Hvis man ønsker at oprette en selskab (aps), og overvejer at bruge apportindskud, hvad kan så gå med ind under denne betegnelse? Er det kun "fysiske" aktiver som biler, kontorartikler mv. Eller kan mindre fysiske aktiver som f.eks. et patent indgå? Det er dog svært at værdisætte.
Du kan springe alle bekymringerne over mht. værdiansættelse af apportindskud ved at benytte dig af filial-modellen.
Det bedste link jeg kan give dig i den forbindelse er mit telefonnr. 51 99 20 10. Du skal endelig bare lægge et telefonnr, så skal jeg nok ringe tilbage.
Måske er det et dumt spørgsmål, men hvordan definere du "alt der har en værdi"? Det der har en værdi for mig, har måske ikke en værdi for dig!? Hvis jeg nu f.eks. har fået udarbejdet en rapport, det kunne f.eks. være en markedsundersøgelse, eller en teknisk spec. af et produkt. Så kan den jo godt i princippet have værdi for gennemførselen af projektet, og dermed virksomhedens overlevelse. Men derfor kan den vel ikke bruges som apportindskud?
Men derfor kan den vel ikke bruges som apportindskud?
Jeg følger dig udemærket, Hvis du kan overbevise din revisor om at din rapport har en værdi så kan den indgå. Der er ikke andre begrænsninger end at din revisor skal skrive under på værdien. Det siger så selv at en fysisk ting med en pris, der let kan tjekkes går lettere i gennem end eksempevis et edb-program, som du selv har udviklet. Jo mere svævende en ting er des mere svært at prissætte.
Filial-modellen - stifte et selskab i udlandet (billigt og med begrænset ansvar som et aps) og lade det udenlandske virksomhed registere som filial i Danmark.
Vil filial-modellen ikke give langt mere bøvl i forhold til regnskab osv? Er det ikke at foretrække med et dansk selskab?
Det behøver ikke at give mere bøvl end hvis du eksempelvis valgte den klassiske model for aps med et holdingselskab øverst og så et driftsselskab. Dit regnskab for driften vil ligge i filialen og kun få posteringer i hovedformaet.
Om det er at foretrække med et dansk firma er en smagssag. Selv har jeg tidligere været kritisk overfor modellen, men nu kan jeg i nogle situationer se en fornuft i at anvende en filial. Tag en snak med Jens - det koster ikke noget.
Vil filial-modellen ikke give langt mere bøvl i forhold til regnskab osv? Er det ikke at foretrække med et dansk selskab?
Hej AH,
Det er der lidt forskellige holdninger til. Mht. regnskaber, så skal der kun udarbejdes regnskaber for hovedselskabet - ikke et selvstændigt for filialen. Man indsender en gang om året en kopi af hovedselskabets regnskab til erhvervs og selskabsstyrelsen. Det er i øvrigt en del af den pakke, som vi har på hylden.
Du er i hvert fald nødt til at overveje, hvad der er bedst for din virksomhed.
Og fra 29. marts i år har det været muligt at lave en skattefri virksomhedsomdannelse til en filial, så det kan vi også finde ud af + du sparer vurderingsberetningen.