Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg fat i det rigtige? Er det en god idé?!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har I noget tid arbejdet på en idé, der umiddelbart ikke er set før. Personligt syntes jeg den er super genial, men nogle gange bliver man forblindet i sine egne ideér.

Til dagligt driver jeg 3 webshops og som I sikkert ved er det vigtigt at være de billigste eller at have samme priser som dine konkurrenter. Selvfølgelig er der også andre ting der spiller ind, såsom SEO, god support, troværdighed etc.

Derfor bruger jeg mange timer om ugen på at analysere mine konkurrenters ideér, men først og fremmest deres priser.

Grundet de mange timer jeg og andre webshop ejere ligger i dette, har jeg tænkt mig at udvikle et site a la kelkoo.dk og så alligevel ikke, da det kun er til til webshop ejere. Tanken er så, at du kan tilmelde din webshop, hvilket kræver et productfeed. Herefter kan du "crawle" dine konkurrenters priser på alle dine produkter blot ved få klik. Alle produkter og priserne samles i et excel regneark, hvor du kan se fx 3 af dine konkurrenters priser på de samme produkter som dine. Efterfølgende kan du fx gemme excel filen og importere de bedste priser til din webshop - igen med få klik.

Udover ovenstående er vil det være muligt at importere og eksportere excel filen, sætte nogle parametre, se statistikker og grafer, API integration m.m.

Er det en god idé? Er du webshop ejer og kunne dette have interesse? Konstruktiv kritik? Er der set noget lignende?

Håber at høre fra Jer?

Tilmeldt 9. Sep 11
Skrevet kl. 13:25

Hejsa

Jeg har en webshop der sælger hårvoks og jeg syntes bestemt det er en god idé! Indenfor min branche er det ekstremt vigtigt at være billigst, og jeg har tilmeldt mig mine konkurrenters nyhedsbreve og tjekker ugentlig deres priser.

Men lige et praktisk spørgsmål... Når jeg har tilmeldt mig jeres service og skal lave en "pricetracker", hvordan finder du så ud af af mit "product x" er præcist det samme som mine konkurrenters?

Genialt at det kan eksporteres til en csv fil - så kan jeg nemt importere den til min shop.

Keep going!

//kevin

Tilmeldt 4. Nov 11
Skrevet kl. 13:30

Hej Kevin

Tak for feedback!!

Du skal forestille dig følgende:

1. Opret en konto
2. Opload dit productfeed - fx 200 produkter
3. Track dine produkter - det gøres ved at du søger via kategorier, filtre og søgning hurtigt finder frem til dine produkter og så krydser dem af. Husk på det skal kun gøres en gang.
4. Start "pricetracking"
5. og så er dit excel klar

Næste gang skal du blot klikke på "start pricetracking" m.m. du har fået nye produkter.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 52
Fra  Struct Skrevet kl. 13:35

Hej,

Jeg syntes det er en rigtig god ide. Jeg ved også at pricerunner har denne funktionalitet. Jeg har lavet en løsning for en kunde hvor der dagligt importeres placering ift. konkurrenterne og deres priser via csv fil. Derved kan man automatisk styre sine priser alt efter, hvor man ønsker at lægge, på f.eks pricerunner.

Kelkoo har sikkert samme funktionalitet, kender den bare ikke.

At man kunne en masse mere end blot placering og priser kunne være fedt.

Tilmeldt 4. Nov 11
Skrevet kl. 13:43

Hejsa

Tak for svar. Jeg tænker dog ikke på at oprette et site a la kelkoo eller pricerunner, for det er mere til forbrugeren.

Hvad tænker du på ift. placering? Jeg tænker nemlig ikke at det er ift. pricerunner eller kelkoo. Jeg tænker udelukkende på din egen webshop - uafhængig af pricerunner og kelkoo. Så de besøgende på min webshop altid kan være sikker på de bedste priser.

