Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ondt i ryggen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har købt en hævesænke bord, men ingen kontorstol. Jeg bruger en spisestol når jeg sidder foran skærmen. Jeg har ret dårlig ryg, og kan ikke holde ud at sidde ret længe ved bordet, før det begynder at gøre ondt. Jeg har scheurmann. Jeg får lyst til at afprøve alle Håg kontorstole, og vurderer om der er en af dem som passer bedst til min krop. Almindelig butikker sælger kontorstole der har få indstillingsmuligheder, bl.a. i IKEA, Jysk, Daells Bolighus. Jeg tror bare kontorstole er designet til at støtte ryggen bedre end almindelige stole. Jeg kan ikke præcis pege på hvad det er. Jeg har længe gået og kigget på ny kontorstol, men kan simpelthen ikke finde et sted hvor der er et stort nok udvalg til at jeg kan lave fornuftige sammenligninger. Det ender som regel med at jeg giver op. Jeg er på udkig efter en ordenlig kontorstol, som giver mig den bedst mulige rygstøtte.
Hvad er det ved kontorstolen, der gør, at man sidder bedre på den?
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 00:11

sidste Hej

Jeg synes du skal prøve mogens Daarbak de har en del sidate års kontor artikler til halv pris så kan du mærke forskellen.

Preben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:00

shafi:

Hej Shafi

Først af alt, så skal du tænke på at mennesker er meget individuelle, og derfor stilles der forskellige krav til en stol. Og der er også forskel på om det er en man skal sidde i, i flere timer, eller en man hurtigt skal kunne rejse sig fra, eller komme ned i.

Fx i mit arbejde, hvor jeg tit render meget rundt, så skal jeg have en stol, der ikke glider formeget. Eller vipper for meget.

En anden ting man skal tænke på når man sidder ned og arbejder, er også at man skal huske at skifte stilling meget tit. For det gør at man ikke ligger et monotomt press på en bestemt muskel gruppe. Og det gør så også at der kan komme slidtage på kroppen. Ved at fx led ikke bliver rørt....som bevirker at ledene ikke bliver smurt.

Men ellers så vil jeg gå langt uden om de lavpris bolighuse, når der skal købes en ordentlig kontorstol. De stole de sælger er kun beregnet til at skulle sidde i en time eller to, til menig m/k der lige skal tjekke netbank eller andet.
Og så er det vigtigt at du prøver stolen, og alle dens funktioner, og ser om du sidder bekvemt, og gerne i det tøj, som du normalt vil arbejde i. Det vil sige at har du jakke på nu, så skal den tages af, for den kan være med til at stolen føles mere blød, eller giver en uhensigtsmæssig støtte.

Du skal nok regne med at en ordentlig kontorstol hurtigt kan løbe op i 3000-10000 kr. Hvis den skal give ordentlig støtte, og kunne klare dine specielle behov, med din ryg. Men du skal også huske på, at selvom man får en ordentlig stol, med støtte, så skal man huske at skifte stilling, men også at man kommer op at stå, gå lidt rundt. For med de moderne kontor stole, der støtter godt i ryggen, så kan man desværre få en tendens til at have en meget statisk stilling, der gør at man ikke bevæger rygmuskulaturen, og derved bliver svag, og kan medføre skade på diskus og andet i ryggen....Også derfor at mange danskere idag har ondt i ryggen.

Så mit råd, tag ned i en kontor forsygning der sælger møbler, og prøv stolene. tag hjem tænke over det, og så prøv igen nogle dage efter. Sådan at du får et ordentligt indtryk. Og glem alt om Biva ikea og Jysk. Og så prøv at forhandle en prøve periode, er ikke sikkert at de vil, men er et forsøg værd.

/Kenneth

Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:27

Vi har lige haft besøg af en ergoterapeut på arbejdet, og der gjorde den rare dame opmærksom på, at det ikke er sundt at sidde for meget ned, uanset stolens kvalitet.

Hun sagde at det bedste var at stå op. Gerne 20-40 min ud af HVER time.

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:18

Hej.

Lige et par hurtige bemærkninger;

Du skriver at du gerne vil have en stol der give mest mulig rygstøtte, det kan måske være hele dit problem.

Du skulle prøve at købe en af de der store træningsbolde.

http://www.shapeup.dk/traeningsbolde/traeningsbolde-power/traeningsbold-power-bla-storrelse-75-cm.html

Fordi så tvinges din ryg til at være ret, ellers skvatter man af.

Da jeg var aktiv "skrivebordsrytter" 10 til 12 timer dagligt, fik jeg også problemer med ryggen.

Men jeg fik det afhjælpet med; træningsbold, hæve/sænkebord, og skrivebordsstol hvor man kunne sidde baglæns og hvile brystkassen på rygstøtten. Hvis du så er bevidst om at skifte mellem de forskellige muligheder du har, og som anden også nævner husk at stå op også, kan du næsten ikke undgå at føle en forbedring.

