Atter en gang behøver jeg lidt inspiration fra amino´s hjælpsomme brugere. Min situation lige nu er, at jeg har et ganske almindeligt lønmodtagerarbejde som pædagog. Desværre er pædagogfaget alt andet end innovativt. Snarere tværtimod. For er der noget fag der fastholder Jantelovens tyranni, er det beklageligvis pædagogfaget. Mit sure opstød skyldes især den plejer-kultur der findes og at bare det er hyggeligt så er det godt. Nå, men til sagens kerne...! Efter en lille overdosis tudekiks og tænders gnidsel er jeg kommet frem til nogle ideer. Netop pga. de forhold der viser sig på institutionerne, er jeg interesseret i organisationskultur og kommunikation. Herunder også arbejdsmiljø og rammerne på institutionerne.Samtidig har jeg en personlig interesse i dyrehold og disse kan diskuteres når de holdes på institutionerne. Der er ingen garanti for at de kan komme til dyrlæge. Jeg vil derfor gerne holde foredrag om sådanne emner og evt. andre emner, samt undervise på en eller anden måde. At tale til en forsamling har jeg prøvet før og det har jeg det fint med. Det er sandsynligvis skudt lidt over målet ligefrem at tale virksomhed her, men det hjælper ikke at sidde med hænderne i skødet, vel? |
Undslippe pædagogfaget hvordan?
- 1
Nicki
|
Findes der ikke nogle organisationer inden for faget, som du kan henvende dig til? Lav et oplæg til dit foredrag, hvor du skriver om udbyttet af dit foredrag, hvad din baggrund er for den viden du deler og hvad det koster dem. Så har de noget at forholde sig til, og du kan samtidigt få vurderet interessen. Måske kunne kommunerne også være i din målgruppe. MVH Thomas |
Du kunne jo også prøve en anden arbejdsplads som pædagog - der kunne det være du syntes det var bedre. Der bruges også pædagoger uden for arbejdspladserne jeg kender en der arbejder i CPH lufthavn med passagerer. Nå men det ændrer da ikke ved at du da skal se at få formuleret dit foredrag ned. Sæt dig og skriv det ned, og hold det så for lidt venner og familie. Vær gerne lidt kontroversiel og ha nogle lidt nye og måske provokerende synspunkter - inkluder det du vil, dyrehold - hvis det kan hænge sammen i konceptet - eller må du sortere lidt. Har du ideer nok kan du jo også skrive en artikel til BUPL eller andre - som kunne være med til at promote dig, så du havde noget at sætte et ansigt på. Du kan også sagtens forberede 2 eller 3 forskellige foredrag (også selv om de overlapper) som kunne være til forældre - brugere - pædagoger - osv. Jeg ville også tro du kunne teste dem af på seminarierne? Go for it- du tjener måske ikke vidt på det i begyndelsen, men so what - det er sjovt og giver dig noget - og på sigt? Har du overvejet at læse videre og kunne undervise på pædagogseminariet i stedet? vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for jeres input. Thomas: Jeg har noteret de konkrete tiltag du skriver vedr. foredrag: oplæg - udbytte - baggrund for viden - pris. De stikord vil jeg benytte som udgangspunkt i opbygningen af kommende foredrag. John H: Den målgruppe som du beskriver, tænker jeg også på: forældre - brugere - pædagoger - osv. Artikler generelt er også en del af mine overvejelser. Samtidig vil jeg da tilføje, at vedr. dyrehold er der meget mere i det. I 2007 satte Århus Universitet i gang i en videnskabelig undersøgelse vedr. "Kontakt med dyr er godt for sindet". F. eks. ideen med dyr som en del af terapi. Den forsker der står som hovedansvarlig har jeg tlf. nr. til og jeg vil kontakte hende i denne uge. http://agrsci.au.dk/nyheder/artikel/kontakt-med-dyr-er-godt-for-sindet/ At undervise på seminarie har jeg også overvejet. Men det bliver nok i form af foredrag eller gæsteundervisning. P. t. vil jeg ikke lægge mig fast på noget sted. Og det der med at være kontroversiel: Dette indlæg vedr. undslippe pædagogfaget hvordan, det tør jeg ikke engang offentliggøre på FB.Den diskussion orker jeg ikke så længe jeg stadig hænger fast i faget. Der findes desværre mange, især gamle, pædagoger hvor at faget ikke kun er et arbejde, men en livsstil og et personligt/politisk projekt. Hamrende uprofessionelt efter min mening. Men det giver et billede af hvordan jeg oplever mit eget fag til dagligt. Selv i dag mandag skal jeg have en samtale med min leder vedr. en henvisning til mig, der står i referatet fra et tidligere personalemøde. Det er jeg spændt på. |
