Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Maa en privat hjemmeside lagre folks cprnumre?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt i tvivl om det spoergsmaal, maa man lagre besoegendes cpr numre antaget af de selv indtaster dem, og hooke deres data paa siden op paa det? 

Umiddelart vil jeg gaette nej, nogen der ved det? 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:15

Hvorfor er et relevant at gemme folks cpr-numre? 

Husk lige på, at folk slet ikke har lyst til at gå af med det. Slet ikke hvis det er en hjemmeside, hvor man ikke kan se, hvad de skal med det.

Hvis du bare skal bruge det som unik nøgle, så er det overflødigt. Jeg kan faktisk ikke rigtig se, hvad du skulle bruge det til overhovedet, medmindre du har et eller andet helt specielt eller i forbindelse med det offentlige.

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:17

Emil:

Hvorfor er et relevant at gemme folks cpr-numre? 

Husk lige på, at folk slet ikke har lyst til at gå af med det. Slet ikke hvis det er en hjemmeside, hvor man ikke kan se, hvad de skal med det.

Hvis du bare skal bruge det som unik nøgle, så er det overflødigt. Jeg kan faktisk ikke rigtig se, hvad du skulle bruge det til overhovedet, medmindre du har et eller andet helt specielt eller i forbindelse med det offentlige.

Jeg er helt enig, men det svarer stadig ikke paa mit spoergsmaal. Jeg har flere kunder der oensker dette, derfor jeg spoerger. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:22

stiginshanghai:
Jeg er helt enig, men det svarer stadig ikke paa mit spoergsmaal. Jeg har flere kunder der oensker dette, derfor jeg spoerger. 

ok.

Se evt persondataloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828 .

En anden må give dig et sikkert svar, men jeg vil tro at det kun er lovligt i de tilfælde, hvor det er strengt nødvendigt. Samt at alle oplysninger om anvendelsen skal fremgå.

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:32

Emil:

stiginshanghai:

ok.

Se evt persondataloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828 .

En anden må give dig et sikkert svar, men jeg vil tro at det kun er lovligt i de tilfælde, hvor det er strengt nødvendigt. Samt at alle oplysninger om anvendelsen skal fremgå.

hehe, well jeg haabede paa en lettere loesning/svar end at skulle blive jurist :-D 

Den ene kunde oensker at hooke folks indtastede data op paa dere cpr nummer, dvs. at cprnummeret kommer til at virke som et login. Den tvivler jeg paa er lovlig. Den anden oensker bare at lagre det til brug i dokumenter. Begge har "strengt noedvendigt" brug for cpr nummeret. 

Jeg spekulerer ogsaa om det saa kraever brug af https. 

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 11:32

Jeg er ret sikker på du gerne må. Jeg har i hvert fald arbejdet et sted hvor vi gjorde det. Der bliver så vidt jeg husker dog stillet en lang række krav til hvordan du må håndtere dine data. Primært omkring sikkerhed! Hvis ikke du har en rigtig sikkerhedsekspert tilknyttet vil jeg stærkt fraråde at du begiver dig ind på dette område. Derudover skal dataen opbevares i DK og må ikke flyttes ud af landet så cloud er f.eks. ikke lovligt. Men hvis der er nogen der vil købe det ville jeg kontakte datatilsynet og snakke med dem. Det er tros alt dem der føre tilsyn med den slags.

(Der hvor jeg havde den slags data levede vi af at hjælpe udlanske arbejdstagere med at få tilladelser og andet på plads for at kunne arbejde i DK og havde derfor brug for CPR numre.)

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 11:40

Asger Jon Frounberg:

Jeg er ret sikker på du gerne må. Jeg har i hvert fald arbejdet et sted hvor vi gjorde det. Der bliver så vidt jeg husker dog stillet en lang række krav til hvordan du må håndtere dine data. Primært omkring sikkerhed! Hvis ikke du har en rigtig sikkerhedsekspert tilknyttet vil jeg stærkt fraråde at du begiver dig ind på dette område. Derudover skal dataen opbevares i DK og må ikke flyttes ud af landet så cloud er f.eks. ikke lovligt. Men hvis der er nogen der vil købe det ville jeg kontakte datatilsynet og snakke med dem. Det er tros alt dem der føre tilsyn med den slags.

(Der hvor jeg havde den slags data levede vi af at hjælpe udlanske arbejdstagere med at få tilladelser og andet på plads for at kunne arbejde i DK og havde derfor brug for CPR numre.)

Ok tak, var ogsaa noget i den stil jeg forestillede mig. Fik mig til at google lidt:

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/tema/pas-p%C3%A5-dit-cpr-nummer/loven-og-forbrugerr%C3%A5det-om-cpr-numre

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:44

stiginshanghai:
hehe, well jeg haabede paa en lettere loesning/svar end at skulle blive jurist :-D 

Det er nu meget godt lige at skimte igennem, selv om du ikke er jurist. Se f.eks. paragraf 11 stk 2.

Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer, når

1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,

2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil eller

3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der ikke ske offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt samtykke.

Og i øvrigt paragraf 5 stk 3

Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.

Tilmeldt 3. Dec 10
Skrevet kl. 12:01

Emil:

stiginshanghai:

Det er nu meget godt lige at skimte igennem, selv om du ikke er jurist. Se f.eks. paragraf 11 stk 2.

Stk. 2. Private må behandle oplysninger om personnummer, når

1) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,

2) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil eller

3) behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en entydig identifikation af den registrerede eller videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der ikke ske offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt samtykke.

Og i øvrigt paragraf 5 stk 3

Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.

Det svarer vist meget godt til det jeg fandt paa taenk. 

Som jeg laeser dine citerede paragrafer kan foelgende godt lade sig goere:

Brugeren indtaster data og cpr nummer og accepterer at cprnummer gives videre til trediepart, i og med det er strengt noedvendigt for trediepart. 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:06

Hvorfor er det strengt nödvendigt?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)