Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback - Hvilken idé ville i satse på?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften folkens.

Jeg er en ung mand på 25, som i længere tid har gået med en idé i hovedet. Jeg kommer fra en by hvor pizzariaer / grillbarer dominere spisemarkedet. Jeg føler, at byen har potientiale til, at hoppe med på sundheds-moden og har derfor stærkt overvejet, at åbne et sted med sund mad på menú kortet. Folk snakker og snakker om, at der mangler sådan et sted hvor man kan få en sund sandwich / burger, men er lidt i tvivl om hvorvidt folk måske ville blive trætte af det i længden.

Jeg har osse overvejet det stik modsatte. At åbne en burgerbar / sportsbar, hvor man kan få store usunde burgere samt "hangover" måltid. Stedet skal vise fodbold i weekenderne hvor man kan få øl samt mad mens fodbold kører på skærmen. Det skal siges, at de eneste steder hvor man kan få burgere er Mc.D og Chicken og Burger. Men modsat deres burgere skal disse være store og hjemmelavet med spejlæg osv osv. Og evt sunde burgere til damerne :)

Eller kunne en kombination af begge måske være en idé? Mener fænomenet hedder Gastro pub :)

Det er satme svært, at skrive "billederne" ned som man har i hovedet.

Lyder det helt dumt, at åbne ovenstående i en by der mangler det og tror i det er holdbart i længden?

På forhånd tak.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uanset hvor ked af det jeg er ved at skrive det, tror jeg desværre at der er flest penge og størst succesmulighed i at sælge usundt mad. 

Her i USA boomer en kæde der hedder Five Guys (http://www.fiveguys.com). Jeg mener at de åbnede over 200 nye steder sidste år. De laver burgere og junk food på den gammeldags måde. Folk er blevet lidt træt af McDonald's tror jeg, og her er det lidt lav-status at spise der. 

Specielt her i Californien er der også en del sunde alternativer. Rigtig mange faktisk. Men selvom mange af dem ser ud til at have en god forretning, og folk generelt lever sundt og går meget op i motion og sundhed, så ser der trods alt ud til at være flest kunder til det usunde. Det er også meget tydeligt at se, at det som regel følger indkomstniveuet. I de områder hvor der primært bor folk med høj uddannelse og med høj indkomst, er der langt bedre levevilkår for sunde restauranter. I det nabolag jeg bor i, ville det være helt utænkeligt med en McDonald's på hovedgaden.

Jeg ser også en del sportsbarer, og sportsrestauranter, som har væggene plastret til med fladskærme. De kan have fulde huse på en almindelig hverdagsaften, hvis der er en interessant kamp. Sport og junk food hører (desværre) som regel sammen, så hvis du satser på at vise sport på skærmene, tror jeg de fleste kunder vil foretrække junk.

Mit råd er nok, at du skal se på hvilket kundesegment der er i det område du påtænker at åbne en restaurant i. Det er langt nemmere at få succes med at forbedre det som folk allerede kan få, end at prøve at overbevise dem til at prøve noget helt andet. 

Mine eksempler er fra USA, men trends har det jo med at sprede sig over Atlanten :-)

mvh Carsten 

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 23:24

Jeg vil give Carsten ret i, at der er en tendens til at folk køber meget usund mad og at der i kraft deraf er en tendens til at man kan tjene flere penge på derpå end på sund mad.

Men omvendt vil jeg vove at påstå, at historien er fuld af eksempler på, at iværksættere der netop tør gøre noget originalt og udskille sig fra mængden, får succes.

Hertil kommer, at det i sidste  ende nok er et spørgsmål om, hvordan du udfører din ide - sund mad kan sagtens smage godt uden at være kedeligt i længden (det kommer bare an på hvordan du laver det...)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)