hej allesammen jeg harfået at vide at det kan være en god ide at lave ovenstående. Er der nogen der har erfaring med dette - og er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse...det lyder jo næsten for godt til at være sandt, hvis man ved at man skal etablere et firma eller 2 og det ved jeg!! Håber der er nogen der vil dele af deres erfaringer.. god dag til jer alle |
Etableringskonto
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Stifter og partner i www.boligudland.dk
|
Hej Mikael. Jeg ved ikke, hvad du mener med at det næsten er for godt til at være sandt. Men det afhænger jo af, hvad du forventer at få ud af kontoordningen. Det kan lyde som om at du tror, at du kan indbetale på kontoen, få fradrag og derefter "bare" bruge pengene - meeen der er lige noget, du måske ikke har med og det er at du bliver beskattet af udbetalingerne fra kontoen. Det betyder at der reelt "bare" er tale om udskudt skat. Du indbetaler eksempelvis 50.000,-. Beløbet kan du trække fra på selvangivelsen. Når du etablerer dig, kan du med forskellige betingelser få penge fra kontoen til etableringen af din virksomhed (under ligningsmæssige fradrag). Fra udbetalingen starter vil du anføre genbeskatning af 60% af beløbet (fordelt med 1/10 pr. år i 10 år - her 30.000) - dog skal det ske i din personlige indkomst med 3.000 pr. år. Da den skattemæssige værdi af fradraget er væsentligt lavere end skat af personlig indkomst er der ikke nogen stor gevinst ved brug af kontoen. Du skal bemærke, at kontoen jo har den fordel, at du egentlig får et lån fra skattefar til etableringen (i form af fradrag for indskud) og lånet tilbagebetales over 10 år, når du etablerer dig. Der er også bestemmelser for, hvornår pengene skal være anvendt. Så der er ikke tale om en gavebod fra skattefars side, men en hjælpende hånd. Jeg havde ikke brug for fradraget, men benyttede mig af ordningen, da jeg har beregnet at jeg kan få en mindre gevinst af det - og det er da værd at tage med *S*. Om du skal oprette en konto er vanskeligt at rådgive om - prøv at regne lidt på det set i forhold til din seneste selvangivelse/årsopgørelse. Og om du forventer at have et kapitalbehov. Det er en rigtig god ide at du ikke bare bruger din aktuelle skattebesparelse på rejser og rødvin men også tænker på du kan få brug for pengene senere. Jeg tænker altid med gru på de, der tidligere købte skibsanparter for at få et skattefradrag - og brugte pengene på overforbrug. Da de så skulle efterbeskattes manglede de pengene og de peb og hylede. De to ting er vanskelige at sammenligne, men har dog til fælles, at der er tale om udskydelse af skat. Det blev en lang historie. Jeg kan anbefale dig at læse ligningsvejledningen om etableringskonto på SKAT.DK. Der står flere ting, du kan blive klogere på - og det skader jo aldrig. God fornøjelse. Jeg håber at du kommer tættere på det at blive selvstændig. Det kan kun anbefales. Hilsen Jakob |
har selv etableringskonti som principielt blot er en forlods afskrivning - som betyder at du her og nu får fradrag i din indkomst (værdi ca 33%) i de fleste kommuner - man indbetaler senest 15 maj 2007 for indkomståret 2006 så hvis du eksempelvis indbetaler 10000 får du 3300 tilbage i skat og har 10000 stående til at bruge i din virksomhed når du etablerer den - til den tid genbeskattes pengene på den måde at hvis du eksempelvis bruger de 10000 til at købe en maskine så kan du kun afskrive 30% mod normalt det hele - der findes så regler for hvis du anvender dem til løn eller varelager eller aktier hvor skattereglerne er anderledes - søg på google iværksætter etableringskonto så får du flere gode hits som forklarer det - held og lykke med det ;-) hvis det kun er skatteteknisk du tænker så bør du i stedet indbetale på ratepension som du altid blot kan hæve og genbeskatte i din normale indkomst - da der i etableringskonto ordningen er en alvorlig starf hvis du ikke starter virksomhed inden du fylder 65 vh kenneth |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)