Hej Amino'er Jeg har en bekendt, som skal til at starte virksomhed (butik) op. Den kunne jeg godt tænke mig at putte lidt penge i, for han har en stærk idé. Vi har snakket om det, og det tyder på, at den smarteste løsning for os er, at jeg opretter et holdingselskab, som så køber sig ind i hans driftselskab. Et holdingselskab skal som bekendt have kapital på kr. 80.000, og det svarer også fint til det beløb, jeg er interesseret i at lægge i virksomheden.
Mit spørgsmål er nu: Kan jeg risikere at miste mere end de 80.000 kr jeg investerer? Jeg er ikke ked af at risikere de 80.000 kr, og jeg er med på at det koster et par tusinde at oprette et holdingselskab. Så hvis jeg mister de godt 80.000 er det intet problem. Men jeg vil ikke være med til at sidde på én eller anden stor regning, hvis hans virksomhed ikke går godt eller går konkurs. Så hvad er worst case? Risikerer jeg mere end de 80.000? Kan jeg som investor komme til at hænge på ét eller andet juridisk? Hvad nu, hvis der ligefrem kommer til at foregå snyd og bedrageri i hans virksomhed - kan jeg så også risikere en straf? Alt i alt er jeg altså interesseret i putte 80.000 kr i opstarten af hans virksomhed, men herefter ønsker jeg at have så lidt ansvar som muligt i forhold til driften af virksomheden. Helst intet ansvar overhovedet. Jeg er blot interesseret i at investere, og hvis det går godt så få lidt udbytte. Mvh. Henrik |
Hvis du ikke laver nogle kaution på noget så hæfter du jo kun med 80.000 kr.
Hvis det er et selvskab og du sættes ind i bestyrelsen kan du få et bestyrelse ansvar.