Ved i om man har nogen mulighed for at trække strøm-forbruget fra på en server selvom den står hjemme i min privat-bolig. Den skal bruges til mit fritids-firma, som jeg driver hjemmefra. Problemmet er at det er en "rigtig" rack-server og sådan en bruger temmelig meget strøm, så det ville være ret godt hvis jeg kunne trække udgiften fra i strøm
Hvis jeg var dig, så ville jeg betragte strømmen som en gave fra mig selv til firmaet, og slippe for alt bøvlet med SKAT.
Her på Amino har vi tidligere diskuteret fradrag for kontor i egen bolig etc. og så vidt jeg husker, blev konklusionen at det ikke er besværet værd, for man får med garanti SKAT på nakken.
Det er sikkert rigtigt, at der er mere bøvl med Told & Skat, end der er penge i det. Men i teorien skulle der ikke være noget i vejen. Du kan jo låne en dims, der måler dit strømforbrug på din computer. Så kan du hurtigt regne ud, hvor meget din server bruger på årsbasis.
Jeg står selv i samme situation og har faktisk tænkt mig at lade mit firma betale strømmen. Det er jo kun en gang, man skal finde ud af det, så skal øvelsen bare gentages derefter.
Den løsning har jeg også hørt andre benytte sig af.
Men jeg har så også hørt om en enkelt, som alligevel endte med at måtte betale hele strømforbruget af egen lomme, da en skrankepave fra Told & Skat ved et besøg, koldt konstaterede at han jo bare kunne have tilsluttet alt muligt andet til måleren også - og så blot fjernet det igen inden de kom på besøg....
Du virker meget opsat på at køre serverens elforbrug over på firmaet. Som du selv er inde på, så er en snak med det lokale SKAT kontor nok en god ide, og en måler er nok et must.
Hvis du har specifikationer fra din servers producent, hvor typisk strømforbrug er angivet, vil det nok være en god ting at gemme en kopi af i firmamappen. Så vil du jo kunne dokumentere strømforbruget til en vis grad.
Ja, det må jeg nok sige at jeg er. Der sidder 6 SCSI diske, 2 cpu''er og 2 PSU i den, så den bruger temmelig meget strøm pr. døgn. Derfor håber jeg også at jeg kan få lov til at trække noget af det fra.