For mig kunne det bare være fedt, at man hver dag, blot skulle klikke på en knap "start pricetracking" og så tjekker den alle mine kunders priser og viser overskueligt i en csv fil, og så eventuel have et parametre der siger at jeg max vil gå yderlige 10 % ned i pris ift. mine nuværende priser, for det kan jo være mine konkurrenter har bedre aftaler med leverandørere eller kører kampagne tilbud. Det skal selvfølgelig også være muligt at give webshop ejerne API, så det hele sker automatisk.

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 13:46

Umiddelbart tænker jeg, at det virker lidt underligt, at man skal udlevere sine egne priser for at få konkurrenternes. Dine tilmeldte kunder vil køre noget, der minder om et nulsumsspil. Du ved, at de tilmeldte webshops kan se dine priser, og er interesserede i at konkurrere på prisen, og ligeledes ved de, at du kender deres priser, og er interesseret i at konkurrence på prisen. Umiddelbart afgiver man meget information/data ved at tilmelde sig en sådan løsning. Derudover skal du have relativt mange tilmeldte webshops, før det giver noget som helst pga. mange forskellige nicher.

Jeg tror det ville fungere meget bedre, hvis man tweakede idéen lidt, og begyndte at indeksere alle webshops' priser. Det er en del mere arbejde, og noget mere teknisk, men til gengæld vil jeg gætte på, at relativt mange webshop-ejere ikke ville have noget imod at betale et par hundrede kroner om måneden for at kunne se prisniveauet på et produkt fordelt på forskellige webshops og evt. mulighed for at sammenligne sine priser direkte med en konkurrent. Jeg har dog absolut intet branchekendskab, og jeg ved ikke, hvordan webshop-ejere tænker.

Tilmeldt 4. Nov 11
Skrevet kl. 13:56

Hej Magnus

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. I første omgang tænkte jeg ligesom dig - crawle en masse sider og lave en database, men problemet er bare at der hele tiden kommer nye varer og derfor et alt for stort arbejde.

Jeg er igen enig i, at hvorfor skulle webshop ejere tilmelde sig denne service og udlevere sine priser, så konkurrenter kan bruge dem? Her har jeg en plan der 100 % vil virke, men er ikke interesseret i at smide den online, desværre.

Så hvis du kigge væk fra "problemet", så forestil dig hvis du havde en kæmpe database og du kunne tilmelde din webshop, og så få alle dine konkurrenters priser, se statistikker, grafer osv. Tror du så det ville vække interesse for webshop ejere?

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 14:25

pricetracker:

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. I første omgang tænkte jeg ligesom dig - crawle en masse sider og lave en database, men problemet er bare at der hele tiden kommer nye varer og derfor et alt for stort arbejde.

Det er derfor, du crawler siderne dagligt. Det kræver "blot" et rimelig avanceret stykke software, men jeg vil tro, at mindre kan gøre det. Især de mindre webshops kører på færdige løsninger, hvilket minimerer longtail-problemstillingen. Uanset hvordan du vælger at udforme produktet (og lad os bare sige, at du får pris/produkt info leveret af webshop-ejerne), vil der være en helvedes masse arbejde med at finde ud af, hvordan man sammenligner produkterne fra de forskellige webshops. Selv de store på markedet for prissammenligning (b2c) kæmper ret meget med det. 

Nu har jeg kun lige lavet 2 minutters research, men jeg finder det egentlig lidt underligt, at Kelkoo, Pricerunner, Edbpriser osv., tilsyneladende ikke tilbyder en b2b-løsning, der giver mulighed for at nemt at overvåge priserne fra en b2b-synsvinkel.

Et andet problem med at lade webshop-ejerne levere priserne selv er, at man kunne forestille sig, at de "glemte" at opdatere deres pris/produkt-feed.

pricetracker:

Så hvis du kigge væk fra "problemet", så forestil dig hvis du havde en kæmpe database og du kunne tilmelde din webshop, og så få alle dine konkurrenters priser, se statistikker, grafer osv. Tror du så det ville vække interesse for webshop ejere?

Det tror jeg bestemt, men jeg har efterhånden også lært, at branchekendskab betyder alt på b2b-markedet. Og jeg har intet branchekendskab på dette område.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)