Efter kun 10 mdr på posten som enkeltmandsvirksomhed, må jeg, pga mange forskellige arbejdstider (dag, aften, nat, weekend), erkende at det ikke fungerer at have det "drømmefirma" som jeg påtænkte. Jeg skal blot lige ha et overblik over detaljerne omkring nedlukning og afregning af firmaet. Hvad skal jeg ud over : 1 : Afmelde momsnummer pr 31/12 hos webreg - Dette er nemt. 2 : Afregne moms primo 2012, for okt.nov-dec 2011 - Dette er nemt. 3 : Lave årsregnskab for 2012- ? Er årsregnskabet nok, eller er det et helt specielt afsluttende regnskab, og hvad skal dette yderligere indeholde ? Jeg har en lagerbeholdning af en værdi af 2-3.000 kr (ex moms) og har hverken firma pc eller tilsvarende. SKAL dette godkendes af revisor, eller vil man med 110% blive indkaldt til Torskegilde, hvis ikke det er godkendt af revisor. Der er dog 100% styr på alt økonomisk, og alt kan dokumenteres via regnskab (excell), kvitteringer osv, men vil helst uden om revisor, da de heller ikke er gratis. Firmaet vil gå ud af 2011 med et mindre underskud på 20.000 kr ca, men dette vil der jo blive fradrag for i privaten, da det er et enkeltmandsfirma. Er der nogen "faldgruber" eller noget, under afvilklingen af firmaet.. ? Lige nu kan alt kun gå for langsomt... :( .... |
1nybruger:Firmaet vil gå ud af 2011 med et mindre underskud på 20.000 kr ca, men dette vil der jo blive fradrag for i privaten, da det er et enkeltmandsfirma.
Det er overvejende sandsynligt at SKAT ikke vil anderkende et fradrag for underskud, under henvisning til at der har været tale om hobbyvirksomhed. Det primære argument vil formentlig være den korte periode, som virksomheden har været drevet og herunder måske manglende intensivitet mv.