Hej Aminoer I disse globaliserede tider må der være nogen, som kan svare på flg.: Hvordan er man stillet i følgende situation. Du har et internetbaseret konsulentfirma. Dine ydelser er ren rådgivning over nettet, og du er kun i kontakt med dine kunder via mail og Skype. Alle dine kunder er danske virksomheder med CVR nummer. Nu afmelder du dit CVR nummer og afmelder dig på Folkeregistret. Du tager det første fly til´f.eks. Thailand eller Filipinerne og indtager landet på turistvisum. Når du har fundet en dejlig lejlighed, genoptager du din konsulentvirksomhed. Hvis du bliver træt af Thailand, flyver du måske til Bali - eller til Brasilien. Måske kommer du aldrig mere tilbage..... Og spørgsmålene er nu - hvordan er du stillet regnskabsmæssigt og skattemæssigt med sådan et nomadefirma - uden en egentlig fast forretningsadresse eller bopæl. Vil du kunne skrive regninger ud til de danske firmaer med den midlertidige opholdsadresse i f.eks. Thailand? Og vil de danske firmaer i givet fald kunne trække disse regninger fra i deres danske regnskab? Hvor er du skattepligtig i forhold til disse indtægter? Vel ikke i DK, hvis man ellers overholder 180 dages reglen? Er det nødvendigt med en thailandsk eller filipinsk firmakonstruktion? Vil du kunne opretholde en dansk bankkonto til evt. samlekonto for de danske kunder, uden at det får indflydelse på din skattepligt i DK? Lidt diffuse spørgsmål måske, men jeg synes de er relevante i den globale landsby. Der må være en del, som har problematikken inde på livet med sådanne nomadefirmaer. På forhånd tak. Karin |
Hvis du ikke har noget firma et eller andet sted i verden, og/eller hvis du ikke er skatteregistreret et eller andet sted, så tror jeg, at du kan få et forklaringsproblem, hvis det danske skattevæsen en dag spørger dig, hvorfra disse indbetalinger på din danske konto kommer, hvorpå du trækker pengene til udlandet, især hvis disse beløb trods alt har en vis størrelse som fx mellem 10.000 og 20.000 kr. per måned.
Jeg er ikke revisor, så det er et gæt.
Der kan sikkert også være andre faktorer involveret, da jeg ikke tror, at man kan operere fra ingenmandsland, og slet ikke som en dansker, der honoreres af danske virksomheder.
Hilsen, Robert