Nicki
Hvis det handler om at slippe væk fra den kultur du beskriver er jeg enig i ham der foreslår at du måske prøver en anden arbejdsplads. Jeg har i hvert fald en lidt anden erfaring med pædagogfaget end du. Og i forhold til at udvikle noget har jeg oplevet flere institutioner hvor der er god plads til at specialicerer sig, sætte egne projekter i søen og være med til at forandre og forbedre praksis. Og ellers er det måske en mulighed helt at skifte branche. At holde foredrag vil jo nok betyde at du må beholde dit job, også holde foredragene ved siden af, med mindre du virkeligt rammer en guldgrubbe, så hvis du vil væk er det måske ikke løsningen. Hvad med at arbejde med dyr på en produktionsskole? Eller hvad med at tage nogle kurser i produktudvikling også søge indenfor produktudvikling af legetøj, eller måske skal du søge ind som mellemleder i erhvervslivet, der er jo mange steder hvor man kan bruge folk med en pædagogisk baggrund. Men det kræver nok at du får skrevet alle dine kompetencer ned, især der hvor du mener at have mere at tilbyde end både ikke pædagoger og pædagoger, og evt tilføjer ny viden de steder hvor det er nødvendigt. Hvis du virkeligt skal være selvstændig ser jeg det ikke som holdbart at gøre det for at slippe for noget, da det kræver dybtfølt engagement, lysten til at arbejde 70 timer om ugen og en lyst til at gå imod janteloven og være lige glad med hvad du møder på din vej. Så der er lang vej hvis det helt skal få dig væk fra pædagogfaget og de ting du skriver du er imod i faget. |
Helt simpelt:
Hold så mange foredrag som muligt, så ovenstående forstærkes - også selvom det betyder at du skal arbejde for en slik... |
Hej For at jeg stadig skal lyde negativ, så kommer jeg lige med min mening. At lave et fordrag ud fra et ansættelses forhold, virker for mig mere som stand up. Altså ikke troværdigt. Det du skal gøre, er at finde en eller gerne flere ansættelses forhold, sådan at der er noget at samholde det med. For ellers kommer, som du selv beskriver det, til at lyde for meget af tuderi. Jeg har selv været ansat ved flere forskellige firmaer, og har her dannet mig nogle indtryk, om hvordan og hvordan ikke. For man kommer hurtigt via kun et ansættelses forhold til at se for meget negativt. Og det gør at man ikke i sig selv er objektiv omkring meget andet end sin egen mening. Det her er så min erfaring. Når man vil holde fordrag, så er det vigtigt at man kan tegne tingene fra forskellige sider, og derved også se de positive sider, men også de negative. Det være sig i de mennesker man har ansat, eller hvad ledelsen forventer af en ansættelse. For der kan være en stor forskel. Og for mig lyder det mere at du er i en institution, der ikke trilfredsstiller dig som person. Og derfor mere trænger til luft forandring. Og det vil så også gavne dig i dit fordrag. Dog skal man her sørge for at man får alle aspekter med, hvorfor handler ledelsen som de gør. Hvorfor er de ansatte med på ledelsen osv. /Kenneth |
De foredrag jeg påtænker at afholde skal ikke være omkring mit syn på min nuværende arbejdsplads. I øvrigt er det ikke min første ansættelse. Generelt har jeg også et vist indtryk af branchen.Flere i min familie er pædagoger ligesom jeg. Der hvor jeg er nu, er der virkelig nogle fede fysiske rammer. Desværre er organisationen knap så fed. Luftforandring? JA! Men måden der stadig tænkes på i pædagogfaget, gør at jeg ikke kan se mig selv i det fag i min fremtid. |
Nicki