Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hosting med direkte forbindelse på DIX?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en streaming server, som PT hostes på vores egen 100mb fiber. Nu vil jeg gerne have forbindelsen opgraderet, og kigger derfor efter noget colocation, eller managed server hos en ISP.

Mine krav er at den har 1GB forbindelse, og alt det andet med køling redundans etc, samt naturlivis gode trafik priser.

Jeg fik mig en snak med Verinet. De gør meget ud af at fortælle at serveren bliver koblet direkte på DIX'en hvis vi placerer den i deres hosting center i Kgs. Lyngby. Jeg har fået nogle fornuftige priser, men nu er jeg inde og kigge på www.dix.dk. Under FAQ står der:

Can I put servers on the DIX?
No! The DIX is only for ISPs exchanging traffic with each others. 

Anyone claiming they have servers directly connected to the DIX are wrong! Servers can be located very near to the DIX both physically and network distance (one hop away), but not on the DIX network.

Når jeg kigger på listen over hvilke ISP'ere der er koblet op på DIX'en står Verinet ikke nævnt.

http://dix.dk/connectednetworks/

Mine 2 spørgsmål er derfor:

1) Kan man få en server koblet direkte på DIX'en? (jeg kan se at andre her på Amino reklamerer med dette )

2) Er der nogen der har erfaringer med Verinet?

Bedste hilsner

Jakob

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 23:39

Jakob Hyldahl:

Mine 2 spørgsmål er derfor:

1) Kan man få en server koblet direkte på DIX'en? (jeg kan se at andre her på Amino reklamerer med dette )

1. Reklamegas, det brugte vi også meget i min tidligere virksomhed for 4-6 år siden, troet luftet var smutet ud af den ballon efterhånden.

Det er hop og om du er et hop eller 3 gør ikke den store forskel - ellers er det kun i extreme forhold.

2. nope.. set deres navn blive nævnt meget lidt, men de lever nok anonyme og måske godt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43

1) Ja det kan man godt, men jeg tror ikke at du har brug for det. Alle hostingcentre leverer min 1GBit trafik til deres skabe.

2) Jeg vil fraråde dig at bruge Verinet. Har handlet hos dem en gang. Betalte næsten 20.000 kr for en vare, som jeg så først fik leveret 3 måneder senere. Derudover var ejeren utrolig svær at komme i kontakt med, så længe at jeg ventede på mine varer.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 23:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person
Jakob Hyldahl:

For at gøre en lang historie så kort som mulig, så er DIX et internet exchange point (IXP). Et IXP er meget lavpraktisk forklaret en switch hvor internetudbydere kan koble deres routere op til, og så lave aftaler med de andre tilkoblede udbydere om at udveksle trafik med hinanden (kaldet peering). Det skal i den forbindelse bemærkes at det at en udbyder er på f.eks. DIX, på ingen måde er ensbetydende med at de har aftaler om udveksling af trafik med alle de andre medlemmer der er tilkoblet - og har de ikke dette, så vil trafikken til de pågældende udbydere ikke blive udvekslet direkte over DIX'en. Årsagen til dette er at udbyderne selv vælger hvem de vil udveksle trafik med og de store (som er de interessante) fører typisk en stram peeringpolitik hvor de kun peerer med dem hvor der er noget forretningsmæssigt fornuftigt i at gøre det.

Tilbage til dit spørgsmål, så er det således helt umuligt at få koblet en server på DIX'en - det er en switching platform der udelukkende bruges af udbydere til at udveksle peeringtrafik mellem hinanden. Mange udbydere har så fundet på at kalde det have en server på DIX'en, hvis serveren er placeret i et af de datacentre hvor DIX har en switch stående (dvs. hos UNI-C i Lyngby eller Interxion i Ballerup) hvilket jo egentlig er noget vås. Omvendt er der også nogen der som barcardil skriver, reklamerer med at man er X hop fra DIX. Begge dele er dog ikke garanti for noget som helst, da kvaliteten af din udbyders netværk afhænger af hvem de har peering- og transitaftaler med, og ikke blot hvilke IXPs de eventuelt er tilkoblet. En udbyder der slet ikke er tilkoblet noget IXP, kan i øvrigt sagtens have et bedre netværk end en udbyder der er koblet til f.eks. DIX, så bottom line er at det ikke betyder noget for det behov du har - så det er ikke noget du skal træffe dit valg ud fra.

