Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på anparter i unoteret selskab

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er. Jeg er desværre blevet ramt af finanskrisen og må sammen med min makker lukket et af mine selskaber. Selskabet har en række kreditorer hvor vi til sammen skylder ca. 1 mio, herunder også SKAT. Den største kreditor er banken, hvor vi hæfter personligt og solidarisk. Vi skylder baken ca. ½ mio. altså 250K hver. Mit spørgsmål er nu. Må vi indskyde de 2 x 250K ind i selskabet og dermed på selskabets konto og således udligne vores gæld til banken. Selskabet er ikke under konkursbehandling, da ingen af vores andre kreditorer har så meget til gode at de vil bruge tid og penge på det (og de ved alle sammen at der ikke er noget at komme efter). På et eller andet tidspunkt bliver vi tvangsopløst, og vores indskud på hver især 250K kan vi således kunne henføre som et tab på anparter på vores private selvangivelse... Men jeg er i tvivl om vi må/kan når der også er andre kreditorer...har vi således forfordelt en kreditor frem for en anden.

På forhånd tak for et hurtigt svar

RLA

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25

Hej.

Indskyde...det er vel en undgåelse af reglerne?

Hvor kommer de 2*250 tkr. fra?

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 13:35

Men jeg forstå at banken kan få sine penge mens andre kan kikke i vejviseren efter deres penge? Du er godt klar over at der
Virksomheder der går ned fordi nogle ikke gidder at betale vad de skylder

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:39

Hej RLA, 

Det er en kompliceret situation.

I skal først og fremmest vide, at der findes en bestemmelse i aktieavancebeskatningsloven § 28, der har til formål at forhindre, at ikke fradragsberettigede tab på fordringer konverteres til tab på anparter.

Nu er det sådan, at reglerne om personers tab på fordringer blev ændret med virkning fra 27. januar 2010.

Derfor kan reglerne give lidt forvirring.

Du er velkommen til at sende mig en mail, for jeg bliver nød til at vide meget mere om jeres situation, før jeg kan give et ordentligt råd.

Med venlig hilsen, 

Jan Kristoffersen v Jan K ApS cvr. nr. 33 26 65 02

jankristoffersen@hotmail.com

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Skrevet kl. 13:40
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42

Jan..hvorfor ikke diskutere sagen her offentligt...er jo et interresant problem.

Bryder mig ikke om din form for egenprofilering.

Nå..o.k.det vare bedre med en lovhenvisning..Tak.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Skrevet kl. 13:51

Jeg tænker, at der måske er specielle forhold man ikke vil have frem.

Jeg har bestemt ikke noget mod at dele, og har da både gjort opmærksom på lovændringen i kursgevinstloven og den relevante bestemmelse i aktieavancebeskatningsloven.

Men jeg vil da gerne drøfte problemstillingen. Min umiddelbare vurdering, er at der kan opnås et fradrag hvis de rette forudsætninger er til stede.

Hvad mener du?

Med venlig hilsen, 

Jan K

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:57

Ja..sorry..trak den i mig igen....efter du lavede en lovhenvisning.

Jamen du har ret..kræver lidt mere info. fra trådstarter, før man kan udtale sig konkret.

MvH

Peter 

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Skrevet kl. 14:06

Det er helt i orden :-)

Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:50

Rolig nu...Jeg synes også det er en rigtig skidt situation. Ja banken får deres penge - fordi jeg personligt har kautioneret for den del af det. Alle andre kreditorer har ikke sikkerhed i deres tilgodehavende, og får derfor ikke pengene....man kan som bekendt ikke klippe håret af en skallet. Husk på at det er et selskab (ApS) der skylder pengene og ikke mig personligt...Og jo jeg ved godt det der en ond spiral....jeg har også kunder der ikke har betalt vores tilgodehavende....

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)