Forklaringen kan være at DGS har haft binavnet NN Markedsdata.
NN markedsdata er ganske korrekt et binavn til De Gule Sider ApS (CVRnr. 34055580) som ikke er under konkurs.
Inden konkursen ændrede det daværende "De Gule Sider A/S" navn til "SELSKABET DGS AF 2011 A/S under konkurs" (CVRnr. 12497040). Den gode del af forretningen "de gule sider" - inkl. binavne - er solgt/overdraget til det nye ApS inkl. din bestilling.
Herudover er der gentagne gange skrevet NN Markedsdata i kontrakten til trods for at de er overtaget af DGS A/S for nogle år siden.
Kontrakten er sløset sat op, og ligner en handelsskoleelevs forsøg på at sammenflette en kontrakt til hans imaginære webshop-projekt.
Og alligevel valgte du at acceptere aftalen? Jeg ville da aldrig indgå en aftale, på grundlag af en kontrakt, såfremt den er så slemt som du fortæller :-)
Uanset hvad.
En konkurs er ikke i sig selv nok til at du kan rive kontrakten i stykker. Sunde dele af virksomheden kan som sagt sælges fra, og forsætte som hidtil. Derfor kan din kontrakt godt stadig være bindende, og din forpligtelse forsætter uændret overfor de nye ejere af den del af forretningen.
Men som det allerede er blevet nævnt, så bør du nok tage en snak med dem, såfremt du ønsker at komme fri af kontrakten. Send en venlig mail, og følg evt. senere op med et opkald. Dog er der en chance for at de endnu ikke selv har helt styr på hvad der skal ske.
Kan jeg rive denne aftale i stykker, nu hvor De Gule Sider A/S er begæret konkurs?
Udgangspunktet er, at konkursboer har mulighed for at videreføre gensidigt forpligtende kontrakter efter en konkurs, med mindre forholdets karakter gør, at den anden kontraktspart risikerer en dårligere retsstilling derved.
Det med den dårligere retsstilling er f.eks. hvis konkursboets forpligtelse har en personlig karakter (f.eks. levering af arkitekttegninger) eller særlig kompleks karakter (opførelse af en større totalentreprise), men NN Markedsdatas forpligtelse (levering af information) er hverken personlig eller kompleks, så du vil efter al sandsynlighed være forpligtet til at opfylde din del af kontrakten (så længe boet efter NN Markedsdata opfylder sin del).
Det er en retsregel, som du ikke kan skrive dig ud af i en kontrakt - en såkaldt præceptiv bestemmelse.
Men du kunne starte med at spørge NN Markedsdata (boet), om de har tænkt sig at opfylde deres del af aftalen.
Jeg har ringet til jer. Og faktum var, at I ikke rigtigt kunne sige fra eller til. Men jeg var bundet til kontrakten, hvis en evt. køber vælger at købe alle aktiver.
Jeg ved at flere spillere på markedet er interesserede. Men også at prisen er høj, så jeg er meget i tvivl om at NN Markedsdata VIL blive solgt.
Måske satser andre virksomheder bare på at se NN falde fra hinanden og derefter forsøge at indfange de mange kunder "gratis".
Indholdsmæssigt er den ikke et problem. Men den dækker heller ikke alle "huller", og umiddelbart havde jeg ingen grund til at tvivle på en af markedets stærkeste spillere.
Bagklogskaben kan jo ikke ændre på tingene nu.
I bund og grund har jeg bare ikke nogen interesse i at ligge mine indkøb i en virksomhed der allerede har været en del af et konkursbo én gang. Det er i min bog bare en irriterende usikkerhed, jeg ikke gider at have liggende i baghovedet.
NN Markedsdata står til at være solgt til anden side allerede nu.. Men for at komme med en kommentar på pris vs. kvalitet - så vil jeg klart anbefale at betale det lille extra for NN. Jge har i min virksomhed benyttet begge og må indrømme at NN er langt bedre.