Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat investorer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 361
Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er. :-) Jeg har en veninde, som gerne vil være privat investorer for lavet en kontrakt, som ikke gør det bindende for hende, men at hun har på skrift at vi har indgået en aftale, for at der er garanti for hun også får pengene tilbage igen ved udgangen af kontrakten. Hun har accepteret den, men jeg vil gerne høre om I har en skitse af hvordan den fx kan se ud, samt om I har noget jeg skal tilføje eller anbefaler? Al hjælp påskønnes. Tak. :) Andi

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:15

Hej Andi,

En investering, hvor man får hele sit indskud tilbage + forud fastsat afkast, kalder man typisk en obligation eller slet og ret et lån. Hun kan google sig frem til utallige pengelånskontrakter på nettet.

Hvis det er af afgørende betydning, at hun får sine penge tilbage efter f.eks. en 3-årig periode, skal hun først og fremmest koncentrere sig om at få betyggende sikkerhed i form af f.eks. pant i fast ejendom, virksomhedspant, mulighed for konvertering af gæld til aktier, kaution mv.

Jeg håber, at hun kan bruge det.

Jens.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:16
Hej Andy

Godt spørgsmål og søger du herinde vil de fleste nok anbefale at du får en konsulent, helst en advokat til at udarbejde aftalen.

Inden du kommer så langt bør i bla overveje
1) hvordan investering skal foretages, som lån eller via ejerandel
2) hvordan skal selskabet formaliseres
3) under hvilke betingelser skal investeringen foretages, og er der nogen tidsfrister, både hvad angår tiltrædelse og udtrædelse
4) hvordan er betingelserne ved tiltrædelse nu eller f.eks om 1 år
5) hvordan skal en udtrædelse honoreres
6) skal investor have indflydelse på div beslutninger i virksomheden, og i givet fald hvilke?

Dette var en ikke udtømmende liste :-)
Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:45

E. Mortensen:
anbefale at du får en konsulent, helst en advokat til at udarbejde aftalen.

I tillæg til E. Mortensens bemærkninger, som jeg er helt enig i:

Hvor stort et afkast taler vi om? Og hvor stor er risikoen?

Hvis vi taler om et afkast på 25 % af 10.000.000 med en høj risikoprofil, så skal man overveje at ofre nogle ressourcer på at sikre sin investering - f.eks. sætte 2-300.000 af til sikring af investeringen.

Taler vi om et afkast på 10 % af 250.000 med en lav risikoprofil, så må man selvfølgelig gøre op med sig selv, om man vil bruge 25.000 på at sikre sin investering.

Jeg vil selvfølgelig altid anbefale en advokat, men man er selvfølgelig nødt til at lave sin egen cost/benefit-analyse forinden man kontakter advokaten.

Fra København
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 361
Skrevet kl. 12:28

Hej Jens.
Tusinde tak for dit direkte svar.
Når vi går over i at snakke pant, så må jeg nok hellere sige, at beløbet kun drejer sig om 50.000kr.
Hun tror på mig og mit projekt, og ud fra min kontrakt, så kan jeg efter et år afbetale fast hver måned.
Samt syntes hun, at det er en genial opsparing for hende.
Jeg skal bare sikre mig, at ingen kommer og prikker mig på skulderen - hvilket jeg hellere ikke har forstået, at nogen vil.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokaten er nok bedre til at svare her, men forholdene omkring din misligholdelse, hendes opsigelse af lånet etc bør fremgå af aftalen.

Hvad om tingene går bedre end forventet, kan du så indfrie før tid?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

Vil bare lægge til, at for 50.000 kr kan man klare sig med et ret simpelt lånebevis - men der er forskellige låneprofiler ved investeringer. Visse stiller f.eks 50.000 til rådighed uden at ha sikkerhed for at få pengene igen. Det kunne være, at det var imod at få ex 10% af overskuddet fremadrettet - andre er som rene lån som jeg ser det besvaret her - og der er det rent og skær et lånebevis i skal oprette - men hvad renten skal være - tilbagebetaling - og betingelser for førtidig tilbagebetaling.

Var 50.000 i så fald ikke værd at betale en bank for at udelåne frem for venskab - hvis ikke det er som andel i fremtidig profit?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)