Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kundeadfærdsanalyse indenfor onlineshopping

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i gang med at lave en kvantitativ kundeanalyse for en online baseret virksomhed, jeg kigger på loyalitetsgrad, adfærd, parametre m.m.

Jeg har dog et problem med at teste mine data validitetsgraden, er der tilfældigvis nogen der har tips hertil?

Eller har kendskab til allerede fortaget analyser, som belyser nogle af de overstående emner. :)

Eller andre foretaget kvantitative analyser, til indhentning af inspiration. 

Håber i kan hjælpe :)

Mvh.

Andreas, STUD, BA. HA.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1753
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 12:23

Stort set alle med en webshop, har den slags data via google analytics, der er de 100 % valide.

- Ja eller nogen af de data.

Det er jo svært at rådgive om tjek af validitet på dine data, når du ikke skriver hvordan du indsamler dem.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 26. Oct 11
Skrevet kl. 14:38

Jeg indsamler data gennem et online survey skema. 

Hvad jeg ønsker at finde frem til er hvad forbrugerne efterspørger indenfor dette marked, hvilken adfærd de har både involveringsgraden i købet, samt deres beslutningsproces (loyalitet heri).

Det er ikke så meget Google analytics, da den primært se på hvordan personen er havnet på siden og hvad de foretager sig på siden. Men mere en belysning af den psykiske adfærd af konsumenterne.

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 14:54

Hej Andreasi!

Du skriver:

Andreasi:
Hvad jeg ønsker at finde frem til er hvad forbrugerne efterspørger indenfor dette marked

Hvilket marked refererer du til? Online markedet/webshop-markedet? For det er dælme stort!! Hvis ikke - så præciser gerne.

Hvad mener du med at belyse den psykiske adfærd af konsumenterne? (Dette spørger jeg til fordi du ikke har interesse i at vide hvordan kunder bevæger sig rundt på et givent site (via analytics data))

Mht. validitet af dit online survey skema så er det og vil det være relativt lavt. På grund af følgende punkter.

1. Den vil ikke være repræsentativ (og hvis du kan skaffe antallet 700+ svar) så er der stadig en stor fejlmargin

2. Dine indsamlingskanaler (fx. amino hvor mange beskæftiger sig med online-handel) eller hvis du søgte på arto (hvor mange højst sandsynligt ikke gør det.

- Du vil altså sagtens kunne belyse hvordan visse konsumenter agerer online når de handler - men du vil ikke ud fra disse data kunne opstille en generel hypotese omkring konsumenters ageren på et givent marked - udfra din surveyundersøgelse alene.

Hvis såfremt du vil have en - med de midler man nu har som studerende - relativ valid undersøgelse. Så benyt dig af flere muligheder.

1. Survey undersøgelse (den er du igang med)

2. Interviews med webshopejere indenfor det marked du undersøger

3. Kvantitative data fra selvsamme webshopejere (og gerne flere webshopejere såfremt det er muligt) der vil afgive data om hvilke produkter de sælger mest, bevægemønstre på siden mv. (analytics data!)

4. Afgræns det du med sikkerhed ikke kan svare på - eller det du er nødt til at tage højde for. (Her er mange elementer - såsom flersidede checkout-sider vs single-page checkoutsider, kæmpe udsalgskampagner på ét site og ikke på et andet mv. mv.)

Du kan med fordel tage fat på Alan Bryman el. Bent Flyvbjerg omkring case studier og case studiedesign.

Du er simpelthen nødt til at afgrænse dig helt vanvittigt for at du kan få nogle data ud i den anden ende - du kan bruge til noget.

Ha en god dag :)

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 26. Oct 11
Skrevet kl. 16:16

Hej Thajse. Tak for dit konstruktive svar.

Jeg vil forsøge at specificere.

Min undersøgelse omhandler adfærden indenfor hårprodukter/kosmetiske produkter.
Jeg benytter survey, og da min formodning af segmentet er bredt, har jeg distribueret mit link ud til flest mulige respondenter, samt igennem firmaets kanal. Hvilket har resulteret i en stor mængde indsamlet data.

Teori afsnittet: Segmentering, hvor jeg kigger på: Demografiske, Psykografsike, Geografiske samt Adfærd. Det er primært Demografiske kontra Adfærd jeg ønsker at arbejde med. Dette afgrænses yderligt til loyaliteten af forbrugerne, samt hvilke parametre de vægter ved køb.

Det er med stor sandsynlighed mit minimale kendskab til Google Analystic der gør at jeg lidt fraskrev mig det sidst, men jeg vil i hvert fald se nærmere på det. Både tak til Jonas og dig for dette ;).

Hvis nogen har arbejdet med noget lignende dette, hører jeg meget gerne fra jer :)

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 16:45

Gå med fordel mere ind i analytics da du her kan trække områdespecifikke data ud også. Mht demografi (går ud fra du mener ift lønindkomst, stilling mv.) så kan du med fordel også anvende dansk statistik til formålet.

Har du forhørt dig hos en brancheorganisation? De har med garanti en del analyser liggende klar til dig :)

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 17:06

Gå med fordel mere ind i analytics da du her kan trække områdespecifikke data ud også. Mht demografi (går ud fra du mener ift lønindkomst, stilling mv.) så kan du med fordel også anvende dansk statistik til formålet.

Har du forhørt dig hos en brancheorganisation? De har med garanti en del analyser liggende klar til dig :)

mvh

thasje

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)