Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport til Norge - Fjernsalg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Vi sælger elektronik via. flere forskellige hjemmesider, og eksporterer pt. også til Sverige.

Overvejer at gå mod Norge som næste trin, men er i den forbindelse lidt i tvivl om hvad vi skal være opmærksomme på. Jeg ved at Norge er uden for EU, så der skal ikke opkræves moms af hverken private eller erhvervskunder.

Det jeg ikke ved 100% er hvordan man skal forholde sig rent juridisk ifht. den norske stat. Mener at vi har haft et .no domæne før, hvor vi var nød til at få det igennem et Norsk firma? Har samtidig kunne google mig til at der siges at man skal registrere et Norsk firma hvis man sælger over et vist beløb om året over nettet til Norske kunder? (den forstår jeg så ikke at de kan bestemme over. Vi kunne jo ikke "gøre for det" hvis en bunke nordmænd valgte at importere fra vores danske side.)

Så er der nogen der har erfaring med online salg i Norge (med forsendelse og adm. i DK) som kan give et kort overblik over hvad man skal være opmærksom, f.eks. sammenlignet med Sverige ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 21:35

Kenneth R.J.:
Har samtidig kunne google mig til at der siges at man skal registrere et Norsk firma hvis man sælger over et vist beløb om året over nettet til Norske kunder? (den forstår jeg så ikke at de kan bestemme over. Vi kunne jo ikke "gøre for det" hvis en bunke nordmænd valgte at importere fra vores danske side.)

Det lyder nu meget mærkeligt hvis det skulle være tilfældet, for den norske stat går jo hverken glip af norsk moms eller told

Er du i tvivl mht. til eksport kan du altid søge hjælp hos eksportrådets rådgivere i udenrigsministeriet.

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:04
Moms og told får de, men det er skatten de også vil have :-)

Hvornår du skal registre filial i norge er afhængigt af hvordan du sælger. Opsøger du kunderne i Norge,og indgår aftaler om salg på stedet, kommer du formentligt under bestemmelsen om at du skal registreres i Norge.

Er alle dine salgsaktiviteter med udgangspunkt fra DK kommer du formentligt udenom regisering af norsk filial.

For en konkret vurdering kan du evt kontakte Skat, eller revisor.
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 08:51

Tak for svarene.

Kan høre jeg skal have fat i nogle eksperter vedr. evt. krav om at blive registreret i Norge. Til info vil der blive solgt fra et .no domæne, hvor der annonceres via google adwords målrettet mod Nordmænd.

Men det bringer mig til noget jeg havde glemt i min første tråd. Er nemlig helt med på at der skal betales Told/Moms. Men hvordan klarer man den bedst overfor kunderne? Vi vil gerne se så lokale ud som muligt - og duer jo ikke at skulle sælge til netto priser, og så forklare stolpe op og stolpe ned om at de skal huske at der kommer told/moms oveni... Der er jo flere int. selskaber som f.eks. Pixmania der eksporterer til Norge - så tænker der må være en specifik nøgle til hvordan man gør det bedst rent praktisk ifht. told/moms?

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 08:54

Hvis du vil have succes i Norge, så skal du sælge dine produkter inkl moms til kunden. Det er første skridt. Så undgår din kunde at skal betale moms når varen ankommer til Norge.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:57

Ravn:
Det lyder nu meget mærkeligt hvis det skulle være tilfældet, for den norske stat går jo hverken glip af norsk moms eller told

For at undgå konkurrenceforvridning skal leverandører, der ikke er etableret i Norge, fra 1. juli 2011 momsregistreres i Norge og opkræve norsk moms ved salg af elektroniske ydelser til norske privatforbrugere. Mon det er dette tilfælde der tænkes på.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 11:55

Henrik Koudahl:

Ravn:

For at undgå konkurrenceforvridning skal leverandører, der ikke er etableret i Norge, fra 1. juli 2011 momsregistreres i Norge og opkræve norsk moms ved salg af elektroniske ydelser til norske privatforbrugere. Mon det er dette tilfælde der tænkes på.

Aner ikke om det er elektroniske ydelser der tænkes på. Udfra det der var skrevet i indlæget fik jeg mere opfattelsen af at man mente alle typer vare.

Ønsker nogen et pålideligt svar kan man altid kontakte Eksportrådets rådgivere i Udenrigsministriet.

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)