Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO-eksperter, hvilken url struktur?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer den bedste url struktur til en netbutik. Er lige faldet over denne artikel, som fortæller at han ikke vil have kategori-navnet i url.

Konkret eksempel på forskellige produkt url:
www.butikkensnavn.dk/alpine-bilradioer/apline-modulnummer123.html
eller:
www.butikkensnavn.dk/produkt/apline-modulnummer123.html
eller:
www.butikkensnavn.dk/apline-modulnummer123.html

Hvad vil i mene fungerer bedst?

I det konkrete tilfælde er den nuværende struktur ny, så en ændring med redirect vil ikke have stor betydning.

Håber at høre jeres mening.

// Jesper Skov

 

Tilmeldt 28. May 10
Indlæg ialt: 1460
Fra  N/A Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jesper:
www.butikkensnavn.dk/alpine-bilradioer/apline-modulnummer123.htm

Den vil jeg anbefale :)

.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Hansen:

Jesper:
www.butikkensnavn.dk/alpine-bilradioer/apline-modulnummer123.htm

Den vil jeg anbefale :)

Skal også siges at dette er den nuværende struktur, men det indlæg jeg linker til har en anden mening.

Det giver for mig god mening at bruge butikkensnavn.dk/alpine-bilradioer (kategorisiden) til at ranke på "alpine bilradioer" og butikkensnavn.dk/apline-modulnummer123.html (produktsiden, uden kategorinavn i url) til at ranke på "apline modulnummer123".

Men vil denne mulighed fungere bedst i praksis?

// Jesper Skov

 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Dec 09
Indlæg ialt: 858
Fra  Knockout Marketing Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 6 person

Det vil jeg IKKE anbefale

forestil jer at samme produkt bliver lagt i en anden kategori - Vupti og der er DC

Vi bruger produktnavnet efter domæne

Få 3 tilbud fra lokale ejendomsmæglere på formidlingen af dine erhvervslokaler (gælder også privat bolig)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 05:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

M.P:

Det vil jeg IKKE anbefale

forestil jer at samme produkt bliver lagt i en anden kategori - Vupti og der er DC

Vi bruger produktnavnet efter domæne

Hvem er det lige der har givet dette indlæg en stjerne?

Hvis man viser kategorien i produkt-URL´en og lægger et produkt i flere kategorier kommer strukturen til at se således ud:

domæne.dk/kategori1/produkt1/
domæne.dk/kategori2/produkt1/
domæne.dk/kategori3/produkt1/
domæne.dk/kategori4/produkt1/

Altså fire forskellige URL´er med ENS indhold=DC content. Det kan ikke anbefales at skabe DC content med vilje :)

I stedet skal produkt-URL´en ikke indeholde kategorien og være fri for alt kategori-specifikt. F.eks.

domæne.dk/kategori1/
domæne.dk/kategori2/
domæne.dk/kategori3/
domæne.dk/kategori4/

Produkt1 som ligger i de fire kategorier skal have URL:

domæne.dk/produkt1/

For at markere overfor en kunder der finder produktet i en søgning kan man eventuelt lave produkt-URL´er således:

domæne.dk/produkt/produkt1/

På den måde hedder alle ens kategorier domæne.dk/kategori/ og produkter hedder domæne.dk/produkt/produktX

Hvis man er rigtigt avanceret, som vores egenudviklede SEO-Shop er :), så laver vi korrekt breadcrump selvom kategorier ikke er med i URL. Når man går ind på et produkt via en kategori bruges siden man kommer fra i breadcrumpen, så går man ind i domæne.dk/kategori2/ og trykker på /produkt1/ hedder URL´en domæne.dk/produkt/produkt1/ men breadcrumpen hedder korrekt "Forside - kategori2 - produkt1".

Hvis man kommer fra et direkte link hedder breadcrumpen "Forside - produkter - produkt1". Til gengæld kan vi vise en lille boks hvor der står at "produktet ligger i følgende kategorier".

Der er flere systemer der viser breadcrumps forkert når man tager kategorivisning fra i produkt-URL´en da breadcrumpen vises alt efter URL´en. Så det skal man eventuelt være opmærksom på.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 06:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke givet en stjerne, men tror i misforstår spørgsmålet :-)

Vi kunne naturligvis ikke drømme om at have to forskellige links til samme produktside. Er de placeret i to forskellige kategorier, vil de altid have en primær kategori som vises i url, og breadcrumbs kan sagtens håndtere dette i systemet.

