Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, moms og alt det andet "spændende"

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop startet mit eget firma. Det er et enkeltmandsfirma, der skal sælge hjemmesider samt hosting af disse via en reselleraftale med et stort firma.

Jeg er nu lidt usikker på, hvordan det hele fungerer med skat og moms, når det er et enkeltmandsfirma. Min plan har hele tiden været at få oprettet en bankkonto til firmaet, så jeg kan holde privatøkonomien og firmaets økonomi adskilt. Jeg synes så, jeg har hørt, det er et problem at have en konto til firmaet, når det kun er et enkeltmandsfirma og ikke eksempelvis et ApS. Er det forkert forstået?

Jeg vil sætte stor pris på nogle generelle tips og så videre samt et konkret svar på ovenstående spørgsmål.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 21:14

Du bør ikke have noget problem med at stifte en konto til dit firma. Tal med din bankrådgiver, og medbring dit registreringsbevis.

Tilmeldt 1. Dec 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:24

Så der bør ikke være noget problem med at holde virksomhedens kapital adskilt fra min egen - også mht. beskatning?

Jeg er godt klar over, at skal jeg udbetale løn til mig selv, skal det beskattes som normalt, men hvis firmaet tjener penge, bliver det ikke beskattet på samme måde som man gør som enkeltperson?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:28

Beskatningen afhænger af den valgte model. Er det en mindre virksomhed kan det nok bedst svare sig at blive beskattet af overskuddet. Er der tale om større aktivitet, kan det muligvis svare sig at køre efter virksomhedsskatteordningen VSO.

Under VSO liver du normalt beskattet af de penge du trækker ud af virksomheden, mens overskydende indtjening beskattes med en lavere sats..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)