De fleste ansætter jo folk med 3 mdr prøvetid, hvilket indebære at man kan "sende folk hjem" og ikke bede dem komme mere. Indenfor de 3 mdr. derefter gælder det aftalte opsigelsesvarsel. |
Sælger opsiger sig selv.......
Som udgangspunkt kan man fuldt lovligt lave en tidsbegrænset ansættelse, som skitseret i det oprindelige indlæg! Problemet er bare at nu kommer man efterfølgemde og laver en fast ansættelse til en tidsbegrænset ansættelse. Dette er bedrageri med offentlige midler! Med hensyn til prøvetid, så er det mest normale jeg ser 3 mdr. I øvrigt er jeg enig med Martin og ande herinde. Jeg ville ikke drømme at hjælpe en medarbejder der alene har kostet mig mange penge og spildte kræfter, med oveni dette at bedrage evt a-kasse. |
Er det ikke funktionærloven der er relevant her? https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=123029 Stk. 6. Opsigelse fra funktionærens side skal ske med 1 måneds varsel til ophør ved en måneds udgang, medmindre der er truffet aftale om, at arbejdsforholdet er af rent midlertidig karakter og ikke vedvarer ud over 1 måned eller arbejdsforholdet er på prøve og ikke vedvarer ud over 3 måneder. Dog kan der ved skriftlig kontrakt træffes bestemmelse om længere opsigelsesvarsel fra funktionærens side under forudsætning af, at opsigelsesvarslet fra arbejdsgiverens side forlænges tilsvarende. |
Kontrakter indeholder ofte en bestemmelse om prøvetid, hvor arbejdsgiver kan sige funktionæren op med 14 dages varsel, mens funktionæren ofte kan sige sin stilling op uden varsel i prøveperioden. |
Det er korrekt, men det er ikke et krav. Funktionærloven giver mulighed for at aftale en prøvetid på højest tre måneder, så hvis ikke det har været anført i ansættelseskontrakten, så er det almindelige opsigelsesvarsel der gælder. Vi ved forøvrigt ikke om den omtalte ansættelse, er omfattet af funtionærloven - det har trådstarter ikke oplyst. Til trådstarter: Jeg har meget svært ved at se din bevæggrund for at gøre det, hvis din medarbejder har sagt op for at tiltræde et nyt job, så lad da vedkommende selv finde ud af det. Han/hun får ikke karantæne for at skifte job. Jeg kunne forstå dit spørgsmål, hvis du var den ansatte der forsøgte at slippe ud af en ansættelse du har fortrudt, men sådan hænger det vel ikke sammen? God weekend |
Ved du hvad hun har lavet før? Hvis hun har været på kontanthjælp, så kunne det tyde på, at hun lige skulle have opfyldt sine 225 timers årlige arbejde, for at bevare retten til kontanthjælp. Jeg har hørt om flere af disse tilfælde, hvor folk har fået et job, udelukkende for arbejde der i meget kort tid, for at opfylde denne kvote. Det svarer nemlig lige præcis til ca. 6-8 dages fuldtidsarbejde. |
LOL tjek du lige den efter igen... 225 timers arbejde på 6-8 dage? Hvorhenne er der mere end 24 t i døgnet -lad mig flytte dertil |
Haha, ja det kan jeg godt se. Jeg burde nok gå i seng. Ved ikke rigtig hvor det kom fra. Jeg kunne også godt tænke mig at bo i det land! |
Fordi jeg syntes det er forkert at hun skal straffes for at have taget et job som ikke var noget hun drømte om....... der er masser derude der blot nasser på systemet - her er en person som tog det job hun kunne få, og 15 dage senere blev hun tilbudt et job hun tidligere havde søgt - nu er hun så fanget af at vores virksomhed ikke vil have hende i det tidsrum der er imellem de 2 jobs - og at fagforeningen ikke er mere lemplig overfor en der IKKE bare nasser indtil drømmejobbet kommer forbi.
Så min indgangsvinkel er anderledes end jeres.....
og iøvrigt...så fremstår hun som en sød og ærlig person - og hun har knoklet på i de 14 dage hun har været ansat. |