Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der overhovedet nogen der laver andet end websites og rådgivning?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Sad og skrev en ide til min blog, A 1000 ideas, da det slog mig at stort set alle iværksættere enten laver en webshop, eller som jeg forsøger at sælge konsulent ydelser, jeg kom på tanken fordi jeg i går snakkede med en fellow amino om iværksættermiljøet i DK, og fik så en ide der hverken er en onlineide eller en konsulentydelse Ide nr.87 og tænkte den slags æaver man ikke rigtigt længere i Danmark, ved godt der er nogen på Lolland der har lavet et smart halmfyr, og nogen i Nordjylland der bruger varmen fra krematoriet til noget godt, men sådan grundlæggende er vi så som nation der udvikler nye ting ikke gået i stå?

Hvor sælger jeg konsulentydelser i stedet for at bygge maskiner, skabe næste iPHone, vindmølle? Er det bare noget vi ikke længere kan i DK, fordi bankerne ikke tør etc.? Eller fordi jeg selv og andre endnu ikke er blevet så iværksætteragtige at vi tør satse det helt store? En webshop eller livet som konsulent er trods alt med beskeden risiko?

Det er fantastisk at læse om 20 årige, 18 årige og 22 årige i JP som har succes med deres forretninger, men de laver allesammen det samme, er det et sygdomstegn, eller er vi ved at blive en nichenation?

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper,

Personligt er jeg overbevist om at du er inde på det rigtig når du skriver at banker ikke tør hjælpe med fiansiering...

Det hjælper jo ikke noget at have verdens bedste ide til et produkt, hvis du ikke kan få det finansieret, at statens så tror at den hjælper iværsætterne ved at tilbyde iværksætter kautioner så virder de ikke...
Der er kun en grund til at de ikke virker og det er bankerne, det er bankerne som skal indstille projektet til kautionen, men det vil de ikke... Det er som at sætte ulve til at vogte får...

Få fjernet alt omkring iværksætterstøtte, kautioner etc fra bankerne og der vil ske en opblomstring af nye produkter og virksomheder.. Med den nye regering har jo allerede bestemt hvilke brancher som må få støtte, så igen så er det nok begrænset hvad som sker på den front...

Dog er der en stor grund mere til at få tør springe ud i at lave andet en service ydelser, webshops etc, så er det at man bliver tænkt på som en iværksætter, og det ord har altså lidt negativ ladning i DK...
Man skal ikke tro at man kan blive noget, eller lave noget forretning, eller udvikle noget, for så var det nok gjort af andre... Bankerne er jo livredde når du kommer ind i en af deres filialer....

Man opretter aps, smba eller lignende for at begrænse risiko, det første bankerne gør et at du hæfter personligt og helst med et par kautionister og måske lige 100.000 eller lignende stående som sikkerhed på en konto...
Har du først klaret dig igennem den opstart, så kommer næste problem...

Du er nu direktør måske for et par ansatte eller flere, ja så er du næsten pr. automatik en af de onde, en af de rige som udnytter andre og du skal bare ned med nakken....og fagforeninger hjælper gerne til...

Nu er det sat lidt på kanten det her, men alle de her ting er med til at holde det meste nede som handler om udvikling af produkter som dit halmfyr eller den lille vindmølle alle kunne have på taget så vi kom ud af dongs klør...

Holdnings ændringer hele vejen rundt, ud af bankernes klør hvis der er brug for økonomisk kautioner i opstart/udviklingsfasen....
Sker det, så vil der ske ting og sager også med arbejdsløsheden, det er jo trods alt de små og mellemstore virksomheder som har flest ansatte i dk...

Men hvem tør tage kampen op?

/M

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 15:01

OlsenKbh:
Det hjælper jo ikke noget at have verdens bedste ide til et produkt, hvis du ikke kan få det finansieret

Nej lige præcis, man har spurgt mig hvorfor jeg ikke forsøger mig med nogle af mine ideer selv, og det gør jeg nok også, men helt skåret ind til benet, så er det ikke fordi jeg eventuelt er bange for at ryge på røven og skal bo til leje resten af mit liv mens jeg afvikler gæld, fuck det, problemet er at man i dag slet ikke kan komme i den situation, risikovillig kapital er en by i Rusland. Og staten ville gøre os alle en tjeneste med HELT at blande sig uden om.

