Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nomadefirma - Konsulentfirma i en kuffert - Thailand

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I disse globaliserede tider må der være nogen, som kan svare på flg.:

Hvordan er man stillet i følgende situation.

Du har et internetbaseret konsulentfirma. Dine ydelser er ren rådgivning over nettet, og du er kun i kontakt med dine kunder via mail og Skype.

Alle dine kunder er danske virksomheder med CVR nummer.

Nu afmelder du dit CVR nummer og afmelder dig på Folkeregistret. Du tager det første fly til´f.eks. Thailand eller Filipinerne og indtager landet på turistvisum.

Når du har fundet en dejlig lejlighed, genoptager du din konsulentvirksomhed. Hvis du bliver træt af Thailand, flyver du måske til Bali - eller til Brasilien. Måske kommer du aldrig mere tilbage.....

Og spørgsmålene er nu - hvordan er du stillet regnskabsmæssigt og skattemæssigt med sådan et nomadefirma - uden en egentlig fast forretningsadresse eller bopæl.

Vil du kunne skrive regninger ud til de danske firmaer med den midlertidige opholdsadresse i f.eks. Thailand? Og vil de danske firmaer i givet fald kunne trække disse regninger fra i deres danske regnskab?

Hvor er du skattepligtig i forhold til disse indtægter? Vel ikke i DK, hvis man ellers overholder 180 dages reglen?

Er det nødvendigt med en thailandsk eller filipinsk firmakonstruktion?

Vil du kunne opretholde en dansk bankkonto til evt. samlekonto for de danske kunder, uden at det får indflydelse på din skattepligt i DK?

Lidt diffuse spørgsmål måske, men jeg synes de er relevante i den globale landsby. Der må være en del, som har problematikken inde på livet med sådanne nomadefirmaer.

På forhånd tak.

Karin

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 15:09

Hvis du ikke har noget firma et eller andet sted i verden, og/eller hvis du ikke er skatteregistreret et eller andet sted, så tror jeg, at du kan få et forklaringsproblem, hvis det danske skattevæsen en dag spørger dig, hvorfra disse indbetalinger på din danske konto kommer, hvorpå du trækker pengene til udlandet, især hvis disse beløb trods alt har en vis størrelse som fx mellem 10.000 og 20.000 kr. per måned.

Jeg er ikke revisor, så det er et gæt.

Der kan sikkert også være andre faktorer involveret, da jeg ikke tror, at man kan operere fra ingenmandsland, og slet ikke som en dansker, der honoreres af danske virksomheder.

Hilsen, Robert

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 15:14

My business is registred in Belize.

I live in sweden and am moving to NZ

I can give you a good contact if your interested

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:29

Bondeat:
Nu afmelder du dit CVR nummer

Jeg tror ikke du kan afmelde dit CVR-nummer.

Bondeat:
Du tager det første fly til´f.eks. Thailand eller Filipinerne og indtager landet på turistvisum.

Du må ikke arbejde hvis ikke du har arbejdstilladelse. Når du har arbejdstilladelse kan du oprette en bankkonto og officielt flytte til landet. Det betyder du bliver skattepligtig der.

Bondeat:
Og spørgsmålene er nu - hvordan er du stillet regnskabsmæssigt og skattemæssigt med sådan et nomadefirma - uden en egentlig fast forretningsadresse eller bopæl.

Hvis du er på det der hedder rundrejse så er du stadig skattepligtig i Danmark. Hvis du ikke bor i Danmark skal du oplyse hvor du flytter hen, og der bliver du skattepligtig.

Bondeat:
Er det nødvendigt med en thailandsk eller filipinsk firmakonstruktion?

Hvis reglerne er som her i Indonesien så behøver du ikke et firma så længe du betaler din personskat af din indtægt.

Bondeat:
Lidt diffuse spørgsmål måske, men jeg synes de er relevante i den globale landsby. Der må være en del, som har problematikken inde på livet med sådanne nomadefirmaer.

Jeg tror ikke der er mange der rejser rundt på den måde uden en bopæl som du lægger op til, det er ALT for besværligt i forhold til arbejdstilladelser og skat. Find dig et lækkert sted at slå dig ned hvor du eventuelt kan tage lidt ud og rejse fra, det er vist den mest optimale løsning.

Husk at der er omvendt bevisbyde i skattesager. Hvis skat på et tidspunkt kommer og siger de vil se bevis for at du har boet i udlandet og det eneste du har er nogle turistvisummer og ingen kviteringer for skattebetalinger i landene så står du med et kæmpe problem.

Det skal lige siges at jeg ikke er skatteekspert og kun kender til min egen situation her i Indonesien, så måske der er andre forhold der gær sig gældende i de lande du ønsker at rejse til.

Dog vil jeg gøre dig opmærksom på at det giver tillid at du har et dansk firma du evt trækker din løn fra. På den måde handler kunden med et Dansk firma i henhold til dansk lov. Det skal siges at jeg er den eneste her i firmaet der er rejst ud, de to andre er i Danmark.

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 15:48

http://almostfearless.com/2009/01/19/becoming-a-digital-nomad-options-for-working-remotely-from-anywhere/

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_nomad

http://digitalnomadacademy.com/

http://www.virtualassistant-live.com/calling-all-virtual-assistants-and-digital-nomads-this-is-for-you/

(I can save you $300 off her course)

Fra Praha
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 517
Skrevet kl. 16:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du er ude at ville bo 3-6 her og der... så kan en offshoreløsning godt være det du søger, når det kommer til dit firma, så er du ude over at skulle tænke over at kæmpe med oprettelse af firma hver gang du kommer et nyt sted.

Det er klart at du er skattepligtig alligevel hvor du end befinder dig.

Og det er også muligt at melde sig helt ud af det danske system, det gør du på borgerservice, der er dog en række krav du skal opfylde før man kan sige, at du er "fri" af Danmark set med Skat's øjne, men det er er ikke noget problem at opfylde overhovedet sådan som du fremlægger det.

Men du skal være klar over at du også frasiger dig en del i DK, hvis du vælger at slippe DK på den måde, og der er også en hel del at sætte sig ind i hvis du vælger at vende tilbage, det er ikke bare lige.

Og nu ved jeg godt en masse vil sige at det skal man holde sig langt væk fra osv, men der kan være mange grunde til at vælge en offshoreløsning, og så er det jo bare ikke alle der pr. difinationvælger den løsning for at snyde i skat!

Venligst
Dennis Gram - Freelance Webdesigner

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:08

Phillip Dyhr Hobbs:

My business is registred in Belize.

I live in sweden and am moving to NZ

I can give you a good contact if your interested

Philips løsning gør at man har en virksomhed som kunderne handler med og et sted at få din løn fra.

Men I de lande man bor skal man stadig have arbejdstilladelser og betale skat selvom om ens firma ligger i mellem-Amerika. Det er ikke selve virksomhedsformen der er den besværlige del. Det er mere arbejdstilladelser og SKAT. Det er virkelig med at sikre sig som dansker at skat ikke kommer efter 3 år og vil se beviser på hvor man har boet og se eventuelle arbejdstilladelser og skatteafregninger.

Husk i den forbindelse at Danmark har aftaler med mange andre lande om udveksling af skatteoplysninger.

Jeg vil generelt foretrække at have et firma i Danmark hvis jeg satser på danske kunder. Det er mere trygt for kunderne at indgå aftaler med et firma i Danmark end i mellem-Amerika ren juridisk.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)