Hej Thomas
Først, så kan en video, forklare en masse ting, og gøre det lidt nemmere end en skrevet tekst.
Men der problemet ligger, er at mange mennesker ikke egner sig til at lave de video'er. Og det skal I ikke tage negativt. Jeg har set flere forsøge sig ud i forskellige video blogs, salgs video'er demo videoer osv. Og tit er de til mere skade end gavn.
Det kræver meget af en at få lavet en ordentlig video. Det være sig på det tekniske plan, men også på den måde som personen udstiller sig på. Fx kommer mange hurtigt ud i at de sidder og hakker og stammer sig igennem en video. Og det gør at man opgiver at se den til ende, og så er det jo egentligt ligegyldigt.
Ligeså, så skal folk også være opmærksomme på, hvordan de argerer på skærmen. For tit kan bevægelser virke mere voldsomme. Eller også modsat. Og der er faktisk en grund til at det tager langtid at blive skuespiller, for de skal argere på forskellige medier. Her teater, og film, fx. Og tager man en parallel til fx fordrag, og video fordrag, så kan man ikke argere på samme måde. Og hvad man kan slippe af med ved et live fordrag vil man aldrig kunne slippe af med ved en video.
Man kan fx tage Hr. Thorborg og hans måde at lave video på. Da der sker andre ting i hans video'er end ham selv, så vil han ikke have 100% opmærksomhed, og derved kan han få et budskab ud, uden at skulle lave de store bevægelser. Hvorimod, en der sidder hjemme i sofan og vil snakke, kræver det mere, det både ens kropssprog, men også den måde som man bruger sproget på, det via tone leje, det man siger, og den måde man vægter ordene, med tryk.
Og tit vil en video kræve meget mere forberedelse end et skrevet indlæg, da mange mennesker ikke bare lige kan sætte webcamet til, og snakke, så vil vi få en masse øhhh og en stille siddende person, som ligeså godt kunne være et billed.
Nu håber jeg ikke at jeg lyder meget negativt, det er ikke meningen, men det kan så bruges til inspiration, til at gøre en masse ting bedre. Og jeg har så ikke set de omtalte video'er.
Men laves video'erne korte, og med en sund kritik af sig selv og ens arbejde, så vil de kunne blive et stærkt værktøj. Men desværre ikke for alle.
/Kenneth