mulighed%20for%20at%20handle.pdf

http://www.pv-tech.org/editors_blog/intersolar_na_can_the_industry_achieve_2020_challenge_of_1_w_system_cost_20

k_jessen:
Det er udtagelser som dise der ødelæger udviklinge i danmark inden for alternativ energi...

Naaah, mon ikke folk som kunne tænke sig et solcellaanlæg selv sætter sig ind i sagerne!

Foruden den næsten umulige opgave det er at beregne hvorvidt det er rentabelt, så har SKAT nu lavet to afskrivningsmetoder som menigmand fatter hat af.

k_jessen:
så det er ikke helt rigtigt det du mener... men næsten.

Det er helt rigtigt det jeg skriver! Hvad den reelle pris på solcellerne i år 2020 (eller om m2 år for den sags skyld) må stå hen i det uvisse; men mon ikke Fraunhofer rammer nogenlunde rigtig igen, de har jo før gættet ret præcist hvad der sker med solcellepriserne i fremtiden.

Jimmy

Tilmeldt 30. Dec 11
Skrevet kl. 09:30

Hmm det her ser ud til at gå hen og blive lidt uden for trådens grundramme... Hvis nogen mener at vi skal starte på en ny tråd så meld ind...

1.

Linket: http://www.pv-tech.org/editors_blog/intersolar_na_can_the_industry_achieve_2020_challenge_of_1_w_system_cost_20

Ja formodninger kan man have mange af.... Priser kan diskuteres på mange måder... en standard forventet pris på det private marked på 1,5$ har vi allerede i dk... men de priser du snakker om har du tjek på om det er incl. moms eller ikke...

En ting er at du jagter priser på paneler men div andre stumper til et PV anlæg skal jo så også ind i formlen... man kan ikke bare læse den slags ting og så forvente at man kan tage en anlægspris 6Kw / 150000 eller 30 paneler / 150000 -> 5000kr det er jo ikke panel prisen....

2.

Hende der Signe Antvorskov Krag har jeg før været i diskution med.... Baaaaaa.... Undskyld Signe, jeg kan ikke tage hende seriøs... og magen til snob forening jubii...

Tag en af de der slides, f.eks. den med at 30m2 solceller kun yder 3500kWh el om året.... enten er det nogle meget gamle og udrangeret paneler eller også har de glemt at sætte dem alle sammen til...

30m2 paneler -> 24 standard paneler fx. 190W bliver til et anlæg på 4560Kw...

Går man så ind på www.solarlogs.dk -> Brugernavn: demo -> Adgangskode: demo, så er det sådan et anlæg... det har kørt siden 30/5-2011 og så i årtusindets dårligste sommer har det til dato lavet 3000kWh...

Så enten skal anlæget kun lave 500kWh de næste 5 md. ellers vil jeg som jeg tidligere har diskuteret med Signe skal de ændre på deres beregningsformel.....

Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:42

Dimsedut . . . ikke for at tærske ret meget mere langhalm på denne tråd vedr. priser på solceller, men jeg har været i kontakt med en producent og spurgt til det med priserne, og om vi kan forvente billigere priser i fremtiden, og svaret lyder:

Nej, det skal vi ikke - tværtimod, så kan vi måske regne med dyrere solceller i fremtiden. Hvorfor?

1. Fordi sidste år oplevede producenterne et stort fald i markedet. Næsten 30% af producenterne (både af paneler, celler og silicium) er lukket. Derfor er hele kapaciteten formindsket hvilket betyder at konkurrencen mindskes markant.

2. Kina er verdens største producent, og vekselkursen mellem euro/USD og RMB falder igen og igen, hvilket betyder at omkostningerne stiger for de kinesiske producenter.

3. Næsten alle solcelleproducenter har mistet penge sidste år pga. de lave priser, derfor forudser disse at prisen efterhånden har nået bunden, da der på et tidspunkt ikke længere kan drives virksomhed med de lave priser.

Priserne her i Danmark er ikke et billede på at vi er på toppen af bølgen og priserne kun er på vej nedad. Vi danskere er bare så dumme at tro at vi er universets centrum og at det der sker her er precedens for hvordan tingene virker. Personligt tror jeg også at vi kommer til at se "mandefald" i danske virksomheder der handler med solceller. Prisen er kunstig. Den er lav fordi konkurrencen er benhård, og på et eller andet tidspunkt inden længe rammer de bunden og boblen brister. Kun de stærkeste bliver stående, og så vil konkurrencen mindskes og priserne stige.

Tilmeldt 30. Dec 11
Skrevet kl. 08:23
Side 2 ud af 2 (19 indlæg)