Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Patent" på endnu ikke udviklet app

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg ligger inde med en, syntes jeg ihvert fald selv, fremragende ide til en smartphone-app. Men da jeg ikke selv har evnerne til at udvikle app'en og jeg også for brug for noget sparing fra nogle fagfolk i processen, ønsker jeg at vide hvordan det forholder sig med patent/ophavsret på idéen?

Jeg kommer jo nødvendigvis til at fortælle disse fagfolk samt udviklerne om idéen.

Så kort og godt: Hvordan sikrer jeg mig at ingen stjæler min idé i udviklingproceseen?

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 17:39

Hejsa,

Det kan du gøre i form af en NDA (non disclosure agreement).

Du må endelig sige til hvis du ønsker sparring omkring din app.

Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 17:44

Hej Mark- og tak for svaret.

Det er vel almindelig praksis at der underskrives en sådan fra udviklerens side- men der kan blive problemer at få fagfolk til at gøre det, hvis de ikke også for noget ud af det? :)

Nu må vi se- det kan sagtens være jeg hiver fat i dig når jeg kommer lidt længere i projektet :)

Jeg ved godt jeg kommer med et umuligt spørgsmål når jeg spørger hvad en app koster at få udviklet, men hvordan sætter en udvikler en pris? er det arbejdstimer ud fra en fast timeløn (og hvad er den typisk?) eller hvordan?

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 17:55

humle612:
Det er vel almindelig praksis at der underskrives en sådan fra udviklerens side- men der kan blive problemer at få fagfolk til at gøre det, hvis de ikke også for noget ud af det? :)

Nej det er der normalt ingen problemer i, da du jo er en potential kunde.

humle612:
Jeg ved godt jeg kommer med et umuligt spørgsmål når jeg spørger hvad en app koster at få udviklet, men hvordan sætter en udvikler en pris? er det arbejdstimer ud fra en fast timeløn (og hvad er den typisk?) eller hvordan?

Det er næsten umuligt at svare på, uden at vide mere om din ide. For mit vedkommende vurderer jeg hvor mange timers arbejde der ligger i at udvikle det, selvom det ofte kan være svært da der ofte kan opstå uventede problemer, og andre gange går det let og elegant. 

Kunden kan normalt vælge mellem en time pris, som kan variere, eller en fastpris. 

Timeprisen er vidt forskellig fra firma til firma, og dertil kommer det an på om det er til Iphone, Android, osv. 

Håber det giver svar på dine spørgsmål :), 

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 17:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hurtige tanker fra min side:
Lad være med at tænke så meget på patent og ophavsret. Chancen for din ide er så genial er meget lille, selvom du tror det. Samtidig er software patenter ofte noget gøgl (processer er nemmere). Drop frygten, få snakket med så mange mennesker som muligt om ideen og få den første prototype ud.

(Hvis det virkelig er en mega awesome awesome unik ide og ikke bare en "standard awesome fucking god ide" - så lad dog være med at post den her på Amino, men snak med folk i din omgangskreds)

Udviklingen af en app kan koste alt imellem 1.000 - 500.000 kr.. Uden en bedre forklaring er det svært. En udvikler koster alt fra 25kr-1.000kr i timen alt efter hvem du skal bruge. Det kommer an på kvalifikationer.

Ofte vil du betale pr projekt, hvor et firma / udvikler giver et estimat på projektet.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34

En standard NDA kan redde en fra mange ubehagelige situationer. Det sagt så er det meget sjældent man i udviklerkredse stjæler idéer direkte kunderne.

Som Lars skriver få feedback fra folk i omgangskredsen. Kvinder uden forstand på apps og elektronik er geniale  da de siger tingene uden omsvøb (min kæreste slår mig nu).

Udviklingen af en app kan koste alt mellem 0 kr. og mange millioner og det er derfor vigtigt at være forberedt på så mange ting som muligt så din udvikler ikke løber om hjørner med dig.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)