Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af værktøj og lager fra personligt ejet til ApS?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har drevet en personlig ejet virksomhed siden marts 2011, og har tjent omkring 100.000 kr. Af disse 100.000 er ca. 20K hævet til skattefri kørsel, 30K er brugt på EDB og regnsskabsprogram, tlf. og lignede, 8K på Google Adwords, 18K på håndværktøj og lignende, 19K har jeg i lager på slagbare varer, og de sidste 5K er "snoldet op" på hotel, rejse o.s.v.

Jeg vil gerne stifte et ApS hvor mit personligt ejede firma skal "flyttes over", jeg har søgt og læst, bl.a. om skattefri virksomhedsomdannelse, men jeg synes ikke at kan finde den helt rigtige løsning for mig.

Jeg håber jo selvfølgelig at kunne bruge værktøj, EDB og lager som en del af mine stiftelsesomkostninger til ApS'et så jeg ikke skal finde yderligere 80K frem, det bliver ikke nemt, men hvad er mine muligheder for at bruge mine aktiver som indskud (der er p.t. ca. 4-5K i "overskud" i mit regnskab så det er ikke alverden).

Er det smartere at stifte ApS'et selv og så skynde mig at sælge mit værktøj og lager til ApS'et, og vil jeg i så fald blive beskattet at dette salg?

Jeg håber virkeligt at der er nogen der kan hjælpe, jeg kan ikke hitte ud af den smarteste måde, men jeg SKAL have et ApS.

MVH

Kim
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01

Hej.

Du har næppe nok værdier til at kunne stifte et ApS.

Hvis du sælger dit værktøj til ApS, bliver du beskattet personligt.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:10

Hej

Jeg er enig med Peter, at der ikke er tilstrækkelige aktiver i de anførte oplysninger.

Hvorfor SKAL du have ApS nu, når du reelt kun har et overskud på T.kr. 19?

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 20:17
Hej Tonny, det hænger lidt sammen med det indlæg jeg tidligere har skrevet : http://www.amino.dk/forums/t/130238.aspx
Nu nærmer tiden sig hvor jeg på en eller anden måde skal ind i det andet firma som jeg arbejder for, inden det tager for meget fart. Dette firma er allerede et ApS, så i virkeligheden behøver jeg måske ikke stifte et ApS men kan "sælge" mit firma med lager og værktøj ind for at få min andel eller??
Det er bare så uoverskueligt, for det er i forvejen for få timer i døgnet og pengene er knappe endnu, så jeg prøver desperat at finde den bedste (og billigste) løsning på at få det hele lagt sammen.
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:31

Hej igen

Nu fik jeg så et fornuftigt svar og kan udmærket følge baggrunden for dine ønsker.

Hele øvelsen kan udmærket gennemføres, men du har pt. ud fra de anførte oplysninger ikke aktiver nok til et selskab, hvorfor du skal have mulighed/evne til at indskyde kontante midler ved siden af.

Du kan udmærket sælge de pågældende aktiver som en del af hele handelen, men dette betyder, at bliver beskattet af salget eller i indeværende år ikke opnår et fradrag for købet af aktiverne, dog undtaget dit varelager, da dette ikke vil indgå i din skattepligtige indkomst.

OBS! Det fremgår ikke af din profil, hvor i landet du befinder dig.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:32

KimM:
så jeg prøver desperat at finde den bedste (og billigste) løsning på at få det hele lagt sammen.

Det bedste og billigste råd vil være at ofre et par timers rådgivning fra enten Peter eller Tonny. De begge vise dig den letteste og mest hensigtsmæssige vej, hvis de får alle informationer lagt frem.

At spare her kan være ganske bekosteligt, hvis der ker fejl her.

