Jeg har et mindre firma og har indtil videre brugt E-conomics som regnskabsprogram. Jeg er en tåbe til økonomi, og vil meget hellere bruge tiden på det jeg er god til. Af netop samme grund, hyrede jeg helt fra start en bogholder som hjælper mig hver måned.
Jeg er meget tilfreds med min bogholder, men problemet er dog stadig, at jeg ikke forstår ret meget af det der foregår i e-conomics og ville meget gerne forsøge at skære ned på den eksterne bogholderiomkostning.
Derfor søger jeg jeres erfaring med billysbilling.dk. Er det muligt at stå for hele økonomipakken på egen hånd, uden at have stor erfaring i bogholderi? Eller er jeg nødt til at have en ekstern bogholder på? Det skal måske siges, at jeg blot har omkring 20 faktureringer pr. måned og at jeg har ca. 10 købs-fakturaer.
Billysbilling er fantastisk let, og du vil sikkert kunne lave rigtig meget selv. Hvis du skal lave det hele selv, så skal du nok stadig have en vis form for viden. Du bliver hjulpet meget godt igennem af programmet, men lidt skal du vide.
Når du alligevel ikke har så mange faktureringer, kan du så ikke hyre en til at lære dig det grundlæggende? Eller måske finde et lille kursus.
Du skal dog stadig være indstillet på at bruge lidt ekstra tid på det, hvis du vil gøre det selv. Det kommer du jo ikke uden om.
Du ka jo oprette dig gratis i en måned. Jeg foreslår at du gør dette samtidig med at du fortsætter som hidtil. Så lader du din bogholder køre det rigtige regnskab, mens du selv samtidig afprøver billysbilling. Du kan jo så i slutningen af måneden se om du har ramt det samme som din bogholder. Du vil også finde ud af om, du kan finde ud af programmet.
En mulighed er også at du langsomt forsøger at tage en del af opgaverne. Tal med din bogholder om dette. Han har måske en ide til hvordan du kan angribe dette.
Personligt har jeg nogen gange oplevet at kunderne til tider har lavet så megen ravage i det, at det har kostet mere for dem at få ryddet op bagefter end den almindelige bogføring kostede.
Jeg tror i virkligheden ikke problemet med bogføring løses af et program. Det kan sagtens være sådan at Billys billing er let at forstå hvordan man bogfører i, men det løser ikke problemer med alt det man trods alt skal vide, bare som eksempler:Hvidpladebiler - parkering og benzin - ikke momsfradrag - gulplade - momsfradrag. Repræsentation - 25% fradrag og 25% af momsen. Hotel - forskel på fradrag med og uden morgenmad inkluderet. Brug af mellemregning eller indskud - rejsediæter
Og en masse andet, som programmet nok ikke løser, men som man skal ha sat sig ind i, eller skal ha rettet af revisor eller anden ved årsafslutning. Jeg synes det er smart at afprøve Billiysbilling som måske er langt nemmere for dig når det drejer sig om at finde ret konto og modpost i statur - og så lade det køre ved siden af din nuværende ordning. Så ser du om det fungere, og kan måske tilmed bruge din nuværende ordning til at udfase sig selv, ved at stemme af mod den
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har fx ikke firmabil, udbetaler ikke løn og - trækker ganske få ting fra hvis det har noget at side
Helt klart meget at sige. Jo enklere dit behov er, jo mere fornuft i at kunne klare bogholderiet selv via f.eks billysbilling. Omvendt må du nok også kunne ha en billig løsning allerede - men helt klart TEST
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er jo altid godt en gang i mellem og tage sin leverandør op til overvejelse - netop for at finde ud af om man har den løsning der bedst dækker ens behov.
Nu kan jeg se du skriver at du bruger e-conomic, og vælger at beholde den løsning - men umiddelbart mangler at være lidt bedre klædt på?
I e-conomic er vi helt vedvidende om at regnskab er en "bi-ting" for mange af de erhvervsdrivende, det er jo netop virksomhedens salg af services og produkter (f.eks.) der er det væsentlige, og så er regnskabet noget der skal holdes styr på løbende, men ikke det primære.