Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af private freelancere uden CVR

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, jeg får snarest behov for at aflønne små beløb til private, som udfører små freelance opgaver for mig. Jeg skal aflønne dem fra et momsregistreret ApS jeg ejer.

Det ville være dejlig nemt, hvis jeg blot kunne anmode om en faktura med timeantal for X antal kr pr time, men problemet er er de personer som jeg vil hyre ikke har noget CVR nr. De er blot alm private uden egen virksomhed.

Jeg troede man kune anmode dise privatpersoner om en "dags-dato nota", som blot indeholde oplysninger om timeforbrug m.m., men den løsning er ikke gangbar har jeg ladet mig fortælle. Er det korrekt?

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Får deres CPR-nr. og indberet løn som b-indkomst, så vil det være den enkelte der skal sørge for skatten. Du skal blot udbetale bruttolønnen til dem.

Så kan du aflønne dem for de timer de har været på arbejde.

Mvh.

Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Tak for svar. Det undersøger jeg lige.

Nu får flere af dem 100% provisionsløn (og ingen fast timeløn), men det er vel samme princip?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, princippet er det samme
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig, hvisdet kun er b-indkomst ville jeg også nøjes med e-indkomst
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Aarhh.. Snedigt - det lyder da dejlig nemt med eIndkomst.
1.000 tak skal I have, jeg ser nærmere på det.

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten og Martin 

Selvom man indberetter som B-indkomst, er "freelanceren" vel stadig omfattet af ferielove - og funktionærloven, hvis medarbejderen arbejder mere end 9 timer om ugen. D.v.s at "freelanceren har rettigheder til løn under sygdmom mm.

Og hvad sker der hvis "freelanceren" ikke afregner B-skat? Er der ikke en risikon for at SKAT siger at "freelanceren" er i et ansættelseslignende forhold hos dig - og så kommer du til at afregne skatten.

Jeg står i en lignende situration - og har indtil videre ikke turde gøre som Martin har tænkt sig.

Mvh

Pedersen og Jensen

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, honorar i form af b-indkomst kan kun bruges når der er tale om at modtageren ikke er selvstændig, men heller ikke i et tjenesteforhold til den som udbetaler honoraret. I en konkret vurdering fra SKAT, kan virksomheden derfor godt være indeholdelsespligtig. Det er der flere afgørelser på, blandt andet med journalister på et dagblad.

Der må dog altid være tale om en konkret vurdering, hvor antallet af timer jo blandt andet kan tale for et faktisk ansættelsesforhold.
Indehaver af Bogholderiet Bech - rådgivning om skat, moms, regnskab og bogføring og meget mere - se www.bogholderiet-bech.dk
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)