/Henrik

Fra Randers
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 20:48
Hej Henrik, jeg vil helt sikkert gerne betale nogle timer til Tonny eller Peter, og det har/får jeg også råd til, men sidste "overslag" lød på 25K og det kan jeg p.t. ikke betale for revisor hjælp, det hænger ikke sammen med den beskedne sum min virksomhed er værd p.t..
Jeg beklager meger at jeg ikke kan "quote" men jeg bruger en iPad og det ser altså ikke ud til at den ellers så fremme i skoene Amino stifter har valgt at understøtte iPad...eller gør jeg mon noget forkert?
Fra Randers
Tilmeldt 5. Jul 11
Skrevet kl. 20:51
Hej Tony, nu har jeg opdateret min profil, undskyld, som du kan se er jeg langt fra dig, men jeg kører i hele landet som sælger og servicetekniker, så det skal ikke skille os ad hvis det kommer der til.
Vil det sige at hvis jeg fra nu af sætter alt min indtjening i lager så kan jeg når jeg når 80K lave et ApS eller er det helt i Skoven?
Hvad sker der hvis jeg helt vælger at lukke mit firma, bliver man så beskattet af de ting man har købt (EDB, værktøj e.t.c) eller skal de leveres til SKAT (ja hvad ved jeg)?
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:17

Kim:
Hej Tony, nu har jeg opdateret min profil, undskyld, som du kan se er jeg langt fra dig, men jeg kører i hele landet som sælger og servicetekniker, så det skal ikke skille os ad hvis det kommer der til.

Det var nu mere ment som en hjælp, når man eventuel vil tilbyde sin hjælp eller assistance, at man kender vedkommendes bopæl m.v.

Iøvrigt har jeg flere kunder i Randers-Århus området, så det kan lade sig gøre.

Kim:
Vil det sige at hvis jeg fra nu af sætter alt min indtjening i lager så kan jeg når jeg når 80K lave et ApS eller er det helt i Skoven?

Du skal kun opbygge lager, hvis du ved med sikkerhed, at det kan anvendes i det videre forløb. Opsparingen vil alt andet lige være bedre i kontante midler.

Kim:
Hvad sker der hvis jeg helt vælger at lukke mit firma, bliver man så beskattet af de ting man har købt (EDB, værktøj e.t.c) eller skal de leveres til SKAT (ja hvad ved jeg)?

Hvis du lukker dit firma, så skal dine værktøjer og andre småanskaffelser incl. EDB udtages privat til markedsværdien (formentlig anskaffelsesprisen i samme år), hvorved du ikke får fradrag herfor ligesom momsen skal tilbagebetales.

M.h.t. til revisor honorar for assistancen, som nævnt i den anden tråd, så er det Henrik henviser til, netop den løsning med en samlet løsning og vejledning/rådgivning for alle aspekter og forhold omkring selskabsdannelse og køb/salg m.v.. Honoraret kan dog blive væsentlig mindre, men sørg for at få et tilbud inden du kaster dig ud hele "seancen".

Jeg kan tilbyde min hjælp, men er pt. rimelig optaget af opgaver, hvorfor der kan være nogen ekspeditionstid. Hvis du ønsker det, så send mig en mail.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53

Kim:
og det har/får jeg også råd til, men sidste "overslag" lød på 25K og det kan jeg p.t. ikke betale for revisor hjælp, det hænger ikke sammen med den beskedne sum min virksomhed er værd p.t..

Du misforstår mig. De 25.000 kr. som jeg nævnte i sommers er for "hele pakken" med at omdanne til et ApS mv.

Som jeg forstår tråden tænker du videre på problemstillingen fra i sommers, hvor du skulle opnå en ejerandel på 30 % af din vens ApS.

Mit forslag gik på at du købte et par timers rådgivning på hvilke muligheder du har for at overtage de 30%. Du behøver måske ikke et holdingselskab på nuværende tidspunkt (kan laves senere). Hvis det er 30% af 80.000 der er din andel kan noget af betalingen måske være varelager mv.

Jeg kender ikke Peters eller Tonnys timeatser, men 2 - 3000 kr. vil nok række til at give dig en ganske god ide om hvad der skal gøres.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)