Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU-salg uden moms (listeangivelse)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 159
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

For dælen hvor er SKAT dårlige til at hjælpe en på rette vej på deres hjemmeside. Halvdelen af deres side er ren volapyk for en ganske almindelig iværksætter, der ikke beskæftiger sig med regnskab til dagligt. Nå, men det var egentligt ikke det, det skulle handle om.

Nu har jeg forgæves søgt efter, hvor jeg kan indberette "EU-salg uden moms" - det der vidst tidligere hed "Listeangivelse", men jeg kan simpelthen ikke finde det. Er der en venlig sjæl, der kan guide mig frem til det? Jeg har ikke noget regnskabsprogram, så jeg har behov for bare at kunne indtaste oplysningerne, så SKAT bliver glade.

Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe? :)

Rigtig god aften!

Hvis du også brænder for e-handel, SEO og andre former for online markedsføring, så find mig på Google+

Fra Kolding
Tilmeldt 26. Mar 10
Indlæg ialt: 151
Fra  kk-text Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Jeg har selv lige kæmpet med det - du skal bare tilmelde dig EU-salg uden moms under tastselv. Derefter kan du klikke på EU-salg under momsindberetning:

EU-salg uden moms er tilgængelig via TastSelv Erhverv under Moms.
Hvis du ikke kan se menupunktet, er det fordi du ikke har tilmeldt EU-salg uden moms. Dette sker under Administration, Tilmeldingsoplysninger.

Der ligger faktisk også et link til en lille vejledning på tastselv-forsiden.

Håber jeg kunne hjælpe :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18
Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Mar 10
Indlæg ialt: 159
Fra  IIH Nordic Skrevet kl. 22:23

Mange tak for det hurtige svar!

Jeg var ikke tilmeldt, så det var derfor jeg ikke kunne finde det :)

Nu er jeg tilmeldt, så nu er det vidst bare at vente på, at det nye menupunkt dukker op under Moms.

Hvis du også brænder for e-handel, SEO og andre former for online markedsføring, så find mig på Google+

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03

Jeg deltog i går i et af SKATs informationsmøder for rådgivere om EU-handel. Uden, at dette skal være et referat af mødet, vil jeg her lige komme med de vigtigste punkter fra mødet:

• Det er nu muligt, via EU-salg uden moms på TastSelv, at anmode om at få ændret indberetningsfrekvensen. Denne del af systemet var ikke klar, da det gik i luften. Bemærk, at grænsen for at måtte indberette kvartalsvist nedsættes til 400.000 kr. den 1. januar 2012.
  • SKAT vil skærpe tonen overfor virksomheder, der ikke indberetter til EU-salg uden moms. Sanktionerne vil være, at udbetalinger af negative momstilsvar stoppes, ordensbøder og "inddragelse af registrering for momsfrit køb" (SKATs formulering). Sidstnævnte indebærer, at virksomheden, ved søgninger på VIES vises som "ikke registreret".
  • SKAT arbejder på en løsning, således at momsnumre indtastet i EU-salg uden moms valideres i VIES i løbet af ca. et kvarter.
  • SKAT er af den opfattelse, at der ved vareleverancer skal ske validering i VIES, og hvis denne er negativ, "må der ikke sælges til den pågældende" - dette blev korrigeret til "skal der sælges med moms til den pågældende". Som en redaktionel bemærkning mener jeg ikke der er hjemmel til at kræve dette fsv. angår varesalg. Her er det op til den sælgende virksomhed selv at "beslutte risikoen".
  • SKAT har desværre oplevet en del overtrædelser af Hvidvaskningscirkulæret i form at kontante handler på mere end 100.000 kr. uden indberetning - og sådanne politianmeldes altid.
  • Fra og med 1. juli skal der ske verifikation af kundens momsnummer og tjek af dennes identitet ved momsfrit salg af ydelser inden for EU. En række lande offentliggør ikke navn og adresse ved søgninger i VIES og skal senest 1. januar 2012 stille egen facilitet til rådighed. SKAT oplyste, at der i den kommende uge afholdes møde i EU, hvor medlemslandene skal informere om fremdriften.
    Jeg er en kende nervøs på virksomhedernes vegne. Salg af ydelser sker ofte automatisk via Internettet og uden menneskelig indblanding i transaktionen. Det er slet ikke umuligt, at flere lande alene vil tilbyde en "manuel verifikationsløsning", hvor data skal indtastes, hvilket til en vis grænse vil gøre sælgere af ydelser momsmæssigt retsløse. Bliver dette tilfældet, bør problemstillingen efter min opfattelse løftes op på politisk plan - ikke via Skatteministeren, men via ministre der har erhvervsfremme som ressortområde.
  • I SKATs vejledning til EU-salg uden moms findes en række skærmbilleder fra systemet. Vejledningen kan læses på denne adresse: http://www.skat.dk/display.aspx?oId=10024&vId=205009
VIES = Vat Information Exchange System, dvs. EU's betegnelse for det vi i Danmark tidligere kaldte Listesystemet og nu EU-salg uden moms. Det er bl.a. VIES som indeholder muligheden for at få et momsnummer verificeret.
Vh
Lars 
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)