Hvis min kone, som er Græsk statsborger, men med arbejds og opholdstilladelse i Danmark igennem de sidste 13 år, tager et arbejde på Cyprus. Firmaet ligger på Cyprus, aktiviteterne er på Cyprus, men hun håndterer det hele via telefon i Danmark, hendes løn betales på Cyprus og hendes credit card er fra Cyprus. Skal hun så betale skat i Danmark? Intet af jobbet har noget som helst at gøre med Danmark, men hun opholder sig fysisk i Danmark?
Jeg snakker ikke om man moralsk skal betale skat, men hvordan er reglerne på det område?
mener at hun skal betale skat i dk. Der kan være nogle spec regler med Cyprus.
prøv og kontakt skat. Kan jo bare sige du kender en som har fået et tilbud et job der. Når du bor i dk er alt indtægt skatte pligtigt i dk. Hun bruger jo læger osv her i dk.
skat holder jo øje med udlandske kredit kort om de bruges i dk. det er jo det udlandske danske golf spiller er blevet knaldet på. jeg har også en bekendt som flyttede til frankrig og arbejdede i dk hvor de mente han opholdte sig i dk til at han skulle betale her
Jo men en Dansker som bor i Malmø og arbejder i Danmark. Eller en Dansker i Flensborg som arbejder i Danmark er begge skattepligtige i Danmark, men de bor i udlandet?
Det arbejde du udfører fysisk indenfor danmarks grænser er som udgangspunkt skattepligtigt i Danmark.
Ja, der kan være specielle undtagelser for konsulater, FN, etc men disse er også kendetegnet ved at de har midlertidigt ophold i Danmark. De kan derfor også have omkostninger i hjemlandet forbundet med bolig, familie m.v. Men det er noget helt andet, og kan ikke sidestilles med almindelige lønmodtagere/arbejdere.
Forestil dig lige et skattehul der ellers ville opstå. Alle service virksomheder ville da fluks flytte deres hovedsæde til udlandet (evt bare proforma). Alle medarbejdere sidder i danmark og arbejder - måske udføres arbejdet endda for danske virksomheder, men de skal ikke betale skat i DK? Det hænger ikke sammen.
Forestil dig lige et skattehul der ellers ville opstå. Alle service virksomheder ville da fluks flytte deres hovedsæde til udlandet (evt bare proforma). Alle medarbejdere sidder i danmark og arbejder - måske udføres arbejdet endda for danske virksomheder, men de skal ikke betale skat i DK? Det hænger ikke sammen.
Dette har lovgiver værnet sig imod ved princippet om "centrum for livsinteresser" - det er samme princip, som endvidere gør sig gældende i dette tilfælde. Dog falder din kone ind under kildeskattelovens § 1, hvorfor hun er fuld skattepligtig til Danmark.
Jamen Morten Bødskovs kone er Dansker, bor i Danmark, har børn og hus i Danmark, arbejder i Danmark men betaler ikke skat af sin løn, hvorfor hendes mand som er Justitsminister, kan bruge hendes fradrag. Der er ingen midlertidig ophold her..... det er det der undrer mig (og jeg tænkte netop, er der et skattehul som jeg kunne udnytte:=)))))