Når det er sagt, håber jeg en vil give et bud på hvilken struktur der vil fungere bedst.

Wupti.com bruger eksempel nummer 1, Whiteaway.com bruger eksempel nummer 2. Amazon bruger eksempel nummer 1, Apple bruger eksempel nummer 2.

Umiddelbart er det kun ganske få der bruger eksempel 3, dog kan jeg se at det bliver brugt i "M.P."'s shop. Er det et fornuftigt valg, eller vil det give google svært ved at kende forskel på kategori- og produktsider?

// Jesper Skov

 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :
M.P:

Det vil jeg IKKE anbefale


forestil jer at samme produkt bliver lagt i en anden kategori - Vupti og der er DC



Vi bruger produktnavnet efter domæne



Det er jo her man vælger en PRIMÆR kategori, som man kun vælger én af. Og så kan man vælge et ubegrænset antal sekundære kategorier. Så kører produktet på én URL, men produktet findes på flere kategorier. Mht. breadcrumbs og aktiv kategorivisning, kan man så bruge http referer til at danne disse fra aktive valg.

Men så vidt jeg forstår, vil tagget "canonical" så ikke løse dette problem i fremtiden?

Edit: Hov. Så ikke Jespers indlæg.

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Vi kunne naturligvis ikke drømme om at have to forskellige links til samme produktside. Er de placeret i to forskellige kategorier, vil de altid have en primær kategori som vises i url, og breadcrumbs kan sagtens håndtere dette i systemet.

Hvordan fungerer det praktisk? Det lyder ikke særlig hensigtsmæssigt set fra kundens synspunkt hvis jeg forstår det korrekt. Det betyder jo at går man ind via kategori2 står der kategori1 i URL´en. Altså har man lige valgt en oplader til sin Ericsson så står der Nokia i URL´en med mindre jeg har misforstået det med en primær kategori. Hvis jeg har misforstået vil du så ikke komme med et reelt eksempel på hvordan det praktisk fungerer.

Jesper:
Når det er sagt, håber jeg en vil give et bud på hvilken struktur der vil fungere bedst.

Bedst i forhold til hvad? Jeg har svaret på hvad jeg mener der fungerer bedst i forhold til SEO og brugeroplevelsen i mit forrige indlæg.

Jesper:
Umiddelbart er det kun ganske få der bruger eksempel 3, dog kan jeg se at det bliver brugt i "M.P."'s shop. Er det et fornuftigt valg, eller vil det give google svært ved at kende forskel på kategori- og produktsider?

Er der en grund til du gerne vil have Google skal kunne kende forskel? Det vigtige er at du overvejer hvad dine produkt- og kategorisider skal optimeres til. Om Google kan kende forskel er lidt ligegyldigt forstået på den måde at det er dig der bestemmer optimeringen af søgeord, det er dig der laver intern linkbuilding osv.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 03:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jeg håber du har tid til at svare på mit forrige indlæg i dag :)

Jeg vil bl.a. gerne vide noget mere om hvordan det med "Primær kategori" fungerer, det lyder ret uhensigtsmæssigt, hvis jeg har forstået det korrekt, men jeg er nysgerrig efter om der er noget jeg har misforstået. 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Hej Jesper

Jeg håber du har tid til at svare på mit forrige indlæg i dag :)

Jeg vil bl.a. gerne vide noget mere om hvordan det med "Primær kategori" fungerer, det lyder ret uhensigtsmæssigt, hvis jeg har forstået det korrekt, men jeg er nysgerrig efter om der er noget jeg har misforstået. 

Hvis produktet i dette tilfælde er placeret i kategorien "Bilradioer" og "Alpine bilradioer", så er den primære kategori "Alpine bilradioer" og dermed det som står i url. Dermed intet duplicate content, tror de fleste systemer har taget højde for det i dag.

Det bliver højst sandsynligt eksempel 3 som bliver valgt (xxxx.dk/produktnavnx.html), med breadcrumbs som tilpasser sig brugerens navigation, og med valg af primær kategori - til dem som lander direkte på siden.

Havde håbet på lidt flere svar, men kan se at Rosenstand er enig i artiklens punkter - tak fordi i tog jer tid :-)

// Jesper Skov

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)