Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring i autobranchen

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Det drejer sig om bogføring af reservedele til en salgsbil.

Sagen er at jeg må købe reservedele til at istandsætte bilerne jeg har til salg og dermed forbruge arbejdstid som hører med til reparationen.

Arbejdet udfører jeg selv da jeg er uddannet mekaniker.

Det jeg er usikker på er bogføring af de købte reservedele til en salgsbil.

Er det korrekt at jeg skal udskrive en faktura til mit firma med de brugte reservedele på den pågældende bil dog uden moms

Og skal man også udfakturere arbejdsløn til sit eget firma? evt. fordele - ulemper ved dette.

Det ville være super fedt hvis i kunne bringe klarhed omkring mit emne.

Vil meget gerne hører fra erfarne revisorer som har med autobranchen at gøre.

På forhånd tak

mvh

Kemal

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 01:28

Hej Kemal,

Kemal:

Er det korrekt at jeg skal udskrive en faktura til mit firma med de brugte reservedele på den pågældende bil dog uden moms. 

Du skal i firmaet bogføre den regning, som du har fået ved købet af dine varer. Den regning indeholder også moms, som du kan trække fra, såfremt din salgsbil indeholder moms.

Du skal ikke selv lave fakturaen.

Kemal:

Og skal man også udfakturere arbejdsløn til sit eget firma? evt. fordele - ulemper ved dette.

Nej, din arbejdsløn er en omkostning i dit firma.

Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, så vil din arbejdsløn være det samme som dit overskud (resultat) i virksomheden.

Hvis du har et selskab, så skal din arbejdsløn udbetales som almindelig løn via en almindelig ansættelse i firmaet.

Du skal derfor ikke fakturere dit firma for din arbejdsløn.

Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 01:45

Martin E. Jensen:

Du skal i firmaet bogføre den regning, som du har fået ved købet af dine varer. Den regning indeholder også moms, som du kan trække fra, såfremt din salgsbil indeholder moms.

Du skal ikke selv lave fakturaen.

Tak for hurtig svar Martin.

Hvad så med reservedelen ? Hvis ikke reservedelen er udskrevet på en faktura så vil den jo figurere som en lagervarer.

Der mener jeg bare at vi skrev dem på en faktura uden moms til firmaet så reservedelen også blev solgt til den pågældende bil og dermed en udgift til firmaet.

Jeg har været værkfører for et større bilhus hvor vi netop gjorde sådan så det blev gjort korrekt og dermed kunne følge de brugte dele og arbejdet på den pågældende bil.

Jeg må indrømme at jeg ikke har fulgt nok med i bogføringen og derfor ligner et stort spørgsmålstegn :)

I mit tilfælde er det et ApS

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 02:00

Kemal:

Hvad så med reservedelen ?

Det var netop reservedele jeg tænkte på. Hvis de er indkøbt til firmaet, så må der jo følge en faktura med på købet, som kan bogføres...

Kemal:

Hvis ikke reservedelen er udskrevet på en faktura så vil den jo figurere som en lagervarer.

Hvis reservedelen er lagervare, så trækkes den fra i regnskabet i forbindelse med, at varen monteres på bilen.

Hvis reservedelen ikke har været indkøbt til firmaet, men er ejet privat, så kan man godt lave et afregningsbilag, og dermed sælge den til firmaet, så den kan trækkes fra i regnskabet.

Det gøres, som du selv nævner, ved at man laver et bilag uden moms til firmaet, og derefter udbetaler pengene til ejeren af reservedelen.

Kemal:

Jeg har været værkfører for et større bilhus hvor vi netop gjorde sådan så det blev gjort korrekt og dermed kunne følge de brugte dele og arbejdet på den pågældende bil.

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det skulle være en fordel, at gøre dette som fast praksis i virksomheden.

Umiddlbart må det være bedst og billigst at drive det hele igennem virksomheden, og ikke holde en del af aktiviteterne privat.

Kan der i stedet være tale om noget lagerstyring, som ikke har haft med selve regnskabet at gøre?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 02:04

Ja, det må have været lagerstyring!

De reservedele I har haft på lager kan jo først trækkes fra i regnskabet, når de bruges. Derfor har I skullet lave en seddel på hver del, så I har kunnet følge den fra lageret til bilen.

På den måde er der hele tiden styr på alle reservedele, og på lagerets status, men ikke mindst også bogholderiet.

Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 02:14

Martin E. Jensen:

Det var netop reservedele jeg tænkte på. Hvis de er indkøbt til firmaet, så må der jo følge en faktura med på købet, som kan bogføres...

Reservedelen bliver købt af mit firma til den defekte salgsbil. Normalt gjorde jeg det at jeg bogførte bilaget så momsen stemmer og derefter skrev reservedelen ud på bilen uden moms så det også blev udfaktureret og dermed var varen solgt igen.

Det hele er firmarelateret og ikke privat.

Jo måske også noget lagerstyring idet da det for det meste har været forbrug af lagervarer.

Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 02:17

Jeg gjorde bare det samme for de reservedele der blev brugt som ikke var standard lagervarer.???

Altså varer der heller ikke blev lagerført.  Hmmm

Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Skrevet kl. 02:21

Er det så bogføringsmæssigt forkert at udfakturere reservedelen til sig selv?

Altså reservedelen bliver købt og solgt til firmaet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 02:26

Kemal:

Jeg gjorde bare det samme for de reservedele der blev brugt som ikke var standard lagervarer.???

Altså varer der heller ikke blev lagerført.  Hmmm

Nej, men rent bogføringsmæssigt, så er reservedelen blevet "lagt på lageret", da fakturaen blev betalt.

Derfor har du efterfølgende skullet ind og "fjerne den fra lageret" igen, så den kunne blive sat på bilen.

Det er helt normal praksis... jeg skulle bare lige forstå, hvad det var du mente i starten... Big Smile

Papiret, som du har skrevet, har derfor været en information til bogholderiet om, at den pågældende reservedel ikke længere skulle være bogført på varelageret, og dermed nu i stedet kunne trækkes fra i regnskabet som vareforbrug.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 02:27

Kemal:

Er det så bogføringsmæssigt forkert at udfakturere reservedelen til sig selv?

Altså reservedelen bliver købt og solgt til firmaet.

Ja. Det er ikke en fakturering, der sker. Det er udelukkende et spørgsmål om, at flytte reservedelen fra én konto i bogholderiet til en anden konto.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)