Hej Alle, Vi sælger elektronik via. flere forskellige hjemmesider, og eksporterer pt. også til Sverige. Overvejer at gå mod Norge som næste trin, men er i den forbindelse lidt i tvivl om hvad vi skal være opmærksomme på. Jeg ved at Norge er uden for EU, så der skal ikke opkræves moms af hverken private eller erhvervskunder. Det jeg ikke ved 100% er hvordan man skal forholde sig rent juridisk ifht. den norske stat. Mener at vi har haft et .no domæne før, hvor vi var nød til at få det igennem et Norsk firma? Har samtidig kunne google mig til at der siges at man skal registrere et Norsk firma hvis man sælger over et vist beløb om året over nettet til Norske kunder? (den forstår jeg så ikke at de kan bestemme over. Vi kunne jo ikke "gøre for det" hvis en bunke nordmænd valgte at importere fra vores danske side.) Så er der nogen der har erfaring med online salg i Norge (med forsendelse og adm. i DK) som kan give et kort overblik over hvad man skal være opmærksom, f.eks. sammenlignet med Sverige ? |
Kenneth R.J.:Har samtidig kunne google mig til at der siges at man skal registrere et Norsk firma hvis man sælger over et vist beløb om året over nettet til Norske kunder? (den forstår jeg så ikke at de kan bestemme over. Vi kunne jo ikke "gøre for det" hvis en bunke nordmænd valgte at importere fra vores danske side.)
Det lyder nu meget mærkeligt hvis det skulle være tilfældet, for den norske stat går jo hverken glip af norsk moms eller told.
Er du i tvivl mht. til eksport kan du altid søge hjælp hos eksportrådets rådgivere i udenrigsministeriet.
Mvh
Ravn