Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Apportindskud - hvad kan gå?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 14. May 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Hvis man ønsker at oprette en selskab (aps), og overvejer at bruge apportindskud, hvad kan så gå med ind under denne betegnelse? Er det kun "fysiske" aktiver som biler, kontorartikler mv. Eller kan mindre fysiske aktiver som f.eks. et patent indgå? Det er dog svært at værdisætte.

Er der noget der har et godt link eller lign.?

Mvh AH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:40

Alt hvad der har en værdi kan i princippet bruges. Det er i bund og grund kun din revisors begrænsninger der er stopklodsen.

/Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:26

Du kan springe alle bekymringerne over mht. værdiansættelse af apportindskud ved at benytte dig af filial-modellen.

Det bedste link jeg kan give dig i den forbindelse er mit telefonnr. 51 99 20 10. Du skal endelig bare lægge et telefonnr, så skal jeg nok ringe tilbage.

Jens.

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. May 11
Skrevet kl. 16:45

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvordan definere du "alt der har en værdi"? Det der har en værdi for mig, har måske ikke en værdi for dig!? Hvis jeg nu f.eks. har fået udarbejdet en rapport, det kunne f.eks. være en markedsundersøgelse, eller en teknisk spec. af et produkt. Så kan den jo godt i princippet have værdi for gennemførselen af projektet, og dermed virksomhedens overlevelse. Men derfor kan den vel ikke bruges som apportindskud?

Kan du/I følge mig?

- AH

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. May 11
Skrevet kl. 16:46

@ Jens:

Filial-modellen?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:19

AH:
Men derfor kan den vel ikke bruges som apportindskud?

Jeg følger dig udemærket, Hvis du kan overbevise din revisor om at din rapport har en værdi så kan den indgå. Der er ikke andre begrænsninger end at din revisor skal skrive under på værdien. Det siger så selv at en fysisk ting med en pris, der let kan tjekkes går lettere i gennem end eksempevis et edb-program, som du selv har udviklet. Jo mere svævende en ting er des mere svært at prissætte.

Filial-modellen - stifte et selskab i udlandet (billigt og med begrænset ansvar som et aps) og lade det udenlandske virksomhed registere som filial i Danmark.

/Henrik

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. May 11
Skrevet kl. 17:39

@ Henrik

Tak for dit svar! :)

Vil filial-modellen ikke give langt mere bøvl i forhold til regnskab osv? Er det ikke at foretrække med et dansk selskab?

- AH

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:41

AH:

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvordan definere du "alt der har en værdi"? Det der har en værdi for mig, har måske ikke en værdi for dig!?

Det er vel også umiddelbart selskabet, som det skal have værdi for, og det kan man vel godt vurdere... Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:51

AH:
Vil filial-modellen ikke give langt mere bøvl i forhold til regnskab osv? Er det ikke at foretrække med et dansk selskab?

Det behøver ikke at give mere bøvl end hvis du eksempelvis valgte den klassiske model for aps med et holdingselskab øverst og så et driftsselskab. Dit regnskab for driften vil ligge i filialen og kun få posteringer i hovedformaet.

Om det er at foretrække med et dansk firma er en smagssag. Selv har jeg tidligere været kritisk overfor modellen, men nu kan jeg i nogle situationer se en fornuft i at anvende en filial. Tag en snak med Jens - det koster ikke noget.

/Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 19:41

AH:

Hej AH,

Det er der lidt forskellige holdninger til. Mht. regnskaber, så skal der kun udarbejdes regnskaber for hovedselskabet - ikke et selvstændigt for filialen. Man indsender en gang om året en kopi af hovedselskabets regnskab til erhvervs og selskabsstyrelsen. Det er i øvrigt en del af den pakke, som vi har på hylden.

Du er i hvert fald nødt til at overveje, hvad der er bedst for din virksomhed.

Og fra 29. marts i år har det været muligt at lave en skattefri virksomhedsomdannelse til en filial, så det kan vi også finde ud af + du sparer vurderingsberetningen.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)