Hej (jeg har søgt på forum, men fandt ikke noget tilsvarende) Jeg er pt på kontanthjælp, men driver lidt freelance ved siden af. Problemet er bare, at jeg bliver trukket i kontanthjælp, hvis jeg får indkomst - så jeg reelt lander i 0. Jeg vil dog gerne spare penge op til når jeg skal læse videre på universitetet til september (primært til lejlighedsindskud), men det er ikke nemt på kontanthjælp, og jeg tjener ikke nok som freelancer til, at jeg kan lave et skift. Jeg tænkte så på, om jeg kunne få alle pengene til at lande i firmaet, og så udbetale dem som løn til sommer, når jeg slutter kontanthjælp og starter på su. Det ville give flere penge i lommen for mig. Her kommer spørgsmålene så: - Så vidt jeg ved, må jeg ikke have et cvr-nummer som kontanthjælpsmodtager - nogen der kan bekræfte det? - Hvis jeg nu ikke kan få et cvr-nummer (uden at miste min kontanthjælp), kan jeg så overhovedet oprette en konto til mit firma - hvor pengene kan lande indtil jeg skal have dem udbetalt? - Er der andre muligheder til det her "problem"? På forhånd tak Kim Aage |
Hej Kim.
Hør din a-kasse hvorvidt du må drive selvstændig virksomhed. I princippet skal du, efter deres retningslinjer, kunne påtage dig et arbejde fra dag til dag uagtet om du har fritidsarbejde eller lign.
Afklar spørgsmålet med dem