Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform - Konsulent med god indtjening

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jag håber det er OK at ta det på svenska Jag tror inte någon här kan läsa Finska og det tar för lång tid att skriva detta på Danska utan att det blir helt fel :-)

Jag har en enkeltmandsvirksomhed och arbetar som IT-konsult. Jag tjänar riktigt gott  och undrar nu om det finns en virksomhedsform som passar sig bättre ur skattemässig synpunkt eftersom jag tänker på att köpa en ny bil (Jag betalar topskatt så det blir c.a 60.000 DKK i skatt per månad)

Jag kommer antagligen inte att använda bilen i arbetet eftersom jag mest jobbar utomlands så det blir mest privatkörning.  Jag skulle dock vilja köpa bilen på firman och använda den privat (jag förstår att man får betala skatt för förmånen) Men kanske det lönar sig att köpa bilen på firman och betala den skatt som tillkommer eftersom kostnader för bilen skall väl betalas av firman innan skatt.

Frågan är om det är möjligt att göra det med en enkeltmandsfirma eller om man skall stifta en Aps eller SMBA för att det skal vara möjligt?

Och kan man överuvudtaget räkna med att det blir billigare genom att ta det på firman istället för privat (bilen kommer nog att kosta c.a 400.000-500.000)

Och kanske finns det andra privatekonomiska fördelar med ApS eller SMBA?  Nackdelarna med dessa är ju att man skall ha en medägare och jag vill inte "dela" firman med någon annan (förutom min fru kanske). Min fru har inget arbete just nu så jag borde ju kunna anställa henne i firman eftersom hon hjälper mig med arbetet men det är väl ingen skillnad mot att göra fradrag för medbarbetande ægtefælle?