Jeg går med en lille idé om, at jeg vil skrive en bog om fankulturen indenfor sport i Danmark ( Hovedsageligt fodbold ).
Lad mig sige med det samme, at jeg ikke er journalist eller noget, men jeg, mener selv, at jeg kan skrive ordentligt, og jeg har en stor interesse for emnet.
Det jeg søger, er egentlig en, der også har en interesse for dette emne, som er interesseret i at være med som sparringspartner, og som måske har et andet syn på tingene end mig.
Jeg har en lille idé om hvordan det skal foregå, og hvis du er interesseret, hører jeg meget gerne fra dig!
Jeg vil forsøge at alliere mig med de forskellige fanklubber i dansk fodbold, både officielle og uofficiele, og måske få deres syn på hinanden. Så vil jeg se på, hvordan de forskellige folk går til fodbold, og så vil jeg snakke med tidligere og nuværende folk indenfor sporten, for at få deres syn på fankulturen. Så vil jeg selvfølgelig rundt og se nogle ting med mine egne øjne også.
Det er måske også relevant at kigge på den lidt mere teoretiske sammenhæng af fankulturen og udviklingen af samme?
Der er skrevet flere videnskabelige rapporter om emnet, der givet et godt indblik i både hvordan fankulturen opererer, hvordan de rekrutterer, hvordan den er nået dertil hvor den er i dag - samt hvordan den er i dag :-)
Rent læsemæssigt er det jo så ydermere spændende hvis der er nogle kendte fodboldspillere (eller andre kendte) der beskriver deres oplevelser med den danske fankultur osv. :-)
Igen, held og lykke :-)
mvh
Thasje
The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup
Fankulturen herhjemme har været igennem en voldsom udvikling de seneste 20 år, og det er selvfølgelig yderst interessant at finde ud af hvordan. Det ville også være fint at fortælle "Hr og Fru Danmark" at fankulturen ikke er de 20 fjolser, der slås efter kampen, men dem der gør en stor indsats på tribunen.
Fankulturen herhjemme har været igennem en voldsom udvikling de seneste 20 år, og det er selvfølgelig yderst interessant at finde ud af hvordan. Det ville også være fint at fortælle "Hr og Fru Danmark" at fankulturen ikke er de 20 fjolser, der slås efter kampen, men dem der gør en stor indsats på tribunen.
Det har du fuldstændig ret i. Tror dog også flere videnskabelige værker kan være dig behjælpelig med hensyn til at forklare og understøtte den påstand. De beskriver flere fangruppereringer som yderst aktive i foreningsliv og andet.
Herudover nævner flere af dem lidt om omfang og konsekvens. Det vil sige der måske er 500.000 fans i DK, men ham idioten der slog ud efter en dommer, har tegnet billedet for de 499.999 andre.
mvh
Thasje
The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup
Det er præcis det der er problemet, og det er medierne jo med til at bygge op.
En kamp mellem Brøndby og FCK i Parken har måske 35.000 tilskuere, men man hører kun om de 20 stykker der slås efter kampen, og ikke om de mange ildsjæle der har brugt deres fritid den seneste uge på at lave en tifo.
...ikke om de mange ildsjæle der har brugt deres fritid den seneste uge på at lave en tifo.
Uden at vide det tror jeg det er et emne du kunne vægte ret højt i din bog. Altså de omkringliggende aktiviteter mellem kampene. Såsom at lave tifoer eller organisere diverse tiltag på stadion (farvede t-shirts på nummererede sæder mv.)
Jeg vil hjertensgerne give sparring mv. på projektet. Du kan evt PM mig om det :-)
Go' aften!
mvh
Thasje
Jeg har selv deltaget i tifo arbejdet førhen ( jeg gør det dog ikke rigtig længere ) og jeg har den dybeste respekt for de folk, da de gerne bruger hele aftener og nætter på det arbejde, der skal danne en fed kulisse på stadion. Nogle gange kan de bruge 20-30 timer på noget, og så er det måske overstået på et par minutter. Det tager jeg virkelig hatten af for.