Hvad er det ved kontorstolen, der gør, at man sidder bedre på den?
Hej Shafi
Først af alt, så skal du tænke på at mennesker er meget individuelle, og derfor stilles der forskellige krav til en stol. Og der er også forskel på om det er en man skal sidde i, i flere timer, eller en man hurtigt skal kunne rejse sig fra, eller komme ned i.
Fx i mit arbejde, hvor jeg tit render meget rundt, så skal jeg have en stol, der ikke glider formeget. Eller vipper for meget.
En anden ting man skal tænke på når man sidder ned og arbejder, er også at man skal huske at skifte stilling meget tit. For det gør at man ikke ligger et monotomt press på en bestemt muskel gruppe. Og det gør så også at der kan komme slidtage på kroppen. Ved at fx led ikke bliver rørt....som bevirker at ledene ikke bliver smurt.
Men ellers så vil jeg gå langt uden om de lavpris bolighuse, når der skal købes en ordentlig kontorstol. De stole de sælger er kun beregnet til at skulle sidde i en time eller to, til menig m/k der lige skal tjekke netbank eller andet.
Og så er det vigtigt at du prøver stolen, og alle dens funktioner, og ser om du sidder bekvemt, og gerne i det tøj, som du normalt vil arbejde i. Det vil sige at har du jakke på nu, så skal den tages af, for den kan være med til at stolen føles mere blød, eller giver en uhensigtsmæssig støtte.
Du skal nok regne med at en ordentlig kontorstol hurtigt kan løbe op i 3000-10000 kr. Hvis den skal give ordentlig støtte, og kunne klare dine specielle behov, med din ryg. Men du skal også huske på, at selvom man får en ordentlig stol, med støtte, så skal man huske at skifte stilling, men også at man kommer op at stå, gå lidt rundt. For med de moderne kontor stole, der støtter godt i ryggen, så kan man desværre få en tendens til at have en meget statisk stilling, der gør at man ikke bevæger rygmuskulaturen, og derved bliver svag, og kan medføre skade på diskus og andet i ryggen....Også derfor at mange danskere idag har ondt i ryggen.
Så mit råd, tag ned i en kontor forsygning der sælger møbler, og prøv stolene. tag hjem tænke over det, og så prøv igen nogle dage efter. Sådan at du får et ordentligt indtryk. Og glem alt om Biva ikea og Jysk. Og så prøv at forhandle en prøve periode, er ikke sikkert at de vil, men er et forsøg værd.
/Kenneth