Jeg kan lige så godt være ærlig, således i kan give mig det bedste råd.
Hvor meget må man låne fra en anden hjemmeside, hvis der er angivet kilde på ?
Jeg så forleden en hjemmeside som havde en masse opskrifter (som jeg gerne vil have) men alle personens opskrifter var med kildeangivelse på andre sider.
Så tænke jeg selvfølgelig, Må man det ? Så kan jeg jo også nemt finde de 100 opskrifter jeg gerne vil finde.
Hej! - en tommelfingerregel er at spørge ejeren af teksterne, uanset hvor meget du vil låne og uanset om du vil skrive kilde eller ej. Du må ikke bare sætte andres tekster ind, uden at spørge om lov -uanset om du fortæller om kilde eller ej.
Det kan også være et problem SEO-mæssigt, men da du ikke spørger om SEO, så vil jeg ikke trætte dig med at fortælle hvilke ulemper der er.
Jeg tænker, hvis jeg laver en opskrift som bygger på inspiration af en anden. Jeg bruger ikke de samme produkter, og omformulere teksten. Ej heller billedet på opskriften.
Tror du, det er en mulighed ? Vil selvfølgelig lave en kildehenvisning, kaldet en inspirationshenvisning :)
Ingen kan forhindre dig i at omskrive anden tekst - og hvis du så oven i købet laver en kildeangivelse, kan jeg ikke se hvordan du kan komme i problemer.
Medier citerer hinanden hver eneste dag - uden at spørge om lov - og de lader sig også inspirere af hinanden - man plejer at sige, at så snart man har løftet røret og talt med kilden, er historien "ens egen" og kan derfor skrives uden kildeangivelse.
Jeg er klar over det er en lidt anden genre, du arbejder indenfor - men håber du kan bruge svaret alligevel :)
Man må gerne bringe uddrag med kildeangivelse, men ikke hele artikler.
Det er den udlægning, jeg også har. Ifølge dansk lov om ophavsret må man citere kilder (uddrag, som Majbritt nævner) og strikke det sammen på en ny måde; derved har man ophavsretten til en ny artikel (sådan var det engang, men jeg ved selvfølgelig ikke, hvor meget loven er ændret sidenhen).