@Kristian: Reglerne gælder teknisk set allerede nu, da grundlaget er et EU-direktiv, som skulle have været implementeret i Danmark. Det er kun den sidste implementering, der mangler. Derfor gælder kravene til samtykke allerede fra 1. december 2011, når vejledningen bliver offentliggjort.
@Yngvi: Der bliver næppe overdreven fokus på Fru Hansen. Myndighederne har begrænsede ressourcer, så det er nok mest sandsynligt, at der vil slået ned på større virksomheders overtrædelser af reglerne.
Og hvordan definere man om beskrivelsen omkring brugen af Cookie er nem at finde eller ej???
Hvordan undgår man i øvrigt ik at gemme en cookie på folks computer? De tillader det åbenbart automatisk til at starte med, og vil de så senere ikke have det, så skal de aktivt vælge det fra, men hvordan registrere man at brugeren ikke vil bruge cookie? uden at sætte en cookie??
@Yngvi: Der bliver næppe overdreven fokus på Fru Hansen. Myndighederne har begrænsede ressourcer, så det er nok mest sandsynligt, at der vil slået ned på større virksomheders overtrædelser af reglerne.
Før var reglerne (2002 e-privacy-direktiv) baseret på brugerens "opt-out", dvs. brugeren skulle have mulighed for at sige nej til cookies. De regler blev i stort omfang ikke efterlevet og derfor indførte man nye.
Nu er reglerne (2009 e-privacy-direktiv) baseret på brugerens "opt-in", dvs. at brugeren skal samtykke til cookies.
Spændingen samler sig om præcist hvordan brugeren skal samtykke. Man har bl.a. diskuteret om det faktum, at brugeren har slået cookies til i sin browser, er et samtykke i sig selv. Det er dog formentlig ikke tilfældet.
Spændingen samler sig om præcist hvordan brugeren skal samtykke. Man har bl.a. diskuteret om det faktum, at brugeren har slået cookies til i sin browser, er et samtykke i sig selv. Det er dog formentlig ikke tilfældet.
Hvis det er at aktivere Cookie i sin browser, så giver man samtykke til alle, men det kunne jo tænkes at man havde nogle sider man som ikke ønskede at give lov til dette.
Og hvordan kan man tjekke om en bruger ikke vil have Cookie's fra en hjemmeside uden at sætte en som give info om dette?
Det bliver også en udfordring at finde gode brancheløsninger og hvordan det skal håndteres over landegrænserne.. Hvad nu hvis reglerne er forskellige fra DK og NO? Så skal man jo virkelig arbejde på at tilpasse sig. Koster virksomhederne ufattelige summer af penge.
Jeg forstår generalt ikke hvad folk skulle have imod at der gemmes en cookie på deres computer som gemmer lidt info vedrørende den enkelte hjemmeside.
Og jeg er rimelig sikker på at dette vil rage 99,9% af den danske befolkning noget så grusomt.
Det er en enkelt tosser som har lidt at skulle have sagt som har fået ondt i røven og nu skal alt dette sættes igang, og det vil kun give problemer.
men kan man teknisk set ikke løse det ved at præcentere folk for en lille boks som siger at siden bruger cookie og de skal godkende brugen af cookie på siden for at kunne tilgå indholdet, hvis ikke bliver de smidt til en about:blank side. og denne lille boks kan man ikke komme uden om, Siger man god for det, så ser man aldrig boksen igen. for man aktivt vælger at slå cookia fra på siden igen.
Jeg forstår generalt ikke hvad folk skulle have imod at der gemmes en cookie på deres computer som gemmer lidt info vedrørende den enkelte hjemmeside.
Og jeg er rimelig sikker på at dette vil rage 99,9% af den danske befolkning noget så grusomt.
Lige præcis... Og jeg tror 99% slet ikke ved der findes cookies... Nu får de pludselig "en popop" om at give samtykke til brug af cookies.. Noget de ikke ved hvad er. Hvorfor skal de give samtykke til noget de ikke forstår? Det tror jeg mange ikke vil, og så bliver de efterfølgende sure over de ikke kan købe på en webshop eller hvad ved jeg...
En ikke-vidende bruger er en god bruger.. I hvert fald her! :-)