Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform - Konsulent med god indtjening

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jag håber det er OK at ta det på svenska Jag tror inte någon här kan läsa Finska og det tar för lång tid att skriva detta på Danska utan att det blir helt fel :-)

Jag har en enkeltmandsvirksomhed och arbetar som IT-konsult. Jag tjänar riktigt gott  och undrar nu om det finns en virksomhedsform som passar sig bättre ur skattemässig synpunkt eftersom jag tänker på att köpa en ny bil (Jag betalar topskatt så det blir c.a 60.000 DKK i skatt per månad)

Jag kommer antagligen inte att använda bilen i arbetet eftersom jag mest jobbar utomlands så det blir mest privatkörning.  Jag skulle dock vilja köpa bilen på firman och använda den privat (jag förstår att man får betala skatt för förmånen) Men kanske det lönar sig att köpa bilen på firman och betala den skatt som tillkommer eftersom kostnader för bilen skall väl betalas av firman innan skatt.

Frågan är om det är möjligt att göra det med en enkeltmandsfirma eller om man skall stifta en Aps eller SMBA för att det skal vara möjligt?

Och kan man överuvudtaget räkna med att det blir billigare genom att ta det på firman istället för privat (bilen kommer nog att kosta c.a 400.000-500.000)

Och kanske finns det andra privatekonomiska fördelar med ApS eller SMBA?  Nackdelarna med dessa är ju att man skall ha en medägare och jag vill inte "dela" firman med någon annan (förutom min fru kanske). Min fru har inget arbete just nu så jag borde ju kunna anställa henne i firman eftersom hon hjälper mig med arbetet men det är väl ingen skillnad mot att göra fradrag för medbarbetande ægtefælle?

Hoppas det finns någon därute som kan ge bra tips. Jag förstår att frågan är mycket generell men jag är bara ute efter riktlinjer och huvudargument för en eller annan virksomhedsform

Med vänliga hälsningar

Aarto

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:02
Hej Aarto

Umiddelbart ville jeg vurdere at et Aps kunne være en fordel for dig. Det kræver et indskud på kr 80.000 i indskudskapital. Der er ikke noget krav om at der er mere end een ejer i Aps, modsat feks Smba.

Tommelfingerreglen med firmabilen er, jo flere private km jo større fordel.

Der findes modeller hvor du kan beregne fordel af firmabil contra privatbil. Prøv feks at søge på pwc's hjemmeside. De har haft en udmærket model til beregning sf dette.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07

Hvorfor et Aps?

Et enkeltmands er da udmærket, såfremt der ikke er væsentlige risici.

Regler for medhjælpende ægtefælle, VSO mv. kan bruges.

Firmabil..ud fra prisen tror jeg ikke, det kan svare sig, så skal du mindst køre 50.000 km.(et gæt)

privat p.a. Hold den privat.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 22:12
Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 22:38
Firmabil contra privatbil skal man aldrig gætte om! Kun en konkret beregning kan afgøre sagen.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00

Hvem siger at virksomheden skal nedlæges?

Du har fradrag i personlig indkomst ved tab.

Hvad sker der med tab i ApS. Ingen personlig fradrag.

Jeg har efterhånden lavet så mange beregninger på firmabil/privat så jeg er ret sikker på, at

mit gæt holder.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 08:38
Der oplyses at indtægten er rigtig god, og derfor synes jeg at man skattemæssigt skal se lidt længere frem end bare år for år. Har man opsparet et betydeligt beløb under VSO, og ophører med virksomheden falder beløbet til beskatning.

Der er ingen grund til at rådgive med udgangspunkt i underskud, når han nu har en fornuftig indtægt.

Sekundært er det ansvaret. Nu ved vi ikke helt præcist hvad det er for IT-ydelser der sælges, men den overvejelse bør også tages med.

For det tredje. Når du foretager beregning af skattemæssig fordel/ulempe. Tager du så højde for at privatbilens anskaffelse og drift betales af beskattede midler?
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49

Det er jo ikke anderledes i et ApS. når det lukker eller anparterne sælges, falder der også skat.

Ansvar kan ofte forsilres uden at det behøver at være et ApS.

Bil...Jeg har ikke regnet på det.....men trådstarter kan jo selv regne på det, som du foreslår.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Skrevet kl. 09:57
Nu må vi håbe at trådstarter ikke mister pusten :-))

Det er korrekt Peter, men med Aps har man også mulighed for at lade pengene stå, og evt invetsere i andre projekter med ubeskattede (eller mindre beskattede midler)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 20:32

Hej!

Det er meget pænt overskud og eftersom det er en konsulentvirksomhed så er det ikke det store risici (er meget vel etableret) .  Jeg arbejder via en konsulentfirma som har kommercielt ansvar for projekter og  de trækker en del af mit timpeng som "forsikring" mot krediteringar etc,

Så jeg vil ju regne på fordel/ulempe af en bil via mit firma (fri bil som betales af enkeltmandsvirksomhed) vs. at betale det privat 

- Hvis bilen købes av min firma så er det  firmaet som betaler for drift af bilen og jag betaler selv skat for at ha en fri bil 

- Hvis jag betaler for bilen med beskattede midler så er der en hele en privat kostnad.

Så spørgsmålet er om det findes fordeler med at ta bilen via firma eller privat der bilen er ret dyr (400-500.000) og bruges mest til privat kørsel (De regnestykker jeg har fundet er kun for ansatte som regner på firmabil eller privatbil men jeg ska jo også regne med afdrag for driften for bilen som betales af "mine" penge

Et sekundært spørgsmål er hvis det findes andre fordeler med ApS/SMBA. Jeg kan jo spare op i firmaet med VSO uanset om det er Enkeltmands eller Aps/SMBA 

Med venlig hilsen

Aarto

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)