Jeg tror fremtiden kommer til at tilhøre dem der er gode til teknik og videnskab. Personligt er jeg ved at blive IT ingeniør. Jeg fornemmer at der er en vis begyndende oprør mod det man kan kalde djøf'erne. Det ser ud som at mange begynder at se dem som folk der som hovedregel bare gør tingende mere besværligt end det behøver være. Hvis dette breder sig til den generelle befolkning så kan vi let se mange arbejdsløse i den administrativt sektor (specielt fra den offentlige sektor). Den store vækst tror jeg på kommer fra IT og biotech de næste 10 til 20 år. Biotech især har et kæmpe potentiale da de kan have nøglen til både mere sundhed og en effektiv og grøn energiforsyningen (tror ikke på vindmøller personligt da matematikken simpelthen ikke er overbevisende for mig). Vi har dog meget lovende teknologier omkring alger og genteknologi. I dag er der et vist pres fra outsourcing men man skal huske at outsourcing også har ekstre risiko på de projekter man outsourcer. Der er som regel en grund til vi i DK får højere løn. Omkring lønnen så er priserne på kinesiske arbejdere ved at stige og den gennemsnitlige kineser kan nu købe ca 1/5 af hvad en amerikaner kan men det skal ses i forhold til at de i 70'erne kunne købe under 1/20 del af amerikanerne. Inden for de næste 10 til 20 år vil dette tal være mere lige og derved hjælpe alle fra manden på gulvet til forskere i den vestlige verden til bedre at konkurrerer. |
Jeg synes I alle mangler en flok betydningsfulde personer. I nævner alle sammen, at der vil forekomme en vækst i forskelle sektorer, hyppigst inden for it og bioteknologi (i denne forbindelse bæredygtig udvikling), men til enhver vækst, skal der vel også være nogle økonomer til at håndtere denne vækst. De politiske økonomer skal assistere i dannelsen af rammen for, at denne vækst kan finde sted, og de mere økonomiske økonomer skal enten forvalte de penge, væksten skulle bringe med sig, eller så skal de sørge for, at pengene bliver brugt på den mest forsvarlige måde, således der sikres en mulig vækst i fremtiden også. Matematisk kunnen set i et økonomisk perspektiv fx kalkulationer o.l. vil være en vigtig faktor for, at der bliver truffet de rigtig beslutninger mht. investeringer, hvorfor økonomer så absolut gør sin ret som værende fremtidens uddannelse.
Desuden viser den nuværende finansielle kriser, der har mundet ud in en økonomisk krise, at der er yderst brug for kompetente økonomer. Vi står foran et dobbelt dip, hvilket vil føre økonomien ind i en dybere krise, som ikke slutter foreløbelig, så økonomer vil der altid være brug for. Lønnen som økonomen er en af de højeste i Danmark, når man også tager hensyn til slid og pension, og arbejdsløsheden er minimal - noget nær 2-3 %.
Mit indlæg er naturligvis præget af, at jeg læser økonomi på universitetet :-)