Jeg skal have et lager til sprut, som jeg vil importere fra udlandet. Mit spørgsmål er derfor:
Gælder der de samme regler for et lager, hvor der ikke er produktion inkluderet, men hvor der kun er et lager, som hvis der havde været produktion? For hvis der er produktion skal man hoste op med en kontant sikkerhed på 200.000 kr.!!! Jeg vil bare gerne vide om jeg kan få produceret mine varer i udlandet og så importere dem til Danmark og have dem på mit eget lager, hvor jeg så kan sælge ud fra??? Fødevarestyrelsen var helt blank på dette område!!!!
Gælder der de samme regler for et lager, hvor der ikke er produktion inkluderet, men hvor der kun er et lager, som hvis der havde været produktion?
Det er nu ikke et spørgsmål om hvor vidt der er produkktion eller ej i tilknytning til dit lager for om du skal stille sikkerhed eller ej på 200.000 kr.
Det er alene et spørgsmål om hvor vidt du lader dig registrere som varemodtager eller oplagshaver hos SKAT. I første tilfælde skal du ikke stille sikkerhed men afregne hele spiritusafgiften straks varen krydser grænsen. Som oplagshaver afregner du først afgiften i forbindelse med at din spiritus forlader lagret.
Så ja - du kan snildt lade dig registrere som varemodtager og køre din spiritus ud på eget lager (som skal være godkendt ad føde varestyrelsen) uden at stille sikkerhed. Du skal bare vælge at betale afgiften kontant ved kasse 1.