Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når en ny medejer inviteres indenfor

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har dannet et Aps ( 400.000 kr ) ifm. et nydannet selskab. Min makker som besidder en know-how som er u-undværlig for selskabets drift er blevet lovet 25 % af selskabet for skyde sin know-how ind i selskabet - men han har ingen penge, så det er en anpart han får mod at deponere sin know-how.

Hvordan gøres det nemmest - og billigst for alle parter......dvs. uden store advokat regninger....

Nogle erfaringer / gode forslag.

mvh

jgm

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 19:02
Forærer du din makker 25% af anparterne i Aps er der tale om en skattepligtIg gave. Din makker skal således betale skat af værdien af anparterne.

Lad os antage at I bliver enige om at standse samarbejdet efter nogle måneder. Skal du så købe dine anparter igen fra ham? Umiddelbart ikke den bedste løsning vil jeg mene.

En løsning var måske at du solgte ham anparterne og samtidigt finansierede han køb. Er han ikke i stand til at betale anparterne på et senere tidspunkt, kan du så overtage dem igen.

Under alle omstændigheder er du i gang med en konstruktion hvor jeg ville tage en advokat med på råd. Bla tl udarbejdelse af en aftale mellem jer.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:20

E. Mortensen:
Forærer du din makker 25% af anparterne i Aps er der tale om en skattepligtIg gave. Din makker skal således betale skat af værdien af anparterne.

Der er vel mere tale om en betaling for viden. Så i bund og grund er der tale om en værdiansættelse af know-how og betaling derfor.

Lettest ville det nok have været at lave strukturen, hvis den var kendt ved stiftelsen af aps. Iøvrigt enig med Mortensen i relation til rådgivningen.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 19:28
Hmm.. Betaling for viden, ja det kan jeg godt følge.

Men A afleverer værdier til B for at C får tildelt en viden, her vil jeg mene at der ligger en skattemæssig udfordring.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36

Vi er som sådan ikke uenige. Det er også derfor jeg mener, at at know-how burde være indskudt i forbindelse med selve stiftelsen af aps.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 19:41
Ja, men her ligger udfordringen nok i at få en revisor til at udtale sig om værdien heraf. Det er lidt op ad bakke.
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:46

Tak for jeres input alle,

Nu er selskabet dannet, så tanker om hvad der ville være det rigtige at gøre i forbindelse med dannelse er desværre nok for sent.

Jeg er på det rene med at der også skal laves en ejeraftale i mellem os. En aftale som nok bør indeholde betingelser der tager højde for en situation hvor selskabet nedlægges eller/og hvis en af parterne ønsker at trække sig ud......

Hvad angår den knowhow han bibringer selskabet, så er det vel et produkt han sælger til selskabet og bør lave en faktura på f.eks. konsulent bistand - men det kræver vel at han har et CVR nummer - i modsat fald kræver det vel at han ryger på lønningslisten.....og det på et tidspunkt hvor der ikke er andre på listen - ikke engang undertegnede....og så bliver det allerede lidt bøvlet......

Men der er nok ikke nogle lette smutveje. ??

//jgm

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)