Jeg er naturligvis ikke objektiv så jeg vil ikke kommentere på en specifik udbyder, men en god tommelfingerregel, ud over at søge på erfaringer med dem som du gør, er at læse op på udbyderens regnskab og se om det er en sund forretning og at der ikke er noget suspekt ved forholdene eller folkene bag.
Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 01:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som de andre nævner er DIX'en et trafik udvekslingspunkt. Du kan ikke have en server der.
Til gengæld kan der være idé i at hoste din server hos en udbyder der har sit datacenter så tæt på DIX'en som muligt, hvis største delen af dine brugere er koblet op til en udbyder, som har direkte opkobling på DIX'en og brugernes udbyder udveksler trafik med din udbyder.

Men så kan du lige så måske lige så godt have dit udstyr i et datacenter hos en udbyder, som:

1) størstedelen af dine brugere har som udbyder
2) har fornuftige trafikudvekslingsaftaler med andre udbyder, som dine brugere benytter

Så med andre ord. Med mindre du har en fast konstant bruger skare, så er det nok ikke så interessant at rode i længere. Især heller ikke fordi de fleste datacentre i DK er så veludbygget trafik mæssigt. De har ofte forbindelser til flere forskellige netværk, for netop at have en god forbindelse ud i verden...

Fra København
Tilmeldt 18. Sep 08
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 08:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakob Hyldahl:

1) Du har selv svaret på om man kan få en serverkoblet direkte på DIX'en med dine citater fra DIX. Det er kun internetudbyderne (ISP) som er koblet på DIX. Hostingudbyderne køber sig ind på forbindelse fra en ISP, men rent teknisk kan man stadigvæk godt skære det ned til ét hop. Din server vil altså ikke være direkte koblet på DIX'en, men i praksis vil den være så tæt på som muligt, og det er mest af alt tale om ordkløveri.

I øvrigt er DIX'en ikke så vigtig mere, hvis du serverer indhold uden for Danmark. AMS-IX (Amsterndam) er verdens største internetknudepunkt.

2) Jeg har ingen erfaring med Verinet, men jeg har rigtig gode erfaringer med Solido Hosting som har redundante 10Gbit forbindelser. De ligger i Interxion datacentret, hvor der både er gode forbindelser til DIX og AMS-IX. Faktisk opretter DIX et nyt knudepunkt som kommer til at ligge i Interxion datacentret

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 09:21

Hej.

Meget kort fortalt, hold dig væk fra verinet, der er andre der kan klare det samme om end ikke bedre til billigere pris.

Det er af bitter erfarring jeg kan sige det.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 18. Aug 06
Skrevet kl. 11:06

Tak for gode råd og info. Much apreciated :-)

Hvis nogen i hosting branchen er friske på at give et godt tilbud på enten colocation eller managed server, så send venligst en PM.

Mit budget er omkring 1.500 pr. måned, og jeg forventer trafikafregning på den rigtige side (set med mine briller) af 1 kr pr. GB.

Tak igen

Jakob

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 11:44

Så kommer spørgsmålene for at folk kan byde ind.

Hvad trafik forventer du pr. måned.
Hvilken server kommer du med rack/tower.
Hvis det skal være managed, hvilken server forventer du ?
Hvis det er colocation, hvor meget service?

Så har folk lettere ved at byde ind.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 18. Aug 06
Skrevet kl. 11:53

Ja, klart nok :-)

Lad os tage udgangspunkt i 500GB pr. i trafik pr. måned

Serveren er en Dell 2U rack

Server specs i forbindelse med managed, skal være noget med 2 cpu'er og 8GB ram. Noget i den stil... (jeg er hverken server eller hardware mand)

I forbindelse med colocation, forventer jeg ingen service, da jeg har en fast servermand der klarer det nødvendige.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)