Hej,
Produkt eller lyst?
Jeg vil sige produktet er det som betyder mindst. Det er i største grad lysten til at drive forretningen, og lysten til se mulighederne som tæller.
Man kan sagtens have en interesse i at lave mad eksempelvis, uden at åbne en restaurant, men derimod producerer køkkenredskaber. Hvis du forstår... Det handler om at finde sin interesse, og så prøve at lave forretning ud af det. Designe et koncept som man tror på, og så designe produkter som hører til konceptet. Altså find et problem, noget som du ønsker nemmere, anderledes, eller "stjæl" andres koncept henblik på at optimerer.
Så finder du på løsningerne derefter. Det bedste er at brainstorme i en gruppe, helst med mennesker som ikke er som dig selv. De gode ideer kommer ikke ved at sidde i en kælder og tænke i 6 måneder. De kommer igennem åbenhed og branstorming.
Overordnet så Find et område som interessere dig, så find et problem, og så design en løsning, eller design 1000 løsninger og vælg den bedste.
"fokuser på hullet i vægen, frem for boremaskinen" - som de kloge siger.. Altså fokuser på behov, og ikke på produkter.
youtube evt. IDEO og se hvordan den udviklingsgruppe griber deres ting an - en udviklingsgruppe som udvikler nye produkter med 12 eksperter på hver deres felt..
Nu fik jeg nok sagt det her ret rodet, men jeg mener at hvis du finder et felt indenfor din interesse, så skal der nok dukke nogle behov op, og så arbejder du ud fra dem. Produktet er underordnet, det er lysten til at drive virksomhed som skal være det...
Hvis du nævner et par at jeres interesser så vi jeg gerne komme med et par foreslag til virksomheder. Jeg er komplet jubel optimist, og tror på alle ideer, indtil det er bevist at de ikke holder en meter.. Så hvis du vil have lidt inspiration så hjælper jeg gerne. Så kan du jo vurderer om det kan bruges... :)
en sidste ting.
Husk at du ikke skal kunne det hele. Du behøver ikke kunne designe, tegne, konstruerer osv. som en ingeniør. En god iværksætter kan se behovene hos kunderne. En iværksætter designer ikke nødvendigvis løsningerne (produkterne). Derfor er det en god ide at sammensætte sin gruppe af mennesker som kan forskellige ting...
mvh. Simon