Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken træsort skal jeg mon bruge, der er lettere og billigere end mdf?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg skal lave en enkel konstruktion i træ.

Jeg har lavet den før i mdf-plade, men jeg synes, at det er et meget tungt træmateriale.

Er der mon noget jeg kan bruge i stedet der er billigt og let?

Hvad mon det billigste og samtidigt letteste træmateriale er?

Mvh Simon

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon:
en enkel konstruktion i træ.

Det er ikke helt specifikt nok til at man kan svarer "Brug spånplade" eller brug "Træfiberplade" men sidstnævnte er normalvis det billigste.

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

da jeg var barn byggede vi modelfly i balsatræ. vejer intet, er fleksibelt, men heller ikke så stærkt.

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

hej igen ! søg evt på google på "balsatræ", så kommer der nogle få muligheder frem.

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 05:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo helt an på konstruktionen. Balsatræ bruges ikke i normal træproduktion, det er alt for dyrt.

I lette konstruktioner som f.ex. et IKEA sofabord, bruges en tynd MDF plade med Honeycomb i midten. Det er et skelet af papir som stiver det hele af men samtidig ikke vejer noget.

Der findes spånplade med flamingokugler i midten der er ekstra let og de vejer naturligvis meget mindre end MDF.

Uden at vide hvad det skal bruges til og hvilken belastning det udsættes for, hvilken behandling der skal ske efterfølgende og mange andre parametre, er det umuligt at sige hvilken løsning der er den bedste.

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Møbelplade er meget let, men koster ca. det samme som MDF, måsk lidt billigere.

Men der er stor forskel på om du skal bruge plader til at bygge med eller træ ? Træk kan aldrig blive billigere end plads, da det skal forarbejdes ( Skæres, høvles, limes, samles osv. )

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kunne beskrive hvad det skal bruges til og hvilke belastninger det udsættes for, så ville dunok få nogle bedre svar.

Balsatræ er relativt dyr, men bruges bla i vindmællevinger hos en stor dansk producent.

Honeycomb med finer på begge sider bruges mange steder , bla i glatte finerdører,

Kompositmateriale med EPS (flamingo) eller hårdt glasuld/rockwool og finer eller metalplade på ydersiderne er en anden mulighed

Er det til dekoration eller udsættes det for belastning?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)