Sad og skrev en ide til min blog, A 1000 ideas, da det slog mig at stort set alle iværksættere enten laver en webshop, eller som jeg forsøger at sælge konsulent ydelser, jeg kom på tanken fordi jeg i går snakkede med en fellow amino om iværksættermiljøet i DK, og fik så en ide der hverken er en onlineide eller en konsulentydelse Ide nr.87 og tænkte den slags æaver man ikke rigtigt længere i Danmark, ved godt der er nogen på Lolland der har lavet et smart halmfyr, og nogen i Nordjylland der bruger varmen fra krematoriet til noget godt, men sådan grundlæggende er vi så som nation der udvikler nye ting ikke gået i stå? Hvor sælger jeg konsulentydelser i stedet for at bygge maskiner, skabe næste iPHone, vindmølle? Er det bare noget vi ikke længere kan i DK, fordi bankerne ikke tør etc.? Eller fordi jeg selv og andre endnu ikke er blevet så iværksætteragtige at vi tør satse det helt store? En webshop eller livet som konsulent er trods alt med beskeden risiko? Det er fantastisk at læse om 20 årige, 18 årige og 22 årige i JP som har succes med deres forretninger, men de laver allesammen det samme, er det et sygdomstegn, eller er vi ved at blive en nichenation? |
Hej Jesper,
Personligt er jeg overbevist om at du er inde på det rigtig når du skriver at banker ikke tør hjælpe med fiansiering...
Det hjælper jo ikke noget at have verdens bedste ide til et produkt, hvis du ikke kan få det finansieret, at statens så tror at den hjælper iværsætterne ved at tilbyde iværksætter kautioner så virder de ikke...
Der er kun en grund til at de ikke virker og det er bankerne, det er bankerne som skal indstille projektet til kautionen, men det vil de ikke... Det er som at sætte ulve til at vogte får...
Få fjernet alt omkring iværksætterstøtte, kautioner etc fra bankerne og der vil ske en opblomstring af nye produkter og virksomheder.. Med den nye regering har jo allerede bestemt hvilke brancher som må få støtte, så igen så er det nok begrænset hvad som sker på den front...
Dog er der en stor grund mere til at få tør springe ud i at lave andet en service ydelser, webshops etc, så er det at man bliver tænkt på som en iværksætter, og det ord har altså lidt negativ ladning i DK...
Man skal ikke tro at man kan blive noget, eller lave noget forretning, eller udvikle noget, for så var det nok gjort af andre... Bankerne er jo livredde når du kommer ind i en af deres filialer....
Man opretter aps, smba eller lignende for at begrænse risiko, det første bankerne gør et at du hæfter personligt og helst med et par kautionister og måske lige 100.000 eller lignende stående som sikkerhed på en konto...
Har du først klaret dig igennem den opstart, så kommer næste problem...
Du er nu direktør måske for et par ansatte eller flere, ja så er du næsten pr. automatik en af de onde, en af de rige som udnytter andre og du skal bare ned med nakken....og fagforeninger hjælper gerne til...
Nu er det sat lidt på kanten det her, men alle de her ting er med til at holde det meste nede som handler om udvikling af produkter som dit halmfyr eller den lille vindmølle alle kunne have på taget så vi kom ud af dongs klør...
Holdnings ændringer hele vejen rundt, ud af bankernes klør hvis der er brug for økonomisk kautioner i opstart/udviklingsfasen....
Sker det, så vil der ske ting og sager også med arbejdsløsheden, det er jo trods alt de små og mellemstore virksomheder som har flest ansatte i dk...
Men hvem tør tage kampen op?
/M