Og nu en bemærkning som min (trælse) ergo-veninde, ofte siger; husk at bevæge dig i din fritid, så får du det bedre på arbejdet. Altså hvis du er i nogenlunde form vil det også afhjælpe på dine ryg problemer. 

Held og lykke.

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 14:34

Jeg tror også dit problem er at du ikke sidder rigtigt, du lader din stol holde din ryg. 

Jeg har en stol, hvor jeg sidder højt, og ude på kanten af stolen (på de gribe/sidde knogler du har i ballen), når så du sidder yderst på stolen, skal din stol så højt op at dine lår vender nedad, således er du tvunget til at sidde med rank ryg og svaje let som det er meningen med din ryg. 

Forestil dig at du sidder som du plejer, så sidder du sikkert foroverbøjet - hvis du rejser dig op, vil du falde forover, så sidder du forkert. Ret ryggen, således du i princippet sidder således at hvis du rejste dig, ville du ikke falde forover.

Jeg bruger den her stol, den er nem at sidde rigtigt på: http://www.hag.dk/produkter/hag-capisco/hag-capisco-8106/

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 15:48

shafi:

Det kan man desværre ikke generelt sige at der er.

Som en anden også nævnte, så er det faktisk rigtigt skidt for kroppen at sidde ned i mange timer. (Desuden er der også ting ved en scheuermann der kan gøre det hele lidt værre alt efter hvor hårdt du er ramt.)

Det er der flere grunde til. Blandt andet er statisk muskelarbejde i en fast stilling ikke godt, men selve stillingen belaster også flere punkter på kroppen. Der er f.eks. mennesker der får diskusprolaps blot af at sidde forkert og krumme i lænden.

Her er hvad du kan gøre for at hjælpe din krop NÅR du alligevel sidder meget ned.

Du kan få en stor bold til under 100kr i harald nyborg. Fidusen med den er at du hele tiden vil aktivere musklerne OG sidde korrekt med lænden. Desuden er trykket fordelt på et større område, så du er ikke så hård ved dine ballemuskler.

Du kan købe en stol hvor du sidder på et sæde men også hviler knæene på knæstøtter. Det aflaster ryggen gevaldigt.

Du kan få en rigtigt genial stol eller rettere skammel, med et rundt sæde. Sædet er lidt løst så man hele tiden sidder og bruger musklerne og samtidigt har en bedre holdning.  Man kan godt blive lidt øm i starten men det går over.

Jeg har desværre ikke tid til at finde links til disse tre ting lige nu da jeg får klienter hele tiden, men prøver at finde dem senere.

Ud over det du skal sidde på er der jo masser af ting du kan gøre for din krop, som helt sikkert vil gøre det nemmere for dig at sidde ned mange timer hver dag.

Denne artikel er ikke så fyldestgørende, men du kan da læse lidt om hvordan du kan imødekomme lændesmerter og ondt i ryggen.

Du kan nå rigtigt langt med lidt trænng af ryggen og udstrækning. Og så vil det sikkert kunne mærkes hvis du får lavet en god rutine med at skifte stilling lidt og i det hele taget få lidt bevægelse ind i arbejdsdagen.

Jeg svarer meget gerne på spørgsmål  da jeg selv er professionel massør og har mange klienter med scheuermann, skoliose og andre udfordringer.

Håber du kan bruge lidt af det.

Vh Rasmus

Fra Århus C
Tilmeldt 26. Jan 11
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 19:43

God idé at finde en stol som passer perfekt til din ryg, det er ekstremt vigtigt når du har Scheuermanns ryg. Som massør vil jeg dog sige at du kan afhjælpe en del smerte ved at gå til massør ca. hver 14. dag, det vil gøre underværker:-)

Hvis du bor i århus, er du meget velkommen til at komme forbi mig:-)

Mvh Maria

Uddannelses- & Kursus Center for massører, wellness, fitness www.krop-kuc.dk

Nu også med Webshop se WEBE.DK

Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Fra  ergomentor Skrevet kl. 13:43

Hej Shafi.

Du har sikkert allerede fundet dig en god stol. I modsat fald får du lige et par gode råd med på vejen:

Både Håg og fx Kinnarps har show-rooms, hvor du kan komme og få hjælp til at finde en god stol. Har du firma, har du også mulighed for at låne en stol på prøve gratis i 1-2 uger.

Gode råd om, hvordan du indstiller en kontorstol, finder du her:

http://www.ergomentor.dk/ergomentor-produkter/sidgodt-pakken (se vidoen)

http://www.ergomentor.dk/siddestillinger-og-stole (her kan du læse om, hvad en god stol er)

Håber det hjælper dig.

MVH Pernille Andersen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)