Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge til gode i Konkurs-truet ApS!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære amino''er,

Er kommet i en lidt uheldig situation og håbede på at nogle af jer kunne hjælpe med lidt vejledning.

Scenriet er, at jeg i maj måned bestilte nogle varer hos et firma. Disse udgør en værdi på 5040,- som ligeledes blev betalt i maj. Firmaet leverede imidlertid aldrig varerne og står nu (ifølge dem selv) overfor en truende konkurs. Den partner i firmaet som jeg selv handlede med, har nu forladt firmaet og den tilbageværende mener ikke at der er penge til at udrede mit tilgodehavende. Banken har ifølge ham været og opgøre lageret for at få et overblik over om de skal erklæres konkurs og hele varelageret er således låst.

Mine spørgsmål går på om jeg har nogen mulighed overhovedet for at få nogle af mine penge igen.
1. Min retsstilling i forhold til nuværende ene-ejer.
2. Min retsstilling i forhold til den partner som forlod firmaet efter aftaleindgåelsen med mig.

Med andre ord...hvad pokker skal jeg gøre?

Venlig hilsen,
Kasper
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Grundet den begrænsede hæftelse i et anpartsselskab har du intet krav at stille overfor nogen af de to partnere personligt, så det er nok desværre ikke der du får dine penge hjem.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/6/2005 1:24:27 PM Forfatter:Kasperwc Kære amino''er, Er kommet i en lidt uheldig situation og håbede på at nogle af jer kunne hjælpe med lidt vejledning. Scenriet er, at jeg i maj måned bestilte nogle varer hos et firma. Disse udgør en værdi på 5040,- som ligeledes blev betalt i maj. Firmaet leverede imidlertid aldrig varerne og står nu (ifølge dem selv) overfor en truende konkurs. Den partner i firmaet som jeg selv handlede med, har nu forladt firmaet og den tilbageværende mener ikke at der er penge til at udrede mit tilgodehavende. Banken har ifølge ham været og opgøre lageret for at få et overblik over om de skal erklæres konkurs og hele varelageret er således låst. Mine spørgsmål går på om jeg har nogen mulighed overhovedet for at få nogle af mine penge igen. 1. Min retsstilling i forhold til nuværende ene-ejer. 2. Min retsstilling i forhold til den partner som forlod firmaet efter aftaleindgåelsen med mig. Med andre ord...hvad pokker skal jeg gøre? Venlig hilsen, Kasper

Dit krav indgår som et simpelt krav i en konkursorden efter konkurslovens § 97. Det er umuligt for os at sige, om du står godt i forhold til at få pengene tilbage uden yderligere kendskab til det formentlig konkursramte selskabs forpligtigelser, men det ser desværre - umiddelbart - lidt skidt ud.
 
Forud for de simple krav kommer omkostningerne ved konkursens indtræden og boets behandling, lønkrav, krav på feriepenge o.a. Du kan se konkursordenen (kapitel 10) i konkursloven:
 
 
Hold dig til skriftlig korrespondance med selskabet - og hold øje med statstidende.dk dagligt, hvor konkursboer listes. Der finder du også information om skiftesamling m.m.
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lasse,

Jeg kan godt se at jeg har formuleret mig lidt uklart. Jeg er relativt klar på selve konkursloven, m.m. Og mit spørgsmål går således på den specifikke situation hvor min leverandør netop ikke er erklæret konkurs endnu. Han påstår at banken har været på besøg for at opgøre varelager, men der er altså ikke taget skridt til egentlig konkursbegæring....ændrer dette noget?

Og, kan en partner i et ApS bare "stikke af" når det begynder at gå dårligt uden fare for selv at skulle betale noget?

Venlig hilsen,
Kasper
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Du nødt til at anlægge en sag mod firmaet, hvis de nægter at betale. Og så bare håbe på at de kan fremskaffe pengene, ellers har du reelt tabt dem. Ved en konkurs kan du næppe håbe på mere end nogle få % af det beløb, du har tilgode.

Som Sune siger, kan man ikke uden videre gøre ejerne af et selskab personligt ansvarlige for de beløb, selskabet skylder. Der er nogle få undtagelser, som afhænger af den konkrete situation, men du skal ikke satse på det.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
  En partner i et ApS kan som sådan godt stikke af - men det skal vel og mærke gøres korrekt som en udtrædelse af virksomheden - ellers er det et konkret brud på den del af loven som omhandler bestyrelser og ejerskab af selskaber. Men uanset om han stikker af eller ej, så er det virksomheden - ApS''et - som skylder dig pengene.
 
  Hvis han/virksomheden ikke kan/vil betale dig pengene, så skal du, som andre også har skrevet, lægge sag an mod virksomheden. Hvis det ikke får pengene ud af virksomheden, så står man over for en situation hvor virksomheden formentenlig vil blive erklæret som være gået i betalingsstandsning af din advokat. Dvs. at virksomheden pt. ikke besidder mulighed for at betale sine kreditorer. Fra den dato hvor virksomheden erklæres betalingsstandset over for Erhvervs og Selskabsstyrelsen skal virksomhedens betyrelse inden for 30 dage have fundet en løsning - ellers bliver virksomheden af Erhvervs og Selskabsstyrelsen erklæret konkurs når fristen er udløbet. Derefter vil en taksator og administrator (en advokat) blive sat til at opgøre eventuelle aktiver/værdier i virksomheden og forsøge i kreditorernes interesse at få dækket kreditorernes tab så vidt det er muligt. Det er dog sjældent at kreditorerne får dækket hele deres udeståender, da en virksomhed som har været i betalingsstandsning og efterfølgende er gået konkurs sjældent besidder nogen store former for aktiver. Typisk er virksomheden netop tømt for aktiver i perioden op til og under betalingsstandsningen.
 
Når der er tale om et ApS, så skal der ifølge loven stå minimum 125.000 kr. aktiver i selskabet til netop at dække eventuelle kreditorers tab. Men det er ikke nogen garanti for at der så overhovedet befinder sig aktiver for den værdi når virksomheden først er gået konkurs.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

det eneste du kan gøre er at kontakte en advokat og få sendt et krav afsted til firmaet da det er den eneste mulighed du har for at få dine penge....

hvis fimaet bliver erklæret konkurs er der flere der kommer før dig i køen told og skat bla...
håber det var et svar du kan bruge
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasperwc

 
Medmindre du finder en ret billig advokat, så tror jeg at du vil opdage at dine 5K forsvinder lynhurtigt alene i advokatomkost.
 
Tommelfingerreglen er at alt under 10K er ligemeget - omkostningen for at inddrive dem og risikoen for at tabe er stor.
 
Du kunne jo som alternativ, fortælle om amino netværket næste gang du taler med den formastelige platugle - og lade et par ord falde om at vi da gerne ser deres navn på tryk, hvis de ikke spiller fair play. Den angivne forklaring virker lidt søgt.
 
Selvfølgelig kan der være tale om at en partner er løbet "med kassen" men i såfald er der tale om en straffelovsovertrædelse, som normalt koster ved kasse 1 :-)
 
 
Med venlig hilsen
 
Lars C
plbrake.dk
 
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)