Min situation nu er at jeg er gået på tjenestemandspension som 60-årig, og i den forbindelse er blevet tilbudt konsulentarbejde ved mit tidligere abejde i forsvaret.
Problemet er at såfremt jeg tjener et vist beløb udover min tjenestemandspension, vil det blive fratrukket. For at undgå dette, er jeg blevet rådet til at stifte et interessantselvskab.
Det betyder at jeg skal oprette min egen konsultentvirksomhed (selvskab), med kun mig som ansat.
Er et i/s det bedste for mig? Og hvor kan jeg finde yderligere informationer vedrørende opstart? Jeg er ny her på siden, og har lidt svært ved at orientere mig mhb. artikler, info mm.
Et I/S kræver at der er flere deltagere, og overskud i I/S fordeles mellem interessenterne. Et højt overskud kan derfor i princippet medføre reduktion af tjenestemandspensionen, vil jeg tro.
Er der ikke tale om et ApS istedet? Med et ApS kan du vælge at opspare indtægten og kun tage det der er nødvendigt ud som løn.
Et eksempel.
De kommende 5 år har du en indtægt i ApS på kr. 100.000 pr. år.
Du vælger at udbetale kr. 50.000 pr år i løn, mens resten bliver liggende i selskabet. Du kan således lave en lønudbetaling til dig selv fra ApS i ca. 10 år, men kun arbejde i 5. Holder du den løbende udbetaling under den grænse du omtaler sker der ikke noget fradrag i din tjenestemandspension.
Du kan investere i bogen om skat for selvstændige. Der får du et overblik over mulighederne.... Men for at holde tingene helt på det rene, så kontakt en revisor og rådfør dig med ham.
Jeg bruger Jacob her. Ham giver jeg gerne min anbefaling.
Som de andre skriver, kræver det mindst 2 personer/skattesubjekter. Du kan derimod starte en enkeltmandsvirksomhed og hvis du vælger beskatning efter VSO har du de samme muligheder som ved et selskab.
Men inden du starter, så snak også med dit pensionsfirma. De har alle mulige mærkelige regler og for at være sikker på, at du ikke mister pensionen, så snak med dem. Så kan de også guide dig i retningen af, hvad du må og ikke må.
Når du så kender de præcise regler, kontakter du en revisor, der kan fortælle dig, hvilken virksomhedsform du skal vælge og hvilke fordele/ulemper der er i forhold til reglerne fra pensionsfirmaet, men også din personlige skattesituation.
Problemet er at såfremt jeg tjener et vist beløb udover min tjenestemandspension, vil det blive fratrukket. For at undgå dette, er jeg blevet rådet til at stifte et interessantselvskab.
Du skal først og fremmest overveje om det i forhold til SKAT vil blive betragtet som selvstændig virksomhed eller om dit konsulentarbejde i virkeligheden dækker over et lønmodtagerforhold.