Hej John, Der er mange citater m.m., men jeg tvivler på, at det hjælper dig til at komme videre med din problematik, nemlig at vælge ét projekt ad gangen. Jeg har selv haft fokusproblemer, men er kommet helt af med dem. Egentligt er det meget simpelt. Hvis man ikke kan holde sig til ét projekt, er det oftest fordi projektet ikke er godt nok. Der er ikke nok interesse fra iværksætteren og ikke nok potentiale i projektet. Og kan du end ikke sælge ideen til dig selv (nok til at du skal fokuserer kun på dét), kan du nok heller ikke sælge ideen til kunder eller investorer. Forestil dig, at du skal sælge produktet til en kunde eller investor, og de spørger dig, hvad du laver. Og så fortæller du dem, at du laver 4 forskellige ting. Så vil de tænke "Hvorfor laver han andet end lige dét produkt, jeg er interesseret i? Kan han så opfylde mit behov? Tror han så ikke selv på det?". Og så bør du spørge dig selv om det samme lige bagefter. En anden måde, du kan se på det, er ved en lille "regnemetode" :) Hvis du er iværksætter med stort I, har du 45-60 effektive arbejdstimer pr. uge. Hvis du har gang i 4 projekter, kan du arbejde 11-15 timer pr. projekt pr. uge. Og så bør du spørge dig selv, om du mener, at du kan lave et rigtig godt, konkurrencedygtig produkt, samt hele virksomhedsdelen omkring produktet på 11-15 timer pr. uge. Medmindre du er fra en anden planet, så kan du højst sandsynligt ikke det. Så bliv enig med dig selv, om hvad du vil, og om de projekter, du har gang i, kan opfylde det. Og vær realistisk - ellers gør du dig selv en stor bjørnetjeneste. Og nu håber jeg, at du kan holde til at blive provokeret lidt.. Det er lidt svært at se problematikken udfra dit indlæg. Du skriver, at dine projekter går meget meget godt, men alligevel vil du have hjælp til at komme ud af fokusproblemer. Det lyder lidt som om, at projekterne ikke går helt så godt, som du ville håbe, at de gjorde? I så fald - så find det ene projekt, du (og verden) absolut ikke kan leve uden! Fortsat rigtig god aften - og held og lykke med det! |
Hold op hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste med det problem. Forstå mig ret - jeg er ikke glad for at du ikke kan holde fokus, men jeg er glad for at jeg ikke er den eneste.
Det irritere mig grænseløst når jeg læser den ene succeshistorie efter den anden, når jeg ved at min egen historie kan blive en succes, men at jeg simpelthen ikke kan holde fokus, eller holde motivationen ved lige.
Jeg kan sagtens sige til mig selv: Så er det nu champ! Nu sparker du røv de næste 5 timer, og opnår mere end du har gjort de sidste 2 uger, men på den ene eller anden måde skal jeg nok formå, at misse 4 timer og 30 minutter, hvorefter jeg sidder og tænker... hvor fanden blev tiden af - og hvad har jeg egentlig fået lavet?
Mange siger at du skal fokusere på ét projekt, men personligt tror jeg ikke at det kan lade sig gøre for mit vedkommende, og det er simpelthen fordi at uanset hvor interessant jeg finder et projekt, så finder jeg det ikke så interessant at jeg kan arbejde på det 45 timer i ugen - 3 måneder i streg - desværre.
Derfor gør jeg som dig: Har utallige bolde i luften, og i stedet for at det bliver en monster-succes, så ender jeg ud med nogle "under middel" eller "knap og nap middel" projekter.
Hvis du finder nogen "kur" ;-) til dette problem, så sig endelig til!
Med Venlig Hilsen
Morten - Som også sagtens kan læse adskillige timer om enkelte emner, men aldrig rigtig gøre brug af den viden jeg tillære mig.