Men den største udfordring tror jeg ganske rigtigt er som du siger, vi har her på amino Jantetæskeren... men vi ligger allesammen alligevel i et eller andet omfang under for jantetæskeren, jeg vil vove den påstand at hvis en her på Amino skrev "Jeg bygger det nye facebook, og det bliver større en facebook" så vil vi alle sammen klappe og juble og skrive fedt... men, og i/du behøver ikke svare, en stor del af os vil nok tænke "ja ja min ven, lad os nu se" og endnu værre, hvis han skrev "Og jeg gør det for penge og berømmelse, og gider ikke arbejde hårdt" så vil iværksætterjanteloven sætte ind, hvis man ikke arbejder hårdt er man en dårlig iværksætter.

Jeg har opholdt mig af flere gange i USA... de har faktisk ingen jantelov, heller ikke iværksætterjanteloven, man må godt være doven succesfuld i USA... eller i hvertfald før i tiden.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg tror godt at jeg tør byde ind med et alternativ, selvom jeg har et andet forhold til hvor let det er i USA Wink

På trods af at det nærmest er et mantra her på Amino at alting handler om at så mange som muligt skal se ens egen smukke navle, og hele verden opdateres om hver eneste lille bøvs - så er realiteten når det kommer til finansiering af lidt størrre beløb, - at tavshed er guld.

Det er klart at der i disse tider er barberet en del ned på formuerne hos spekulanterne, - men den type spekulanter som har fået tæv nu, har aldrig været katalysatorer for dansk iværksætteri. Det samme gælder for den del af bankernes ledelse som nu er i problemer.

Tilbage står der, at bankerne jo rent faktisk har deres daglige forretning i at finansiere forskellige former for forretning. Derfor er der som sådan ingen mangel på finansieringsmuligheder i banken, og de investorer som kunne være interessant for en iværksætter har knapt mærket til krisen og deres pengetanke er stort set intakte.

Problemet ligger i virkeligheden et helt andet sted, - hos iværksætterne selv.

Hvis vi vil vide noget om UmbaBumba-indianere - så Googler vi. Det der så kommer frem, tager vi for gode varer. Vi finder det simpelthen ikke ulejligheden værd (læs: vi gider ikke) at gå på biblioteket.

Når en iværksætter derfor præsenterer et projekt, - så er materialet nærmest copy/paste af noget der er taget fra CBS - og ophøjet til Den Hellige Gral fordi iværksætteren selv har fået ideen.

Jeg vil give et eksempel som de flerste på Amino kan relatere til, nemlig Google. Der er simpelthen dømt orgasme når man er på side 1, - og hvis jeg spørger hvorfor - så forstår man ikke spørgsmålet. At der findes andre søgemaskiner og at man derfor på en engelskssproget side burde have besøg fra de fleste, bliver afvist med at deres Analyctic data fortæller dem at 90% af deres konverteringer er fra Google. Detv er indlysende tåbeligt,- men "Amino webshopejeren" kan ikke selv se det. Fordi Amino handler om Google relateret viden. 

På samme måde, mangler de danske iværksættere den finansielle horisont, og søger derfor ikke kapitalen hvor lydhørheden ville være størst.

Nu har jeg ikke længere nogen penge, men jeg er præsenteret for så mange projekter hvor forudsætningerne simpelthen er kollideret med min praktiske erfaring fra et langt liv som leverandør til alverdens kunder, - at jeg simpelthen godt forstår at projekterne ikke finder finansiering. Det er ikek fordi pengene mangler, men fordi iværksætterne er for dovne jf min tidligere argumentation.

Til gengæld, og det ved jeg fra mit eget netværk, så finder de projekter hvor iværksætteren har den rette indstilling,de penge de skal bruge. Der er bare sådan at der er meget arbejde involveret i det, og i den mellemliggende tid ønsker ingen investorer at vide noget om at du gerne vil kneppe Jarlens datter bagi. de ser hellere at du arbejder!

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 15:28

Dukkemageren:
Problemet ligger i virkeligheden et helt andet sted, - hos iværksætterne selv.

Der rammer du nok præcis min bekymring, både over iværksætteri generelt, og personligt for mig selv og mine ideer.

Dukkemageren:
Til gengæld, og det ved jeg fra mit eget netværk, så finder de projekter hvor iværksætteren har den rette indstilling,de penge de skal bruge. Der er bare sådan at der er meget arbejde involveret i det, og i den mellemliggende tid ønsker ingen investorer at vide noget om at du gerne vil kneppe Jarlens datter bagi. de ser hellere at du arbejder!

Så spørger jeg, af den bedste årsag man kan spørge, nemlig uvidenhed, hvad er den rette indstilling, for i min optik er det ikke arbejde alene, der er mange herinde som arbejde 100 timer men med det forkerte og den forkerte indstilling, jeg har selv en ide om at manglende ydmyghed er årsagen?

