Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Risiko ved investering gennem holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har en bekendt, som skal til at starte virksomhed (butik) op. Den kunne jeg godt tænke mig at putte lidt penge i, for han har en stærk idé. Vi har snakket om det, og det tyder på, at den smarteste løsning for os er, at jeg opretter et holdingselskab, som så køber sig ind i hans driftselskab.

Et holdingselskab skal som bekendt have kapital på kr. 80.000, og det svarer også fint til det beløb, jeg er interesseret i at lægge i virksomheden.

Mit spørgsmål er nu: 

Kan jeg risikere at miste mere end de 80.000 kr jeg investerer? 

Jeg er ikke ked af at risikere de 80.000 kr, og jeg er med på at det koster et par tusinde at oprette et holdingselskab. Så hvis jeg mister de godt 80.000 er det intet problem. Men jeg vil ikke være med til at sidde på én eller anden stor regning, hvis hans virksomhed ikke går godt eller går konkurs.

Så hvad er worst case? Risikerer jeg mere end de 80.000? Kan jeg som investor komme til at hænge på ét eller andet juridisk? Hvad nu, hvis der ligefrem kommer til at foregå snyd og bedrageri i hans virksomhed - kan jeg så også risikere en straf?

Alt i alt er jeg altså interesseret i putte 80.000 kr i opstarten af hans virksomhed, men herefter ønsker jeg at have så lidt ansvar som muligt i forhold til driften af virksomheden. Helst intet ansvar overhovedet. Jeg er blot interesseret i at investere, og hvis det går godt så få lidt udbytte.

Mvh. Henrik

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 19:46

Hvis du ikke laver nogle kaution på noget så hæfter du jo kun med 80.000 kr.

Hvis det er et selvskab og du sættes ind i bestyrelsen kan du få et bestyrelse ansvar.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:15
Uanset om du vælger at investere via holdingselskab eller som privatperson, så risikerer du ikke mere end den investerede kapital.

Dette naturligvis forudsat at du ikke aktivt påtager dig andre forpligtelser såsom kaution mv.

Vær opmærksom på at du ved at vælge holdingmodellen også påtager dig en løbende omkostning til revision.
Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:48

E. Mortensen:
Vær opmærksom på at du ved at vælge holdingmodellen også påtager dig en løbende omkostning til revision.

Forudsat der købes mere end 20% ejerskab.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:57
Korrekt
Tilmeldt 18. Nov 11
Skrevet kl. 23:20

Venner,

Tusind tak for hurtige og gode svar.

Det lyder som om jeg godt kan gå videre med projektet.

Et lille tillægsspørgsmål:

Vi bliver sandsynligvis 3 ejere, som kommer til at eje en del af virksomheden gennem hvert vores holdingselskab.

Bør jeg i den forbindelse insistere på at der udfærdiges en skriftlig ejeraftale, og skal jeg være særligt opmærksom på noget i ejeraftalens indhold?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:41

Henrik Vestergaard:

Et lille tillægsspørgsmål:

Vi bliver sandsynligvis 3 ejere, som kommer til at eje en del af virksomheden gennem hvert vores holdingselskab.

Bør jeg i den forbindelse insistere på at der udfærdiges en skriftlig ejeraftale, og skal jeg være særligt opmærksom på noget i ejeraftalens indhold?

Det vil jeg helt klart anbefale - Brug dog en advokat til at udforme den endelige aftale.

Tonny

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:42

En skriftlig ejeraftale er altid en god idé.

Du skal være særligt opmærksom på, at dine interesser varetages i tilstrækkelig grad. Herunder skal du gøre op med dig selv, om du vil være "silent partner" eller om du har interesse i at få indflydelse på beslutningerne i virksomheden.

Vær i den forbindelse opmærksom på, at hvis du besidder mere end 20% af stemmerettighederne (enten gennem direkte ejerskab eller gennem ejeraftale) vil du ikke have mulighed for at fravælge revision af dit holdingselskab.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 18. Nov 11
Skrevet kl. 23:51

Tak for de gode råd!

De er værdsat herfra!

Mvh. Henrik 

Tilmeldt 3. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:23

Hej Henrik

Med hensyn til ejeraftalen er et godt råd, at I udover at indgå en ejeraftale også skal sørge for at sikre sammenhæng mellem ejeraftalen og vedtægterne i driftselskabet. Selskabslovens § 82 indebærer således, at ejeraftaler ikke er bindende for selskabet. Det er derfor anbefalelsesværdigt også at sikre en vis regulering i vedtægterne af jeres indbyrdes aftaler, så I har sikkerhed for, at I også kan håndhæve jeres rettigheder på en generalforsamling. Alternativet kan dog være nogle skrappe bodsbestemmelser i ejeraftalen, hvis man bryder den. Hvis I får en advokat til at hjælpe jer med at lave aftalen, bør det dog under alle omstændigheder være en del af advokatens rådgivning at vende det med jer.

Held og lykke med projektet.

Peter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)