Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ansætter jeg en timelønnet medarbejder til en ny virksomhed?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. Dec 09
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

det handler óm mindre en 5 timer om ugen. Helt fra bunden af skal der laves en kontrakt? Kan jeg brug Letløn for at lave lønsedler?  Hvordan er reglerne?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 13:45

ja du man godt bruge letløn til time lønnet du opretter det på medarbejderen at han/hun er time lønnet.

fandt denne kontrakt på google

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 31. Dec 09
Skrevet kl. 13:53

Tak for et hurtigt svar, den hører til Krifa, må man godt bruge?

Skal jeg bare lave en lønseddel ved 1. gang eller kontrakten skal oprettes først?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 20:51

Du skal altid have kontrakten klar med det samme det er bedst for begge partner ellers mener jeg loven siger indenfor 30 dage.

Ja du må godt bruge den du kan jo bare lave din egen og tage det ud af den som du skal bruge.

Jeg fandt den via google og var en reklame. Men prøv og søg på ansættelseskontrakt timelønnet.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Herfølge
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Fra  BilligProjektor.dk Skrevet kl. 21:08

Ansættelsesbevisloven siger, at hvis ansættelsesforholdet har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, så skal lønmodtageren have et ansættelsesbevis

Et ansættelsesbevis skal indeholde:

1. Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
  2. Arbejdsstedets beliggenhed eller oplysning om, at lønmodtageren er beskæftiget forskellige steder, hvis der ikke er et fast arbejdssted. Der skal også oplyses om hovedsæde eller arbejdsgiverens adresse.
  3. Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori.
  4. Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
  5. Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse.
  6. Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie.
  7. Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom.
  8. Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri. Det kan fx være pensionsbidrag eller kost og logi.
  9. Lønnens udbetalingsterminer.
  10. Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
  11. Angivelse af hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er.

Du kan læse ansættelsesbevisloven her.

Tilmeldt 31. Dec 09
Skrevet kl. 12:41

Tak for Jeres støtte! lønomkostninger, hvor skal det indberettes til SKAT? kan man lave en lønseddel for flere måneds arbejde når det er få timer om måneden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04

turk:
Tak for Jeres støtte! lønomkostninger, hvor skal det indberettes til SKAT? kan man lave en lønseddel for flere måneds arbejde når det er få timer om måneden?

Du startede jo selv med at spørge om du kan bruge Letløn til lønsedler og letløn = indberetning til skat, så der er jeg ikke med

Du kan også bare logge på skat som virksomhed, gå i e-indkomst - oprette medarbejderen som timelønnen og der lave hans løn, og tage kopi af skærmen som lønseddel.

Da du skal lave ansættelsesbevis, kan du godt i det aftale, at timelønnen f.eks. betales ud månedligt, men hvis den ikke overstiger xx kr - eller xx timer, samles den sammen og betales så efterfølgende måned (set i lyset af, at du taler om måske 5 timer). Jeg ville tage det hver måned og jeg ville i alle fald ikke trække det længere, og ikke trække det over et årsskifte heller.

Husk at der normalt vil være tilkomme feriepenge, men det klares via e.indkomst eller letløn (eller danløn osv)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 08:26

Hej Turk

Du kan vælge denne løsning: http://www.multidata.dk/losninger/SMV/Mit-lon-og-personalekontor

Vi tilbyder tillige at lave en ansættelseskontrakt gratis og du betaler kun, når vi gennemfører en lønkørsel for dig - uanset om du så kun udbetaler løn en gang i kvartalet.

Du er velkommen til at ringe til mig på  tlf. 7227 9019.

Hilsen Jens

Tilmeldt 31. Dec 09
Skrevet kl. 12:30

e-indkomst og letløn er det to forskellige systemer?

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

begge er skat.dk E-indkomst kan du som cvr bare bruge løs uanset du er med i et lønsystem som danløn eller andet, til enkelt indberetninger - ex multimedieskat eller en skattefri rejse diæt kan være nemt der. Har en medarbejder eller ejer i ApS en måned ikke alm løn, så er det besværligt med mm skat og rejsediæt i danløn f.eks men nemt i e-indkomst

Letløn er skats lønsystem - og skal ses som billigere alternativ til danløn, men dog også som et noget mere krævende i forståelsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)