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 15:30

Dukkemageren:
Jeg tror godt at jeg tør byde ind med et alternativ, selvom jeg har et andet forhold til hvor let det er i USA

Misforstå mig ikke :-) Ting er IKKE nemmere i USA, de er bare anderledes, og mentaliteten synes jeg er bedre, men alene det bøvl man kan få med fagforeninger i USA, gør at man ønsker sig til månen :-)

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:49

jesperlh:

Så spørger jeg, af den bedste årsag man kan spørge, nemlig uvidenhed, hvad er den rette indstilling, for i min optik er det ikke arbejde alene, der er mange herinde som arbejde 100 timer men med det forkerte og den forkerte indstilling, jeg har selv en ide om at manglende ydmyghed er årsagen?

De unge iværksættere jeg møder knokler gerne i mange timer, - men på deres egne præmisser!

Ydmyghed kan være mange ting, - men der er noget som unge (35 år og under) mangler, - og det er ydmyghed for erfaring. Her mener jeg ikke ældre (som mig) - men simpelthen viden høstet gennem erfaringer. Igen som Amonowise; Hvis man vil lave en webshop med sko, gider de fleste ikke at tage to-tre måneder som butiksmedarbejder i en skobutik og lugte til Fru hansens sure tæer. Så bruger man hellere tiden på at finde noget dropshipping, og en inder til at spamme med links til shoppen. Hvis ikke du har prøvet at sælge sko, hvad er så din rolle i projektet? At du ved hvor mange fødder et menneske har?

Hvis ikke man forstår "hvorfor IKEA ikke... ( jeg ved godt det er humor) -så er det i virkeligheden fordi man ikke har SAT SIG IND I hvordan Ikea fungerer som forretning. At idéen er smart, er simpelthen ikke nok. Ikeas kunder handler i Ikea fordi; (her finder man noget af løsningen)  men det vigtigste spørgsmål for iværksætteren er i virkeligheden; Ikea handler, når? (når du har svaret finder du nemt løsningen på din finansiering).

PS: Ang USA så tror jeg det er de færreste der forstår hvor meget anderledes der er i USA, og hvor forskelligt USA er fra Stat til Stat.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 16:34

Hej

Jeg er helt enig i at der er rigtig mange konsulenter. Nu er jeg selv konsulent men har da også prøvet nogle andre ting. Jeg tror der er 2 problemer: Det store problem er at staten står i vejen! Det kan faktisk ikke betale sig at gøre den ekstra indsats det er at starte en virksomhed. Hvis jeg var motiveret af penge havde jeg ikke boet i Danmark. Det der jo dybest set ikke er at problem er at vi har en række store selskaber (olie/gas, rederier og medicin). Disse selskaber henter voldsomt mange penge hjem til Danmark. Det betyder så at det simpelt hen er lettere og mere profitabelt at tjene penge ved at sælge services eller import til danskere end at kaste sig ud på de store markeder i verden. Dertil kommer en offentlig sektor der også kræver store mængder af konsulenter og andre vare mm. Noget helt 3 er at amino nok tiltrækker mange der sælger konsulentydelser b2b.

At bankerne ikke vil låne penge ud kan på ingen måde få mig op i det røde felt. Det er deres egne penge og de har primært ansvar overfor deres aktionærer. De har ikke noget moralsk ansvar for at understøtte iværksættere. Det kan dog pisse mig af når der laves alle mulige regler der gør at det ikke kan betale sig at tage en risiko med ens egne penge.

At medierne fokusere på ligegyldigheder er jo ikke noget nyt så det ignorer jeg bare. Hvis man er utilfreds må man jo så bare starte sit eget medie. Tag dog ikke fejl der er mange dygtige iværksættere der laver meget avancerede produkter med et meget højt potentiale. De primært omkring de tekniske universiteter og bruger nok ikke så meget tid på medier som amino. Det er som regel større projekter med mange specialer inde over.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 16:56

Jeg vil da bare lige nævne at jeg hverken har en webshop, eller udbyder konsulent ydelser. Jeg er ved at indføre et nyt koncept(motionsløb) til danmark :)

Som du selv skriver, så tror jeg bare at webshops og konsulent ydelser ligger lige til højrebenet. Grundet den hurtigt voksene teknologi, har det været utrolig nemt at konkurrere på dette markede, og stjæle kunder fra andre etablerede virksomheder. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12

Der er noget rigtigt i det med, at vi bevæger os i retning af nicher - men det har vi gjort i mange år. En stor del af årsagen skal findes i de danske lønninger - vi kan jo ikke konkurrere med kineserne og andre "slaver".

Jeg vil selv gerne producere et nyt brætspil - men kan ikke finde danske leverandører, og hvis det lykkes, er de sandsynligvis for dyre...

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)