Hejsa jeg har en ny opstartet virksomhed enmandsfirma
firmaet kommer til at køre fra d. 1/1-12 moms registreret og Cvr. nummer!
Jeg har et alm. arbejde ved siden af "lønmodtager"
Hvordan skal jeg betale skat? jeg får ingen indtægt de første par måneder, men når jeg derefter får indtægter hvordan skal jeg så betale skat og hvad er forskellen på A- og B-skat?
Jeg ved at man skal betale skat af 10 omgange på et år, men når jeg ikke aner hvad jeg kommer til at tjene i 2012 hvad skal jeg så skrive? og er det bedst at skrive for meget eller for lidt skat på? jeg regner ikke med at skulle røre indkomsten det første år altså pengene der kommer ind lader jeg stå på kontoen , da jeg i første omgang lever af det jeg tjener på mit "lønmodtager" job... indtil indkomsten bliver stor nok til jeg kan leve af at være selvstændig!
Tænk jeg synes jeg har set det ? fra dig før - men jeg er nok ved at blive gammel.
Du skal opgive det du forventer at tjene - hvermen mere eller mindre i dit forskud til skat, og så får du 10 B skatte opkrævninger (A-skat er det du har i dit helt almindelige job som også bruger dit hovedkort normalt)
Du skal selvsagt ikke skrive mere end du venter at tjene for så skal du jo af med skat du ikke har tjent penge til- selvom du så naturligvis får dem igen. Du kan starte med at skrive 0 eller 1000 kr for den sags skyld hvis du ikke tror du får indtægter og så ændre det til 20.000 kr i Marts og ændre igen senere på året helt som du vil og som tingene udvikler sig, men du skal huske så også at opgive det du har tjent og betalt frem til ændringen, specielt jo længere hen på året du kommer får det betydning.
Hvis du slet ikke hæver så kan du bruge virksomhedsordningen og betale 25% skat i virksomheden og lade dem stå til næste år og hæve og betale alm skat minus de 25% du har betalt allerede - men er det ikke store beløb kan du jo hæve og spare besværet med virksomhedsordningen - som ofte = omk. til revisor eller kyndig.
Og skal jeg kun betale B-skat? jeg skal vil også betale AM-skat?
hvis jeg ikke havde et lønmodtager job ved siden af skulle jeg så stadig betale B-skat? det bare fordi når jeg slår "B-skat" op her på Amino står der at det er noget man betaler når man ikke er 100% selvstændig? hvad betaler man så hvis man er 100% selvstændig og ikke har et alm. lønmodtager job ved siden af?
Jeg er med på alt hvad du skriver der, på nær at du skriver "du skal huske og opgive det du har tjent og betalt? hvad mener du helt præcis med dette?
Når du ændrer din forskudsopgørelse skal du huske at angive, hvad du har tjent og afregnet frem til ændringen - alternativt vil din ændrede forskudsopgørelse blive forkert.
Festinat:
Og skal jeg kun betale B-skat? jeg skal vil også betale AM-skat?
hvis jeg ikke havde et lønmodtager job ved siden af skulle jeg så stadig betale B-skat? det bare fordi når jeg slår "B-skat" op her på Amino står der at det er noget man betaler når man ikke er 100% selvstændig? hvad betaler man så hvis man er 100% selvstændig og ikke har et alm. lønmodtager job ved siden af?